3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. május 30-i ülésére

Tárgy:   Balatonalmádi város Önkormányzat 2012. évi pénzmaradványának felosztása
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi Bizottság, Humán Bizottság

 

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2013. április 25-i ülésén megtárgyalta és elfogadta Balatonalmádi Város Önkormányzat 2012. évi költségvetési tervének végrehajtásáról szóló rendeletet és megállapította a 2012. évi pénzmaradvány összegét.
A Balatonalmádi Város Önkormányzata 2012. évi helyesbített tárgyévi pénzmaradványa 462.357 eFt volt (előző évben 383.242  eFt).
 
A megelőző évek költségvetési pénzmaradványa 141.520 eFt volt. (1.számú melléklet szerint)
 
Az önkormányzat helyesbített pénzmaradványát módosítja a 10.638 eFt költségvetési kiutalatlan támogatás és a 182 eFt költségvetés felé történő befizetési kötelezettség, így a 2012. évi módosított pénzmaradvány összege 472.813 eFt (az előző évek pénzmaradványa nélkül).
 
Az önkormányzat pénzmaradványát módosító állami támogatás változását főként az alábbi tényezők eredményezték.
 
Pénzmaradványt módosító tételek:
 
-          üdülőhelyi feladatokra járó további 6.950 eFt összegű állami támogatás jár, mivel a 2012. évi befizetett idegenforgalmi adó (mely az állami támogatás mutatószámát jelenti) 4.633 eFt-tal több volt, mint a 2012. évi állami támogatás igénylése alapjául szolgáló mutató,
-          az óvodai nevelési feladatokra igénybe nem vett 1.332 eFt állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 2012. december 31-én 21 fővel több volt, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          az alapfokú művészetoktatásra igénybe vett támogatás összegét csökkenti 78 eFt fizetési kötelezettség, mivel a zeneiskolai létszám 2012. utolsó négy hónapjában 2  fő-vel csökkent,
-          a házi segítségnyújtás feladat esetében 166 eFt összegű fizetési kötelezettség (az ellátotti tényleges létszám 1 fővel kevesebb volt, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          az időskorúak nappali intézményi ellátására igénybe nem vett 89 eFt állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 1 fővel több volt az, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          iskolai oktatásra igénybe vett támogatás összegét csökkenti 78 eFt összegű visszafizetési kötelezettség, mert az iskolai oktatásban résztvevő tanulói összlétszám növekedése mellett (de a magasabb évfolyamon tanuló diákok számának csökkenése miatt) kevesebb állami támogatásra jogosult önkormányzatunk,
-          napközis foglalkoztatásra járó 705 eFt többlettámogatás, mivel a napközis gyermekek létszáma az elmúlt év utolsó 4 hónapjában jelentősen emelkedett,
-          a sajátos nevelési igényű gyermekekre igénybe nem vett 52 eFt állami hozzájárulás (e jogcím mutatószáma 1 fővel emelkedett),
-          a kedvezményes gyermekétkeztetésre igénybe nem vett 1.632 eFt állami hozzájárulás (a kedvezményes étkeztetést 24 fővel több gyermek vette igénybe, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a tanulók ingyenes tankönyvellátására járó 228 eFt többlettámogatás, mivel az erre a támogatásra jogosult tanulók száma 19 fő-vel emelkedett a támogatás alapjául szolgáló mutatószámhoz képest,
-          a SZJA mérséklés igénybevételével kapcsolatosan önkormányzatunk részéről 28 eFt fizetési kötelezettsége keletkezett a 2012. évre vonatkozóan, mivel a jövedelemkülönbség mérséklés értékhatára esetünkben csökkent,
-          a központosított előirányzatok év végi elszámolását követően a 2012. évi esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támogatás elszámolását követően 10 eFt, a jövedelempótló támogatás év végi elszámolást követően 172 eFt befizetési kötelezettsége keletkezett önkormányzatunknak.
 
A felhasználható pénzmaradvány összegénél figyelembe vételre kerül az előző években képzett tartalék maradványa is (141.520 eFt).
 
A 614.333 eFt összegű (előző évben 534.287 eFt) pénzmaradvány fedezetet nyújt:  
 
-          a kötött felhasználású maradványok teljesítésére (1., 1/a, 1/b .sz. melléklet),
-          a 2013. évi költségvetésben finanszírozási bevételként szerepeltetett 338.351 eFt összegű pénzmaradvány igénybevételére,
-          a 2012. évről áthúzódó költségvetési szervek és szakfeladatok – kötelezettséggel terhelt - működési célú kiadásaira (2. sz. melléklet),
-          a működési és felhalmozási célú tartalékok visszapótlására (3.sz. melléklet),
-          a 2013. évben hozott testületi döntések kiadásaira (3.sz. melléklet),
-          egyéb kiadásokra (3.sz. melléklet).
 
A 2013. évi költségvetés pénzmaradvány igénybevételeként 338.351 eFt összeggel készült az alábbiak szerint:
 
-          az Együtt-Egymásért Közalapítvány számára szociálisan rászorulók tűzifa vásárlása, közüzemi számláinak kiegyenlítése, élelmezési célú kiadásaik támogatására nyújtandó 185 eFt és 260 eFt összegű támogatása (2012. évben fel nem használt támogatási összegek),
-          a 2012. évi Kulturális pályázat összesen 310 eFt összegű támogatása, valamint a Civil Pályázat 50 eFt összegű támogatása (2012. évben fel nem használt támogatások),
-          a Turisztikai Egyesület számára TDM pályázat önrészének biztosítása céljából átadásra kerülő 7.500 eFt támogatás (2012. évben fel nem használt összeg),
-          az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektek előző  évről áthúzódó 656 eFt összegű működési célú kiadásaira,
-          az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektek előző évről áthúzódó 66.157 eFt összegű felhalmozási célú kiadásira,
-          a 2012. évről áthúzódó felhalmozási célú kiadások (nem EU-s elnyert támogatással megvalósuló projektek) összesen 162.694 eFt összegű beruházási és felújítási kiadásaira,
-          a katolikus templom tető felújítására nyújtandó 6.000 eFt összegű - 2012. évben fel nem használt - támogatására,
-          a MÁV részére felhalmozásra átadott 2.000 eFt összegű támogatás (2012. évben fel nem használt támogatás),
-          haszonbérlők részére 546 eFt összegű térítés (2012. évben nem teljesült kiadás),
-          Balatonalmádi Településkép javító fejlesztés 10.000 eFt többletkiadásai (Városközpont többletkiadásai),
-          Tenisz Klub részére történt kezességvállalás 4.926 eFt összegére,
-          a 2013. évi költségvetési koncepcióban szerepeltetett hiány összegére.
 
Az önkormányzatnak 2012. december 31-i fordulónapra vonatkozóan forgatási célú értékpapírja nem volt.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság és gazdálkodási körébe tartozó intézmények, valamint a hivatali és önkormányzati szakfeladatok 2012. évi működési célú pénzmaradványát a 2. sz. mellékletben mutatjuk be.
A kimutatásban szerepel az intézmények, valamint a hivatali és az önkormányzati  szakfeladatok „számított pénzmaradványának” összege (3. oszlop), az elvonások után kialakult „módosított pénzmaradványa” (6. oszlop). Az intézmények és a hivatali és önkormányzati szakfeladatok módosított pénzmaradványa 32.623 eFt.
A módosított pénzmaradvány összeget kiemelt előirányzati bontásban mutatjuk be.
 
A kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány tartalmazza a 2012. december hónapban kifizetett személyi jellegű kiadásokat, melyek könyvelése (terhelése) 2013. január hónapban történt (jutalom, megbízási díj, egyéb személyi jellegű kifizetés és járulékaik), valamint a szállítói kötelezettségeket és egyéb személyi és dologi kiadásokat, amelyekre 2012. évben kötelezettségvállalás történt, de a kifizetés áthúzódott 2013. évre.
 
A Képviselő-testület a 78/2013. (IV.25). Öh. alapján úgy döntött, hogy az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek számára a működési célú előirányzatokra vonatkozóan csak a kötelezettséggel terhelt összegeket pótolja vissza.
A döntés alapján a költségvetési szervek számára csak a kötelezettséggel terhelt  pénzmaradvány kerül visszapótlásra (több éves gyakorlatnak megfelelően).
  
2013. évi testületi döntés:
 
2013. évben az alábbi testületi döntés született, mellyel kapcsolatos kiadás fedezetéül a 2012. évi pénzmaradvány került meghatározásra. Az alábbi döntés számszerűsített kimutatását az előterjesztés 3. számú melléklete tartalmazza:
 
A 84/2013. (IV.25.) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete támogatja, hogy a 2013. július 1-től működő, önálló jogi személyiséggel rendelkező Balatonalmádi Szociális Társulás kiadásaihoz az önkormányzat 1.680 eFt-tal hozzájáruljon, melynek fedezetéül a 2012. évi pénzmaradvány került feltüntetésre.
   
Működési kiadások:
 
A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár igazgatója a 2012. évi pénzmaradvány terhére kérte a munkaviszonyát megszüntető kolléga számára fizetendő szabadságmegváltás összegét és annak járulékainak biztosítását (373 eFt összegű személyi juttatás, 101 eFt összegű munkáltatót terhelő járulékok).
 
A köznevelési intézmények (Vörösberényi és Györgyi Dénes Általános Iskola) iskolai étkeztetés adminisztrációs feladatainak és a térítési díjak beszedésével  foglalkozó, a KIK állományában lévő dolgozók megbízási díjával kapcsolatos kiadások fedezetét szintén a 2012. évi pénzmaradvány képezheti (380 eFt összegű személyi kiadás, 92 eFt munkáltatót terhelő járulékok).
 
A Balatonalmádi Városgondnokság vezetője kérte, hogy a zöldhulladék szállítására és elhelyezésére a 2012. év második félévében jelentkező 1.200 eFt összegű kiadásait, valamint a dologi előirányzatok 10 %-os csökkentését figyelembe véve a testület évi 2.000 eFt összegű előirányzatot biztosítson a 2012. évtől jelentkező feladat elvégzéséhez az intézmény számára.
 
A Borfesztivál kiadásaihoz az elmúlt években az önkormányzat évi 5.000 eFt összegű támogatással járult hozzá. A költségvetési lehetőségeinket figyelembe véve a 2013. évi költségvetési rendeletünk nem tartalmazza a Borfesztivál ez évi támogatását. A rendezvény színvonalas, tartalmas előkészítésének, lebonyolításának érdekében felmerült az önkormányzati támogatás szükségessége. Az előterjesztés 3.000 eFt összegű támogatás biztosítását javasolja.
  
Céltartalékok:
 
A 3. sz. kimutatásban szerepeltetjük a működési és felhalmozási célú tartalékokat összesen 34.848 eFt értékben, melynek összege kis mértékben magasabb a múlt évinél (múlt évben 30.440 eFt).
Az önkormányzat 2013. évi eredeti költségvetésében nem volt lehetőségünk működési és felhalmozási célú általános tartalék képzésére. Indokoltnak tartjuk, hogy a nem várt események bekövetkezésekor rendelkezésére álljon a mellékletben szerepeltetett, javasolt 12.000 eFt működési célú – 9.009 eFt felhalmozási célú (múlt évben 7.890 eFt – 7.000 eFt volt) általános tartalék.
Jelen testületi ülés napirendi pontjai között szereplő néhány előterjesztésben szereplő kiadási igény fedezetét is az általános tartalék képezheti.
Az általános tartalék terhére kifizetés csak rendkívüli indokolt esetekben, képviselő-testületi döntést követően jelentkezhet.
 
A felhalmozási célú céltartalékok között szerepelnek azon tételek, amelyek visszapótlása, illetve képzése ajánlott.
 
A működési és felhalmozási célú tartalékok visszapótlását, képzését indokolja a működtetés területén jelentkező újabb feladatok kiadási igénye, az önkormányzati beruházási-felújítási igények nagysága (akadály-mentesítés, intézményi felújítási tartalék).
A Szoborpark működtetésével összefüggésében többletkiadások jelentkezése várható (parkfenntartási kiadások, világítás kiadásai, biztosítási díjak, egyéb üzemeltetési kiadások), melyek fedezetére elkülönített keret tervezését javasoljuk.
A közelmúlt jelentős intézményfejlesztései (Györgyi D. Általános Iskola, Egészségház, SZAK) mellett kisebb forrás jutott az egyéb intézmények felújítására. A pénzmaradványból kiegészített keret terhére megvalósulhat a Vörösberényi Kultúrház nyílászáró cseréjének folytatása és a parketta felújítása, valamint kisebb elmaradt felújítások a Városházán.
 
Az új illetve felújított intézmények akadálymentesítése már zömében biztosított, de még megoldatlan a Városháza és a Vörösberényben lévő egészségügyi intézményeink akadálymentesítése.
 
Felhalmozási célú kiadások  (beruházási és felújítási kiadások):
 
A 2010. évet megelőző években a felhalmozási célú kiadások (beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások) előző évi előirányzat maradványát a pénzmaradvány felosztásakor pótoltuk vissza. Ezzel a gyakorlattal szakítva, 2010. évtől már a tárgyévi költségvetés eredeti előirányzatai között tervezzük a felhalmozási célú kiadási előirányzatok előző évi maradványát.  A 2013. évi költségvetés tervezésekor is ezt a gyakorlatot folytattuk.
 
A 2013. évi költségvetésben betervezett beruházási és felújítási kiadások messze elmaradnak a fejlesztési igényektől és szükségességtől.
 
A pénzmaradvány felosztása során szempont volt az, hogy a műszakilag rossz állagú úthálózat, burkolatok építésére, felújítására további forrás legyen biztosítható. Az előirányzott 10.000 eFt is csak töredéke az e célból szükséges forrásnak.
 
Az éghajlatváltozás és időjárás változás következtében megnövekedett csapadék számos helyen problémát, esetenként károkat okoz a városban. Már évek óta megoldandó gond a Vöröshegyi utca - Rekettye utca - Kisberényi utca által határolt terület csapadékvíz elvezetése, és az itt található forrás belterületi vízrendezése. Jogerős vízjogi engedély birtokában megnyílt a lehetőség a vízrendezés megvalósítására.
 
Városunk életében meghatározó jelentősége van a strandjaink minőségének, melyet alapvetően meghatároz a Balaton meder állapota. Az eliszaposodott részek kotrása és homokozása mielőbbi megoldást igényel. A pénzmaradványból javasolt 35.000 eFt elkülönítésével jelentős fejlesztés valósulhat meg, de várhatóan – az engedélyezési eljárás miatt - csak a jövő évi strandszezonra.
 
Járdák felújítására biztosítandó 5.000 eFt-os többletfedezet lehetőséget ad egy újabb kisebb járdaszakasz felújítására a városközpontban vagy Vörösberény területén.  
     
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek (Balatonalmádi Városgondnokág és Közös Önkormányzati Hivatal) és az önállóan működő intézmények 2012. évi helyesbített pénzmaradványának és a Képviselő testület által - 2. számú melléklet alapján - engedélyezett 2012. évi pénzmaradvány felhasználás előirányzatai különbözetének rendezésére a 2013. évi költségvetési rendelet júniusi módosítása során kerül sor.
    
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2012. évi pénzmaradvány felosztását megtárgyalni, s az előterjesztésben foglaltak szerint dönteni szíveskedjen.
  
Balatonalmádi, 2013. május 14.
                                                                                                             Keszey János
                                                                                                             polgármester
 

 


Döntési javaslat

"A 2012. évi pénzmaradvány felosztása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

 
Határozati javaslat
......./2013.(V.30.). Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
 
A 2013. évi költségvetés bevételi előirányzatát  2.311.166 eFt-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:   1.696.833 eFt
                                          finanszírozási bevétel:      614.333 eFt
 
                                        kiadási előirányzatát     2.311.166 eFt-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás:    2.280.886 eFt
                                         finanszírozási kiadás:         30.280 eFt
 
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Ezzel egyidejűleg felkéri a Polgármestert, hogy a 2013. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
   
Felelős:                Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:             azonnal, ill. a 2013. évi költségvetési rendelet következő módosítása  

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe