6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. május 16-i ülésére

Tárgy:   Vis maior támogatási igények benyújtása partfalomlások helyreállításához
Készítette:   Zana András osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester

 

Tisztelt Képviselő-testület! 
 
A közelmúlt időszak intenzív csapadékos időjárása miatt partfalomlások következtek be a 71. számú országos főút mentén, részben a Panoráma sétánnyal közös szakaszon, részben a Balatonfüredi út kivezető szakaszán az Alsóörsi határúti ingatlanokkal és a Perem utcával határos szakaszon. A Panoráma sétánynál az önkormányzati közút állagát közvetlenül veszélyeztető földmozgások történtek. A Balatonfüredi út kivezető szakaszánál az Alsóörsi határúti ingatlanok hátsókertjében lévő kerítéseket és növényzeteket is veszélyeztető módon megcsúszott a partfal, jelentős mennyiségű és esetenként nagyméretű törmelék közelítette meg a 71. sz. főutat.
 
A lakossági bejelentéseket és a hivatali ellenőrzéseket követően 2013. április 9-én bejelentést tett önkormányzatunk vis maior támogatás igénylésére a fenti két kárhelyszínre vonatkozóan. A bejelentést követően 2013. április 17-én előzetes helyszíni vizsgálat került lefolytatásra a Veszprém Megyei Kormányhivatal és a Veszprém Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság munkatársainak részvételével. A vizsgálati jegyzőkönyv is megerősítette a partfal-megerősítések szükségességét, különös tekintettel arra, hogy egy esetleges partfalomlás a 71. sz. főút forgalmát is veszélyeztetheti. 2013. április 26-án a Belügyminisztérium Pince- és Partfalveszély-Elhárítási Szakértői Bizottsága is megtekintette a partfalomlással károsult területeket. A Bizottság elnöke szakvéleményében a vészhelyzet megszüntetésére hivatkozással a vis maior kérelmet támogatta.
 
A fenti dokumentumok birtokában megnyílt a lehetőség a vis maior támogatás felhasználásának részletes szabályairól szóló 9/2011. (II.15.) Korm. rendelet előírásainak megfelelő támogatási igény benyújtására.
 
Az igényelhető és megítélhető támogatás maximális mértéke alapesetben az elismert költségek 70 %-a. Az önkormányzat az alapesettől magasabb, de legfeljebb a helyreállítási, védekezési költségek 90 %-ának megfelelő mértékű támogatást igényelhet, ha az önkormányzat a teljesítőképességét a felmerült károk helyreállítása jelentősen meghaladja, feltéve, hogy a vis maior esemény rövid időszakon belül ismétlődő természeti vagy időjárási csapások következményeként alakult ki és az adott térségben több települést is érintett. 
 
Álláspontom szerint – különös tekintettel a becsült 20.320.000,-Ft és 86.360.000,-Ft költségű helyreállítási munkákra - önkormányzatunk a fenti feltételeknek megfelel, ezért a 90 %-os mértékű támogatás igénylését javaslom.
 
Balatonalmádi, 2013. május 9.
  
                                                           Tisztelettel :                          
 
                                                                                                            Keszey János
                                                                                                          polgármester
 

 


1. döntési javaslat

"Vis maior támogatási igény - Panoráma sétány partfalomlás"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
____/2013. (V. 16.) Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete vis maior támogatás címen támogatási igényt nyújt be a Belügyminisztériumhoz.
 
A káresemény megnevezése: Balatonalmádi, Panoráma sétány partfalomlás
Helye: Balatonalmádi, Panoráma sétány, hrsz: 2647/1
  
A káresemény forrásösszetétele:
 
Megnevezés
         2013. év
               %
Saját forrás (biztosítási összeg nélkül)
2.032.000,- Ft
10
Biztosító kártérítése
0 Ft
 
Egyéb forrás
0 Ft
 
Vis maior támogatási igény
18.288.000,- Ft
90
Források összesen
20.320.000,- Ft
100
 
A károk helyreállításának (költségvetés alapján) tervezett összköltsége 20.320.000,-Ft, melynek fedezetét az önkormányzat nem tudja / részben tudja (megfelelő rész aláhúzandó) biztosítani.
 
A testület nyilatkozik arról, hogy a káreseménnyel érintett vagyonelem a tulajdonát képezi.
 
§ A károsodott létesítmény az önkormányzat alábbi kötelező feladatának ellátását szolgálja:
Balatonalmádi, Panoráma sétány, hrsz: 2647/1 útfenntartási kötelező feladat.
 
§ A bekövetkezett káreseménnyel kapcsolatban az Önkormányzat biztosítással rendelkezik / nem rendelkezik* (a megfelelő rész aláhúzandó)
 
Biztosító Társaság megnevezése
--
Biztosítási szerződés száma
--
 
§ Az adott káreseményre biztosítási összeget: igényelt / nem igényelt (a megfelelő rész aláhúzandó.
 
