8/2013. (II. 28.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: B.almádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013. (II.28.) önkormányzati rendelete a 2013. évi költségvetésről

 

Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdésében, és a 15.§ tekintetében a 109.§ (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk .§ (1) bekezdés f) pontjában, és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138- 139. § - ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
  1. Általános rendelkezések
1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervekre.
 
(2) Az önkormányzat címrendjében az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek címet, az önállóan működő költségvetési szervek alcímeket alkotnak hozzájuk kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
 
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, az engedélyezett létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2013. évi gazdálkodás főbb szabályait.
 
(4) Az önkormányzat 2013. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
 
a)az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa) az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab) az önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
 
b)az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
bb) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2013. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
bc) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
bd) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
be) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
 
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a - Kelet-Balatoni Térség Önkormányzati Társulása által megbízott belső ellenőr közreműködése alapján - az önkormányzati hivatal vezetője a felelős. 
  1. A bevételek és kiadások főösszege, a hiány mértéke és finanszírozás módja
2.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetésének
           a) költségvetési bevételi főösszegét               1 696 833  eFt-ban    (2. melléklet)
            b) költségvetési kiadási főösszegét                2 004 904 eFt-ban     (2. melléklet)
             
            c) finanszírozási bevételét                                 338 351 eFt-ban    (2. melléklet)
            d) finanszírozási kiadását                                    30 280 eFt-ban    (2. melléklet)
 
            e) hiányának összegét                                        338 351 eFt-ban  
               állapítja meg, melyből:
      ea)               8 961 eFt működési célú,
      eb)           329 390 eFt felhalmozási célú.
 
(2) A hiány finanszírozásának módja:
 
a) belső finanszírozás: pénzmaradvány igénybevétele: 338 351 eFt, melyből
          aa)               8.961  eFt működési célú,
          ab)           329 390 eFt felhalmozási célú.
 
 
b) külső finanszírozás: 0   eFt
             
(3) Az önkormányzat költségvetésének főösszegét
 
           a)  2 035 184   eFt bevétellel,
           b)  2 035 184   eFt kiadással
      állapítja meg.
 
 
(4) A költségvetés egyensúlyának biztosításához az előző évi pénzmaradvány igénybevételéről dönt a Képviselő-testület.
 
(5) A kiadási főösszegen belül:
 
   a) működési célú kiadások
            aa) személyi juttatások                                                                                 518 127   eFt
            ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó   134 907   eFt
            ac) dologi jellegű kiadások                                                                          623 750   eFt
            ad) ellátottak pénzbeli juttatásai                                                                    45 768  eFt
            ae) működési célú támogatásértékű kiadások                                            8 930   eFt
            af) működési célú pénzeszköz átadások államháztartáson kívülre       42 586   eFt
ah) kölcsön nyújtása                                                                                                             -    eFt
 
      b) felhalmozási célú kiadások
            ba) felújítások                                                                                                  105 191 eFt
            bb) beruházások                                                                                             385 057 eFt
           bc) felhalmozási célú támogatásértékű kiadások                                               -    eFt
           bd) felhalmozási célú pénzeszköz átadások államháztartáson kívülre     8 801 eFt
            be) pénzügyi befektetések                                                                                        -   eFt
            bf) kölcsön nyújtása                                                                                                350 eFt
           
    c) Általános tartalék:
            ca) működési                                                                                                               -    eFt
            cb) fejlesztési                                                                                                               -    eFt
 
     d) Céltartalék:
            da) működési                                                                                                     53 011   eFt
            db) felhalmozási                                                                                               78 426   eFt
 
(6)Az önkormányzat által engedélyezett létszám                                        224,85 fő
      ebből:
                 a) közalkalmazottak létszáma                                                          124,5  fő     
                  b) köztisztviselők létszáma                                                              56,0   fő     
                 c) munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám                    32,85  fő     
      d) közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak létszáma                               11,5 fő     
                        ebből:   Balatonalmádi Városgondnokság                           10,5 fő       
                                    Közös Önkormányzati Hivatal                                       1,0 fő      
  
(7)Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. melléklete tartalmazza
 
3.§ (1) Az önkormányzati szinten összesített működési célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 3. melléklete, a felhalmozási célú költségvetési bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
 
 (2) A költségvetés bevételeinek mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete, a kiadások mérlegszerű bemutatását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
 
(3) A 2.§ (3) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a rendelet 7. melléklete tartalmazza. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal intézményi működési és közhatalmi bevételeit - Balatonalmádi és Felsőörs Kirendeltség - megbontás szerint a rendelet 8. melléklete, Balatonalmádi Városgondnokság szakfeladatonkénti intézményi működési bevételeit a rendelet 9. melléklete tartalmazza.
 
 (4) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a rendelet 10. melléklete tartalmazza. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásait - Balatonalmádi és Felsőörs Kirendeltség - megbontás szerint a rendelet 11. melléklete Balatonalmádi Városgondnokság szakfeladatonkénti működési kiadásait a rendelet 12. melléklete tartalmazza.
 
 (5) A működési célú támogatásértékű kiadásokat és az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközöket a rendelet 13. melléklete tartalmazza.
 
(6) A felhalmozási célú kiadásokat feladatonként a rendelet 14. melléklete tartalmazza.
 
(7) Az önálló címet viselő önkormányzat kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 17. melléklete.
 
(8) Az önálló címet viselő közös önkormányzati hivatal kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 18. melléklete.
 
(9) Az önálló címet viselő Balatonalmádi Városgondnokság és önállóan működő költségvetési szervek kiadásait és bevételeit összevontan, illetve költségvetési szervenként kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 19. melléklete.
 
(10) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a rendelet 20. melléklete, az adott kölcsönök állományát a rendelet 21. melléklete tartalmazza.
 
(11) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a rendelet 22. melléklete tartalmazza. 
 
(12) A rendelet 24. melléklete az önkormányzat a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 2. melléklete szerint nyújtott támogatásokat, illetve a törvény 3. melléklete alapján nyújtott központosított támogatásokat jogcímenkénti bontásban tartalmazza.
 
(14) A rendelet 25. melléklete az önkormányzat által 2013. évben adott közvetett támogatások és kedvezmények összegeit, a 26. melléklete az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazza.
 
(15) A rendelet 27. melléklete az önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és állami feladatok megbontásban tartalmazza.
  
4.§ A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti 338 351 eFt hiányt a 329 390 eFt felhalmozási célú és a 8.961 eFt működési célú pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2013. évben hitelfelvételt nem tervez.  
  1. Tartalék előirányzatok 
5.§ (1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból általános tartalékot nem képez. A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
 
(2) A költségvetési rendelet 2.§ (5) bekezdés d) pontjában jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék
131 437 eFt. A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 15. melléklete tartalmazza.   
 
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a rendelet 15. mellékletében szereplő 3-6, 11-12. illetve az 45-54. sorszám alatt szereplő keretek kivételével - a polgármesterre ruházza. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.
A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
 
(4) Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, a közös önkormányzati hivatal tekintetében a jegyző, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a költségvetési szerv vezetője a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Képviselő-testületi döntés alapján lehet. 
  1. Előre nem tervezhető bevételek, kiadások 
6.§ (1) Az önkormányzat és az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
Az önállóan működő költségvetési szerv esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. Az olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szervalapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
 
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 200 000 Ft-os értékhatártnem haladja meg és ez előirányzatában rendelkezésre áll.
 
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
 
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja. Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.
 
(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő- testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, életveszélyt, súlyos balesetveszély elhárítása céljából esetenként 1 000 000 Ft összeghatár erejéig dönthet.
Amennyiben a kiadások fedezete nem áll rendelkezésre az adott évi költségvetésben, akkor a szükséges forrás megteremtése érdekében a polgármester - kiadási főösszeget nem érintő - előirányzat átcsoportosításról dönt. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.  
  1. A költségvetési szervek gazdálkodása 
7.§ (1) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek, valamint az önállóan működő költségvetés a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét - kivéve a (2) – (3) bekezdésben foglaltakat - nem léphetik túl.
 
(2) Az előirányzat az önkormányzat és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint az önállóan működő költségvetési szerv költségvetésébe beépül, ha központi támogatást, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többletet év közben az Országgyűléstől, a Kormánytól, valamely költségvetési fejezettől, vagy elkülönített állami pénzalaptól kap, vagy többlettámogatásban részesül, ennek realizált összegével előirányzat módosítást hajthat végre. Erről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
 
(3) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén a többletbevétel 50 %-ával növelhetik a saját bevételi és kiadási előirányzataikat. Az előirányzat módosítást a költségvetési rendeletbe legkésőbb a december havi módosításkor be kell építeni.
 
(4) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerv által a (2) – (3) bekezdésben foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
 
(5) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
 
(6) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. A jogkör tartalmát az önállóan működő és gazdálkodó és költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
 
(7) Az önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
 
(8) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival a 2013. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2014. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
 
8.§ (1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
 
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv - jóváhagyott előirányzatán felül - minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre. Döntés előtt a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javaslatot tesz a Képviselő- testület részére.
 
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
 
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni. A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
 
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
 
9.§ (1) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
 
a) a költségvetési szerv tevékenységi körét irányítói jogkörben a Képviselő-testület módosította,
 
b) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások,
 
c) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
 
(2) Az önkormányzat, a költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
 
(3) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha az önkormányzat és a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
 
(4) Az önkormányzat, a költségvetési szervek költségvetésükben nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező - gazdasági esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően a realizálódott bevétel összegével megegyező összegű bevételi előirányzat emelése mellett emelhetik kiadási előirányzataikat a Képviselő-testület döntése alapján.
 
10.§ (1) A 2012. évi pénzmaradványánakelszámolása során az önkormányzat, a költségvetési szervek működési bevételének eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
 
(2) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2012. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
 
11. §. (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek a megállapított személyi juttatásból foglalkoztatható 2013. évre engedélyezett - közfoglalkoztatott létszámot nem tartalmazó - létszám előirányzatát a rendelet 10.. melléklete tartalmazza.
 
(2) Az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet 51.§.(1) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzatnál, az önkormányzat költségvetési szerveinél az e bekezdésben szereplő mérték 150 %-át nem haladhatja meg.
 
(3) Az önkormányzatnak és az önkormányzati költségvetési szerveknek az irányító által a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
 
(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
 
(5) Az önkormányzatnak, a költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
 
(6) Az önkormányzatnál, valamint az önkormányzat költségvetési szerveinél – önkormányzati hivatal kivételével - foglalkoztatott közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók 2013. évben bruttó 81 420 Ft összegű cafetéria juttatásban részesülnek. Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott munkavállalók bruttó 6 785 Ft/fő/hó értékű Erzsébet-utalvány formájában történő juttatásban részesülnek. A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók cafetéria juttatásban nem részesülnek.
 
(7) Az Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatottak 2013. évben bruttó 200 000 Ft/fő összegű cafetéria juttatásban részesülnek.
 
12.§ (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Város Önkormányzatának Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
 
(2) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2 millió Ft-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
(3) Az árajánlattal megvalósuló beszerzések megrendelő feladatait az önkormányzat esetében a polgármester, az önkormányzati hivatal esetében a jegyző, a költségvetési szervek esetében azok vezetői látják el.
 (4) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket az önkormányzat esetében a polgármester írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzésével, az önkormányzati hivatal esetében a jegyző írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzése mellett, egyéb esetben a költségvetési szervek vezetői a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének pénzügyi ellenjegyzésével.
 
13.§ (1) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveka Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt. A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a jegyző a Képviselő-testület elé terjeszti.
 
14.§ Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek - költségvetési szervenként - az önkormányzat 2013. évi költségvetésének elfogadását követő 30 napon belül az éves likviditási tervet kötelesek elkészíteni. Az önkormányzati hivatal által felülvizsgált pénzellátási terv alapján heti ütemezésben kerülnek finanszírozásra a költségvetési szervek. A likviditási tervet havonta felül kell vizsgálni.
 
15.§ Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. számú törvény 85. §-ban és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti készpénzben történő teljesítésre vonatkozó részletes szabályokat az önkormányzati hivatal pénzkezelési szabályzata tartalmazza, melyet a költségvetés végrehajtása során a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók kötelesek betartani.
 
  1. Korlátozó és egyéb intézkedések 
16.§ (1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
 
(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatait csökkenti, a költségvetési szerv vezetőjét felelősségre vonja.
 
(3) A költségvetési szervektől a 2013. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött normatív kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.
 
17.§ Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek költségvetésük végrehajtása során - a saját bevételeik teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhatnak fizetési kötelezettséget és fizethetik ki.
 
18.§ Az önkormányzat, az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon önállóan működő költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
 
19.§ Az önkormányzat, a költségvetési szervek, az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
 
20.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget az önkormányzat, a költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
 
21.§ A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
 
22.§ Az önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezethez, alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati alapítvány létrehozására is.
 
23.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
 
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését a polgármester kezdeményezi, kijelölése az önkormányzat Képviselő-testületének döntése alapján történik.  
  1. Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások 
24.§ (1) A Képviselő-testület a nyilvántartásba vett társadalmi önszerveződő közösségek (civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig, az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat. 
 
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzati, valamint önkormányzati költségvetési szervek által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
 
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
  
(4) A Képviselő- testület dönt a kulturális, a sporttámogatási és a sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A Képviselő-testület a soron következő költségvetési rendelet módosításában a döntésnek megfelelően a céltartalékot átcsoportosítja.
Képviselő-testület az önkormányzati hivatal útján ellenőrzi felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználását. 
 
(5) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
 
(6) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
 
(7) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről a támogatási szerződésben meghatározott módon és időpontig kötelesek elszámolni.
 
(8) Az önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.  
  1. Európai Uniós támogatás  
25.§. Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek európai uniós támogatásból megvalósuló projektjeinek kiadásait és bevételeit a rendelet 23. melléklete tartalmazza.  
  1. Végrehajtás szabályok 
26.§. Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért.
 
27.§ Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja. Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
 
28.§ A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2013. szeptember 15-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2014. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2013. november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.    
  1. Záró rendelkezések 
29.§ E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és rendelkezéseit 2013. január 1-jétől alkalmazni kell.
 
  
                                         
Keszey János                                                                     Kovács Piroska Rózsa
 polgármester                                                         jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
 
  
  Kihirdetési záradék:
 
 A rendeletet 2013. február 28. napján kihirdettem:
 
 
         Kovács Piroska Rózsa
jegyzői jogkört gyakorló aljegyző

 

 

Mellékletek:
« Vissza
Vissza a főmenübe