*A képviselő testület, illetve társulási tanács határoz arról, hogy a károsodott ingatlanra értékkövető határozatlan időtartamú biztosítást köt, és vállalja annak 4 éven keresztüli fenntartását, valamint a támogatás elszámolásának benyújtásakor igazolja a biztosítási szerződés megkötését a Magyar Államkincstár területileg illetékes Igazgatósága felé.
 
§ Vállalja a károsodott ingatlannak a költséghatékonyság és a megvalósíthatóság szempontjaira tekintettel történő helyreállítását.
 
§ Az önkormányzat más - a tulajdonában lévő - vagyontárggyal a feladatát el tudja látni / nem tudja ellátni (a megfelelő rész aláhúzandó).
 
§ A testület a saját forrás összegét a 2013. évi költségvetéséről szóló 8/2013. (II.28.) Öt. számú Költségvetési Rendeletében – a felhalmozási célú tartalékok között a pályázati önrészre elkülönített keret terhére - biztosítja. Utasítja a Polgármestert, hogy a pénzügyi fedezet átcsoportosításáról a költségvetés soron következő módosítása alkalmával gondoskodjon.
  
A testület felhatalmazza a polgármestert az igénybejelentés benyújtására.
  
Felelős:                       Keszey János polgármester
Hivatali felelős:         Zana András osztályvezető-főmérnök
                                     Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető
Határidő:                    2013. május 17. - támogatási igény benyújtása
                                     soron következő költségvetés módosítása – fedezet átcsoportosítására
 
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Vis maior támogatási igény - Balatonfüredi út partfalomlás"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
____/2013. (V. 16.) Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete vis maior támogatás címen támogatási igényt nyújt be a Belügyminisztériumhoz.
 
A káresemény megnevezése: Balatonalmádi, Balatonfüredi út partfalomlás
Helye: Balatonalmádi, Balatonfüredi út, hrsz: 2647/1 
A káresemény forrásösszetétele:
 
Megnevezés
2013. év
               %
Saját forrás (biztosítási összeg nélkül)
8.636.000,- Ft
10
Biztosító kártérítése
0 Ft
 
Egyéb forrás
0 Ft
 
Vis maior támogatási igény
77.724.000,- Ft
90
Források összesen
86.360.000,- Ft
100
 
A károk helyreállításának (költségvetés alapján) tervezett összköltsége 86.360.000,-Ft, melynek fedezetét az önkormányzat nem tudja / részben tudja (megfelelő rész aláhúzandó) biztosítani.
 
A testület nyilatkozik arról, hogy a káreseménnyel érintett vagyonelem a tulajdonát képezi.
 
§ A károsodott létesítmény az önkormányzat alábbi kötelező feladatának ellátását szolgálja:
Balatonalmádi, Balatonfüredi út, hrsz: 2647/1 útfenntartási kötelező feladat.
 
§ A bekövetkezett káreseménnyel kapcsolatban az Önkormányzat biztosítással rendelkezik / nem rendelkezik* (a megfelelő rész aláhúzandó)
 
Biztosító Társaság megnevezése
--
Biztosítási szerződés száma
--
 
§ Az adott káreseményre biztosítási összeget: igényelt / nem igényelt (a megfelelő rész aláhúzandó.
 
*A képviselő testület, illetve társulási tanács határoz arról, hogy a károsodott ingatlanra értékkövető határozatlan időtartamú biztosítást köt, és vállalja annak 4 éven keresztüli fenntartását, valamint a támogatás elszámolásának benyújtásakor igazolja a biztosítási szerződés megkötését a Magyar Államkincstár területileg illetékes Igazgatósága felé.
 
§ Vállalja a károsodott ingatlannak a költséghatékonyság és a megvalósíthatóság szempontjaira tekintettel történő helyreállítását.
 
§ Az önkormányzat más - a tulajdonában lévő - vagyontárggyal a feladatát el tudja látni / nem tudja ellátni (a megfelelő rész aláhúzandó).
 
§ A testület a saját forrás összegét a 2013. évi költségvetéséről szóló 8/2013. (II.28.) Öt. számú Költségvetési Rendeletében – a felhalmozási célú tartalékok között a pályázati önrészre elkülönített keret terhére - biztosítja. Utasítja a Polgármestert, hogy a pénzügyi fedezet átcsoportosításáról a költségvetés soron következő módosítása alkalmával gondoskodjon.
  
A testület felhatalmazza a polgármestert az igénybejelentés benyújtására.
  
Felelős:                       Keszey János polgármester
Hivatali felelős:         Zana András osztályvezető-főmérnök
                                    Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető
Határidő:                   2013. május 17. - támogatási igény benyújtása
                                   soron következő költségvetés módosítása – fedezet átcsoportosítására
 
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe