4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. augusztus 29-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzata költségvetésének 2013. I. félévi teljesítéséről
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) 87.§. (1) bekezdése szerint:
 
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-éig, háromnegyed éves helyzetéről a költségvetési koncepció ismertetésekor írásban tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását. „
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2013. évi költségvetését a 8/2013. (II.28.) sz. Önkormányzati rendeletével fogadta el. (2.035.184 eFt-tal)
Az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének módosított előirányzata 2.378.515 eFt.
A jelentős előirányzat növekedés a 113/2013.(V.30). Öh-tal felosztott 2012. évi pénzmaradványból, a pályázati támogatásokból és a központi intézkedések realizálásából adódik.
Az utolsó költségvetési rendeletmódosítás (18/2013.(VI.28.) Ör.) óta eltelt időszakban változás történt a következő központi és egyéb intézkedések hatására, amelyek beépültek az önkormányzat módosított előirányzatába (rendeletmódosítás nélkül átvezethető).
 
Bevételek
 
-          Állami támogatások (költségvetési tv. 2. sz. melléklete alapján)
    Települési önkormányzatok működésének  támogatása                                             - 1  eFt
    Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása                                            +1 eFt
-          Központosított működési célú állami támogatás:
    Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja (bérkompenzáció)      - 1.704 eFt
    Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás                                                                   - 453 eFt
-          Szerkezetátalakítási tartalék terhére támogatás:
Költségvetési tv. 2. melléklet I.1.c) alpontja szerinti beszámítás összegének differenciált visszapótlására (5.140 eFt), gyermekétkeztetési feladatok támogatásának kiegészítése (1.508 eFt)                                                                                           + 6.648 eFt
-    Egyéb központi támogatás:
    Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja (bérkompenzáció)        + 251 eFt
-          Központosított felhalmozási célú állami támogatás:
    Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás                                                                   + 453 eFt
                                                                                             Bevételi ei változás:        + 5.195 eFt
Kiadások
 
-    Működési célú általános tartalék:                                                                                                                                                                                                       - 1.704  eFt
-    Működési célú céltartalék:
    Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja                                        + 251 eFt   
     Szerkezetátalakítási tartalék támogatása                                                               + 6.648 eFt 
                                                                                          Kiadási ei változás:                + 5.195 eFt
 
A 26/2013.(VI.28.) NGM számú rendelet módosította többek között a szakfeladatrendről és az államháztartási szakágazati rendről szóló 56/2011.(XII.31.). NGM. számú rendeletet. A módosítás alapján több szakfeladat is megszűnt (törlésre került). A megszűnő szakfeladatok között szerepel a költségvetési rendeletünkben nevesítetten szereplő (működési kiadások és bevételek között) a 940000. számú (közösségi, társadalmi tevékenységek megnevezésű) szakfeladat is. A Magyar Államkincstár 2013. I. félévi elemi költségvetési beszámoló kitöltéséhez készített útmutatója alapján a megszűnő szakfeladatok forgalmát az előirányzatokkal együtt a hatályos rendeletben szereplő szakfeladatokra kellett átvezetni. Önkormányzatunk esetében a 940000. számú szakfeladat bevétel - kiadás előirányzati és teljesítési adatai a 841403. számú (város- és községgazdálkodás m.n.s.szolgáltatások), a 841192. számú (kiemelt állami és önkormányzati rendezvények) és a 842155. számú (önkormányzatok m.n.s.nemzetközi kapcsolatai) szakfeladatokra kerültek átcsoportosításra.
 
A 2013. I. félévi költségvetés végrehajtása:
 
    Bevételi előirányzatok teljesítése (4., 5. és a 6. sz. melléklet)
A költségvetési előirányzatok terhére a pénzforgalmi bevétel 821.913 eFt (múlt év azonos időszakaszában ez 916.840 eFt) volt, mely a módosított előirányzathoz képest 47,1 %-os (múlt évben 42,9 %) teljesítést mutat.
 Az államháztartási szférában és az önkormányzatunknál 2013. január 1-től történt jelentős változások a 2012. évi adatokkal történő összehasonlítást nehezítik.
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése bevételi nemenként eltérő.
Az intézményi működési bevételek 39,0 %-ra (múlt évben 34,7 %) teljesültek 2013. június 30-ig.Ezen belül az intézmények bevételei eltérő teljesítést mutatnak.
A Közös Önkormányzati Hivatal és az Önkormányzat gazdálkodási körébe tartozó szakfeladatok bevételeinek átlagos teljesülése 31,2 % (múlt évben 29,5 %).
Ezen belül Önkormányzat bevételeinek teljesülése 30,4 % -ot mutat (előző évben 28,5 % volt), míg a Közös Önkormányzati Hivatal bevételeinek teljesülése 111,5 %-ot mutat (előző évben 61,1 % volt).
 
A Közös Önkormányzati Hivatal (igazgatási szakfeladat) működéseinek bevétele az időarányosnál jóval magasabb bevételt mutat (111,5 %). Azigazgatási tevékenységen belüla továbbszámlázott kiadások és a házasságkötésért fizetendő díjak kerültek tervezésre a 2013. évi költségvetésben. A tervezett bevételt meghaladó teljesülés magyarázata, hogy a Kormányhivatal felé továbbszámlázott hivatali közüzemi és egyéb kiadások (adatok hiányában nem kerültek tervezésre a bevételek között) I. félévben 628 eFt összeggel realizálódtak. A közhatalmi bevételek az intézményi működési bevételektől elkülönítetten szerepelnek. A Közös Önkormányzati Hivatal bevételei között Felsőörs Kirendeltség bevételeinek összege 161 eFt.
 
A Város- és községgazdálkodási máshova nem sorolható szolgáltatásokszakfeladat bevételei (13.001 eFt) között szerepel a tervezett kamatbevétel 12.000 eFt összegű előirányzata, amely az I. félévben az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből és egyéb jogcímen összesen 13.476 eFt (múlt év azonos időszakában 15.964 eFt volt) összegben realizálódott.
 
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok szakfeladat működési bevétele teljesítést nem mutat. A nem realizálódó teljesítés magyarázatát a következő tény indokolja. Ingatlanértékesítésként 2012. évben jelentős bevétellel terveztünk, míg 2013. évben - a fordított adózású Verseny u.-i ingatlan 2013. évi vételárrészletén kívül – csak minimális összegű bevétellel, városrendezési célú területrendezés címen nettó 1.600 eFt-tal számolhattunk, mely után fizetendő ÁFA összege 432 eFt. Városrendezési célú területrendezés címén 2013. I. félévében bevételünk nem realizálódott.
Ezzel egyidejűleg az érintett szakfeladat dologi kiadási előirányzatának teljesítése között sem realizálódott ingatlanértékesítés miatti ÁFA kiadás az I. félévben.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás szakfeladat működési bevételeinek teljesülése alacsony, 19,8 %-os teljesítést mutat (előző évben 23,1 % volt), mivel a strandi jegy-árbevételek, bérleti díjak és továbbszámlázott közüzemi díjak bevételei a tevékenység szezonalítása miatt főként július és augusztus hónapban jelentkeznek. Megjegyzést igényel, hogy a strandjegy-árbevétel a tervezett nettó 113.761 eFt-tal (előző évben 101.794 eFt volt) szemben ténylegesen nettó 107.266 eFt összeggel realizálódott 2013. augusztus 11-ig (múlt év azonos időszakában nettó 94.974 eFt volt).
 
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési bevétele átlagosan az időarányos teljesítésnél alacsonyabb teljesítést, 48,1 %-ot
(múlt évben 42,3 %) mutat. Az időarányosnál alacsonyabb teljesítés látható - a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár kivételével - minden intézménynél.
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése intézményenként eltérő.
A Napköziotthonos Óvoda elmaradása az ÁFA visszatérülés – időbeli - lemaradásából adódik. 
A Szociális Alapszolgáltatási Központnál kis mértékű elmaradás tapasztalható az intézményi térítési díjak tekintetében is, azonban az időarányosnál alacsonyabb teljesítés nagyrészt itt is az ÁFA visszatérülés – időbeli – lemaradásából adódik.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság működési bevétele 48,6 %-os teljesítést (előző évben 40,6 % volt) mutat.
Az intézményen belül város és községgazdálkodás szakfeladaton a piac bevétele 39,2 %-ot mutat. Az alacsony teljesítés elsődleges oka, hogy a piaci vásározók a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt a tavaszi hónapokban nem jelentkeztek.
A bérbeadás bevételeinek teljesülése lakóingatlan bérbeadása esetén 46,0 %, egyéb ingatlan bérbeadásánál 43,7 % a temető bevételeinek teljesülése 67,1 %. A sportpálya bérbeadásának bevétele 27,1 %-ra teljesült. A sporttelepi ingatlanok hasznosítása az épületek korszerűtlen volta miatt csak tavasztól őszig lehetséges. A sportrendezvények a nyári időszakban jelentkeznek, ami várhatóan javítani fogja a bevételek teljesülését.
 A BALKOM és a GL Design Kft-vel az üzemeltetési szerződés megkötése a folyamatos áralku miatt ismét áthúzódott a költségvetési év II. félévére.
A bérlemények bérleti díjainak fizetése nem a várt ütemben halad, több esetben is fizetés-átütemezést alkalmazott az intézmény annak érdekében, hogy a bérleti jogviszony folyamatos maradjon. Az intézmény a hátralék behajtása érdekében jelentős erőfeszítéseket tesz.
Az OTP Nyrt a Baross u. fiók bérleti díj emelését vitatta, majd 2013. júliusban mégis elfogadta. Az ebből eredő I. félévi bevétel elmaradás 3.200 eFt.
 
A közoktatási intézmények üzemeltetési bevételei közül a Györgyi Dénes Általános Iskola bevételei már az első I. félévben 29,6%-kal meghaladták az éves tervezett bevételi előirányzatot. A Vörösberényi Iskola első féléves teljesítése jelentősen elmarad az időarányostól. A „hiányzó” bevételek 2013. június hónap végi számlázással 2013. július hónapban teljesültek. A Magyar Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium üzemeltetésével kapcsolatos bevételeinek jelentős hányada a kollégium nyári hasznosításból várható.  
Az intézményi étkezési bevételek teljesülése az általános iskolai és a gimnáziumi étkezés tekintetében az idő arányos bevételi előirányzatot meghaladja, a kollégiumi étkezés esetén 3 %-os elmaradás tapasztalható.
 
Az önkormányzat közhatalmi bevételei 47,7 %-os (múlt évben 48,4 %) teljesítést mutatnak. Az önkormányzat közhatalmi bevételein belül a helyi adók teljesülése 47,6 %-os (múlt évben 45,5 %-os) teljesülést mutat. A kivetéses adók esetében - építményadó, telekadó- ahol az adót két egyenlő részletben kell megfizetni, a 2013. I. félévi teljesítés mindkét adónem esetében 50 %-ot meghaladó. A költségvetési év I. félévében befolyt iparűzési adó bevétel (66.885 eFt) nagysága magasabb, mint az előző év azonos időszakaszában befolyt adó bevétel (58.045 eFt), a teljesítés 46,1 %. Tapasztalati adatok alapján elmondható, hogy az iparűzési adó nagyobb hányada mindig az év második félévében realizálódik.
Az idegenforgalmi adóbevétel a nyári szezonban realizálódik, ezért e bevétel június 30.-án csupán 19,1 %-os (múlt évben 19,8 %-os) teljesítést mutat.
 
Az önkormányzat közhatalmi bevételei között szereplő átengedett bevételek között már csak a gépjárműadó bevételei (a gépjárműadó 40 %-a az önkormányzatot illető bevétel) szerepelnek, a 30.000 eFt összegű előirányzattal szemben 14.301 eFt összegű bevétel 47,7 %-os teljesüléssel realizálódott.
 
Az önkormányzati működési célú költségvetési támogatása a 485.484 eFt összegű módosított előirányzattal szemben 256.654 eFt összeggel 52,9 %-on teljesült. Itt szerepelnek a költségvetési törvény 2. számú melléklete szerinti támogatások, a központosított támogatások, a szerkezetátalakítási tartalék terhére történő támogatások és az egyéb központi támogatások finanszírozása.
A felhalmozási és tőkejellegű bevételek teljesítése a 39.067 eFt összegű módosított előirányzattal szemben (előző évben 151.038 eFt volt) 4.253 eFt összegű bevétel, amely az időarányosnál alacsonyabb teljesítést, 10,9 %-os teljesítést mutat.
Az ingatlanértékesítések (összesen nettó 36.880 eFt került tervezésre) között került tervezésre  a Verseny u. 1. sz. alatt ingatlan vételárának harmadik részletének, a nettó 35.280 eFt összegű, valamint a városrendezési célú területrendezés címén nettó 1.600 eFt + ÁFA összegű bevételi terv, amellyel összefüggően az I. félévben bevétel nem realizálódott. A Verseny u. 1. sz. alatti ingatlan nettó 35.280 eFt összegű harmadik vételár részlet befizetésére a szerződés szerint 2013. december végén kerül sor.
A Képviselő-testület a 91/2013. (IV.25.) Öh. számú határozata alapján döntött a Balatonalmádi, Dr. Óvári F.u. 65. sz. alatt, 3559 hrsz-ú ingatlan, mintegy 216 m2-es területrész elidegenítéséről nettó 216 eFt + ÁFA forgalmi értéken, mely realizálódása 2013. július hónapban történt.
A 2013. évi költségvetésben a strandi felújítási és beruházási feladatokra (10.286 eFt) tervezett kiadások után 2.187 eFt összegű visszaigényelhető felhalmozási célú ÁFA került tervezésre. A felhalmozási célú ÁFA visszatérülés az I. félévben 4.253 eFt volt, mely a költségvetési évet megelőző időszak ÁFA visszatérülését is tartalmazza.
 
A pénzügyi befektetések bevételei között a költségvetési év I. félévében bevétel nem realizálódott. Információink szerint a II. félévben osztalékbevétel realizálódása várható (BAHART Zrt).
 
A működési és felhalmozási célú támogatás értékű bevételek 2013.I. féléviteljesülése eltérő teljesítéseket mutat.
A működési célú bevételek teljesülése a módosított előirányzathoz képest átlagosan 71,3 %-os. A tervezett bevételek közül a közfoglalkoztatás támogatása és a Felsőörs Község Önkormányzat Közös Önkormányzati Hivatal működéséhez történő hozzájárulás az időarányosnál alacsonyabb szinten realizálódott.
Az I. félévben még Szociális Intézményfenntartó Társulás néven működő társulás tagjainak hozzájárulásait tartalmazó előirányzatok a 2013. június havi költségvetési rendelet módosításakor csökkentésre kerültek a jogi személyiségű társulássá történő átalakításával és működésével kapcsolatosan.  A települési hozzájárulások összege az I. félévben fizetendő összeget nem érte el, de július-augusztus hónapban az I. félévi elmaradások teljesültek.
Az EU-s pályázati támogatások féléves teljesítésnek megfelelő szint alatt, 40,1 %-kal realizálódtak. A nem realizálódott EU-s működési célú támogatások teljesülése a költségvetési év II. félévében várható.
A felhalmozási célú támogatások teljesülése a módosított előirányzathoz képest az időarányosnál alacsonyabb, 40,3 %-os teljesüléssel realizálódtak.
A nem realizálódott EU-s felhalmozási célú támogatások támogatásának teljesülése a II. félévben várható.
 
A felhalmozási célú átvett pénzeszközök módosított előirányzata 16.716 eFt, mellyel szemben 7.653 eFt összegű bevétel realizálódott, mely 45,8 %-os teljesítést jelent.
A felhalmozási célú átvett pénzeszközökön belül a felhalmozási célú kölcsönök megtérülése 90,3 %-os teljesülést mutat, melyen belül a legnagyobb hányadot a 2008. évben megszünt Viziközmű Társulat tagjainak törlesztései jelentik.
Az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesülése a felhalmozási célú bevételeknél az időarányosnál jóval alacsonyabb, 6,4  %-os teljesítést mutat. Az államháztartáson kívülről átvételre kerülő pénzeszközök további teljesülése a II. félévben várható (főként önerős útépítéshez történő hozzájárulás).
 
 Kiadási előirányzatok felhasználása:
 
Folyó (működési) kiadások: (7. sz., 8. sz. melléklet)
Az Önkormányzat egészénél a működési célú kiadási előirányzatok 41,5 %-kal teljesültek (2012. évben 43,4 % ).
Ezen belül kiadási nemenként történő teljesülés az alábbiak szerint alakult:
- személyi juttatás                                                      44,4 %
- munkaadót terhelő jár. és szoc. hozzáj. adó             42,3 %
- dologi kiadások                                                        43,3 %
- ellátottak pénzbeli juttatásai (társad.és szoc.pol.j.) 49,5 %
- működ. átad. pénzeszköz, támog.ért.kiad.              43,9 %
 
A 2013. évi költségvetési rendelet június havi módosítása során a Szociális Alapszolgáltatási Központ (SZAK) működési célú előirányzataiból elvonásra került összesen 49.102 eFt előirányzat a Balatonalmádi Szociális Társulás 2013. július 1-től kezdődő működésével összefüggésben, mely tény befolyásolja a féléves teljesítési adatokat. Az elvonás figyelembevétele nélkül, az elvonás összegének korrigálásával a Városgondnokság és gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési kiadásainak teljesülése 44,8 %-át mutat, a Szociális Alapszolgáltatási Központ működési kiadásainak teljesülése 42,2 %-ot.
 
A személyi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 44,4 %-kal teljesültek.
Az Önkormányzat (szakfeladatai) és a Közös Önkormányzati Hivatal Hivatal esetében a személyi kiadási előirányzat teljesülése az időarányosnál alacsonyabb. Az Önkormányzat szakfeladatai esetében átlagosan 34,9 %, míg a Közös Önkormányzati Hivatal esetében átlagosan 41,8 % a kiadások teljesülése. A személyi kiadások a Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél átlagosan 48,5 %-kal teljesültek, a SZAK-nál történt elvonás korrigálásával 43,6 %-ot.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézménynél (38,9 %-os teljesítés) a „megtakarítás” döntő hányada abból adódik, hogy a gimnázium technikai személyzetének az átvétele csak 2013.  június 1-től valósult meg, így az előirányzat felhasználása teljes egészében a második félévben történik. Az elmaradást továbbá a közfoglalkoztatás „elmaradása”, illetve időarányos eltolódása, illetve a második félévre a szezonalításhoz igazodó kiadások is indokolják.
Az intézményeknél (SZAK kivételével) a teljesülés  szintén az időarányosnál alacsonyabb értéket mutat.
A Napköziotthonos Óvoda időarányos alatti teljesülése (47,7 %) egyrészt a szeptember hónaptól megadott létszámnöveléshez kapcsolódó előirányzat módosításból adódik, másrészt a második félévre tervezett jubileumi jutalmak, és egyéb második félévben esedékes kifizetések indokolják.
A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárelőirányzat teljesítése az időarányosnál alacsonyabb, 46,4 %. Az intézménynél az „elmaradást” a betöltetlen álláshely, illetve a nyári hónapokban jelentkező többletkiadások indokolják.
A Szociális Alapszolgáltatási Központ kiadásainak teljesítése a módosított előirányzathoz képest 71,6 %, az említett elvonás figyelembevétele nélkül, korrigálásával 43,9 %.
  
A dologi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 43,3 %-kal teljesültek.
Az Önkormányzat szakfeladatai, valamint a költségvetési szervek működtetésének pénzügyi akadálya nem volt.
 
Az Önkormányzat szakfeladatai esetében átlagosan 33 %, míg a Közös Önkormányzati Hivatal Hivatal esetében átlagosan 45,5 % a kiadások teljesülése.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése 21,2 % volt. Az 50 %-nál jóval alacsonyabb teljesítés a feladatellátás kiadási igényének szezonalításával magyarázható.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásainak teljesülése átlagosan 47,8 %, a SZAK-nál történt elvonás korrigálásával 46,0 %.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény dologi kiadási előirányzat teljesítése az intézmény egészére az időarányosnál alacsonyabb értéket, átlagosan 44,9 %-ot mutat, de néhány szakfeladat teljesülése az 50 %-tól jelentősen eltér.  
Az utak, hidak szakfeladat kiadása 61,5 %-ra teljesült. Jelentősen befolyásolja a II. félévi teljesítést, hogy milyen őszi-téli időjárás várható, mikor kell elkezdeni a síkossági-, és hó-eltakarítási munkálatokat.
A zöldterület kezelése (parkfenntartási ) szakfeladaton a teljesítés 36,1 %. A „megtakarítás” oka részben az, hogy a nagyobb költséget jelentő gépkarbantartási feladatokat az intézmény minden évben III. negyedévre ütemezi.  Az őszi hónapokban jelentős kiadást jelent az évelő növények, fák pótlása.
Az ingatlan bérbeadás, üzemeltetése szakfeladatok dologi kiadásainak teljesítése a lakóingatlanok esetében 23,5 %, illetve a nem lakóingatlanok esetében 57,6 %-os. A nem lakóingatlanok esetében a közüzemi díjak kiadásainak emelkedése, illetve a karbantartások szükségessége miatt magasabb a teljesítés.
Az oktatási intézmények üzemeltetésének dologi kiadásai meghaladják az időarányos teljesítéseket. A Vörösberényi Általános Iskola tekintetében a teljesítési adat rendkívül magas, 91,7%. Ez a „túlteljesítés” főként a gázenergia időarányosnál magasabb kiadásából (időarányost meghaladó kiadás bruttó 3.612 eFt), valamint a víz-és csatornadíjak időarányosnál magasabb kiadásából (időarányost meghaladó kiadás bruttó 495 eFt)
A gimnáziumnál jelentkező kiadások alacsony teljesülésének magyarázata, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól 2013. május 1-től történő átvétel miatt a kiadások főként II. félévben realizálódnak.
A víztermelés, kezelés szakfeladaton a teljesítés 55,8 %. Itt kerülnek elszámolásra az árkok, vízfolyások tisztításának, kaszálásának kiadásai. A munkák nagyobb részét már évről évre tervezetten szezon előtt, az első félévben végezte az intézmény.
A köztisztasági szakfeladaton a teljesítés 28,4 %. Ennek elsődleges oka, hogy szolgáltatói szerződés hiányában nem került leszámlázásra a II. negyedéves közterületi szemétszállítás költsége.
A kiadások alakulását figyelembe véve az intézménynél a biztosított kiemelt előirányzaton belül előirányzat átcsoportosítás szükséges.
 
A Városgondnokság gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásai nagyrészt időarányosan teljesültek a (SZAK kivételével).
 
A Napköziotthonos Óvodánál a kiadások teljesítése 51,7 % -os. Itt is jelentős tétel a gázenergia kiadásánál jelentkező 72,4%-os teljesülés.
A PKKK-nál a dologi kiadások szintén meghaladták az időarányos szintet. Ennek oka főként a gáz-energia kiadás 67,6 %-os teljesítési adatával magyarázható.
SZAK-nál a teljesítési adat 65,1%-os a módosított előirányzathoz képest, az előirányzat elvonás összegével korrigálva 39,4 %. Az intézménynél a rendezvények nagy része a nyári hónapokban, illetve a második félévben valósul meg. 
 
A működési célú pénzeszköz átadás és támogatásértékű kiadások alakulását a 10. számú melléklet szemlélteti. A kiadások teljesülése a költségvetési év I. félévében 43,9 %-os.
    Felhalmozási célú és finanszírozási kiadások: (11. sz. melléklet)
A beruházásoknál a 416.633 eFt-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 79.668 eFt. Az alacsony (19,1 %) teljesítésben jelentős szerepet játszik az önerős útépítések, a nem önerős útépítések, a csapadék-és ívóvízelvezetés kivitelezése, a strandi parkoló csapadékvíz elvezetése, a hivatali informatikai fejlesztések, a közvilágítás bővítése, a LEADER Kultúrpark megvalósítása, a napelemes rendszerek telepítése KEOP, az Endre-Vörösmarty u. csapadékvíz-elvezetése KDOP, a VGI telephely fejlesztése, településrendezési terv felülvizsgálata, a Wesselényi strandi büféépületek építése, ahol a kifizetések később realizálódnak majd, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek támogatásra eső kiadásai csak a támogatás realizálódása után könyvelhetők végleges kiadásként (addig átfutó kiadásként szerepelnek).
A mellékletben szerepeltetett további beruházási feladatok jelentős része szintén a 2013. év II. félévében realizálódik vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
 
A felújítási kiadásoknál a 184.345 eFt módosított előirányzattal szemben a teljesült kiadások összege 26.372 eFt, ami 14,3 %-os teljesítésnek felel meg. Az alacsony teljesítésben jelentős szerepet tölt be a strandi felújítási kiadások (mederhomokozás, kotrás), a Babits u. és a Posta parkoló felújítása, a Balatonfüredi út partfalomlás (pályázati önrész), a Balatonalmádi településképjavító fejlesztése (KDOP), a Magyar - Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium épületenergetikai fejlesztés (pályázati önrész KEOP), az útfelújítások, járda felújítás, a vízvezeték hálózat és a csatornahálózat felújítása.
A felújítási feladatok jelentős hányadánál szintén a II. félévében várható a kiadások realizálódása vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
A támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközöknél a tervezett 2.217 eFt-os előirányzattal szemben a kiadások teljesítése 100 %.
Államháztartáson kívülre átadott felhalmozási célú kiadásokra 14.194 eFt került tervezésre, mellyel szemben összesen 4.493 eFt összegű kifizetés történt.
A finanszírozási kiadások között került tervezésre a Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel decemberben esedékes törlesztése (30.280 eFt) a II. félévben jelentkezik.
Összességében az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének I. félévi kiadásainak teljesítése a testületi döntések szellemében, az intézmények és szakfeladatok részére biztosított előirányzatokon belül, többségében az előirányzatok időarányos felhasználásával történt.
A költségvetés biztonságos teljesülése érdekében további visszafogott, takarékos és hatékony költséggazdálkodást és eredményes bevétel beszedést kell végezni mind az intézményeknek, mind a hivatalnak.
  
Az önkormányzat vagyoni és pénzügyi, valamint pénzügyi egyensúlyi helyzete
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Állami Számvevőszék V-3129-021/2012. számú „Balatonalmádi Város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről (43/4)” szóló jelentésében foglaltakra vonatkozó Intézkedési Tervet a 94/2012. (V.03). számú Öh alapján fogadta el.
Az Intézkedési Tervben foglaltak alapján az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzetét mutatószámok alapján, - a folyó, a felhalmozási és finanszírozási - költségvetés adatainak elemzésével, valamint az adósságszolgálatát a Képviselő-testület részére be kell mutatni a gazdálkodás első félévi helyzetéről szóló tájékoztató keretében és a zárszámadási rendeletről szóló előterjesztésben. Továbbá be kell mutatni a gazdálkodás első félévi helyzetéről szóló tájékoztató keretében legalább három évre kitekintően a több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeket évenkénti bontásban, célok szerint. A több éves kihatással járó döntésekből származó önkormányzati kötelezettségeket a 17. számú melléklet tartalmazza.
 
A zárszámadáskor számított, alkalmazott statikus mutatószámokat a 2013. június 30-i mérleg fordulónapra vonatkozó adatokra vonatkozóan is bemutatjuk jelen előterjesztésben.
Megjegyzést igényel azonban, hogy a félévi mutatószámok összehasonlíthatóságát az előző évi év-végi mutatószámokkal nehezíti az a tény, hogy nem lezárt időszakról van szó és sok torzító hatás befolyással van a mutatókra.
 
Az önkormányzat vagyona 2013.06.30-i állapot szerint a 2012. december 31-ei állapothoz viszonyítva 233.861 eFt-tal (1,9 %-kal) növekedett, melyből a befektetett eszközök volumene 118.078 eFt-tal csökkent, a forgóeszközök volumene pedig 351.939 eFt-tal növekedett.
  
A befektetett eszközök összetételének alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
 
 
Megnevezés
2011.12.31.
%
2012.12.31.
%
2013.06.30.
%
Index 2013/2012
%
Immateriális javak
0,3
0,3
0,2
82,9
Tárgyi eszközök
86,2
86,8
88,2
100,6
Befektetett pü.eszk.
1,5
1,5
1,5
100,6
Üzem.,kez.átadott eszk.
12,0
11,4
10,1
87,0
Összesen:
100,0
100,0
100,0
99,0
 
Az önkormányzatnál 2013. I. félévében évben növekedett a tárgyi eszközök és a befektetett pénzügyi eszközök állománya többi befektetett eszköz állományának értéke viszont csökkent.
 
Az önkormányzatnál az eszközök fedezetéül szolgáló források volumene és összetétele az alábbiak szerint alakult:
  
adatok eFt-ban
Megnevezés
2011.12.31.
eFt
2012.12.31.
eFt
2013 06.30.
eFt
Index 2013/2012 (%)
Saját tőke
11 401 100
11 436 936
11 565 269
101,1
Tartalékok
531 032
603 877
689 516
114,2
Kötelezettségek
305 756
244 067
263 956
108,1
Összesen:
12 237 888
12 284 880
12 518 741
101,9
 
 
Az önkormányzat tárgyiasult vagyonát a mérleg fordulónapján (2013.06.30) 97,9 %-ban saját források fedezik (ez az arány szinte azonos a 2012.12.31-i mértékkel (98,0 %).
 
Az önkormányzat vagyoni, pénzügyi helyzetének változását az alábbi mutatók is szemléltetik:
 
Megnevezés
2011.12.31.
2012.12.31.
2013.06.30.
Változás 2013/2012.
Befektetett eszközök
aránya (%)
94,5
 
93,4
90,8
 
-2,6
Forgóeszközök
aránya (%)
5,5
 
6,6
9,1
 
+2,6
Saját forrás aránya (%)
93,2
93,1
92,4
              -0,7
Tőkefeszültségi
mutató (%)
2,6
 
2,0
2,2
 
 +0,2
Eladósodás
mértéke (%)
1,5
 
1,3
1,5
 
+0,2
Esedékességi
aránymut. (%)
12,9
 
31,8
25,6
 
              -6,2
Likvidítási ráta
8,1
10,4
17,1
             +6,7
Likvidítási gyorsráta
5,5
6,7
9,2
             +2,5
Működés bizt.arány-
mut. (%)
103,2
 
104,9
107,9
             +3,0
 
           
Az önkormányzatnál a saját források aránya (tartalékok nélkül) minimális mértékkel csökkent, az eladósodás mértéke és a tőkefeszültségi mutató kis mértékben növekedett.
 
A működés biztonságának aránymutatója (saját források/befektetett eszközök) növekedett, ami azt mutatja, hogy a saját források állománya növekedett (saját tőke + tartalékok), míg a befektetett eszközök állománya csökkent.
 
Növekedett a likviditási ráta (a forgóeszközök állományának növekedése mellett a rövid lejáratú kötelezettségek állománya csökkent) és a likviditási gyorsráta (a pénzeszközök állományának növekedése mellett a rövid lejáratú kötelezettségek állománya csökkent). Mindkettő mutató kedvező.
 
A kötelezettségek állománya kis mértékben növekedett a 2012. év végi állományhoz képest. A kötelezettségek állománya év végére várhatóan csökken, mivel a megszűnt Vízi-közmű Társulat által felvett hitel állomány ez évi törlesztő részlete, a 30.280 eFt összegű törlesztés összege 2013. decemberében kerül kifizetésre.
 
A vagyoni, pénzügyi helyzet az ismertetett mutatószámok tükrében jónak mondható. Az önkormányzatnak 2013. I. félévében sem voltak likviditási gondjai, az átmenetileg szabad pénzeszközeivel folytatott pénzpiaci műveletek eredményeként jelentős kamatbevételre tett szert.
 
 
A hagyományos költségvetési szerkezet mellett az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Állami Számvevőszék által is alkalmazott CLF módszerrel m
utatjuk be, amelyben jobban elkülönülnek a vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások az önkormányzati feladatokkal kapcsolatos közvetlen működtetési bevételektől és kiadásoktól. A módszer következetesen elkülöníti a folyó és a felhalmozási költségvetés bevételeit és kiadásait, azok költségvetési egyenlegeit. A saját folyó bevételek, valamint a saját felhalmozási bevételek nem tartalmazzák az előző évi pénzmaradványok felhasználásából származó pénzforgalom nélküli bevételeket.
 
 
adatok eFt-ban
Megnevezés
2010.12.31
2011.12.31
2012.06.30
2012.12.31
2013.06.30
1.
 Folyó bevételek
1 880 844
1 786 717
790 996
1 771 366
738 720
2.
 Folyó kiadások
1 666 235
1 629 439
741 772
1 587 349
634 081
3.
Működési jövedelem (1-2)
214 609
157 278
49 224
184 017
104 639
4.
Nettó működési jövedelem
156 534
136 811
49 224
169 017
104 639
 (= működési jövedelem - tőketörlesztés)
5.
 Felhalmozási bevételek
806 973
211 066
125 844
304 450
83 193
6.
 Felhalmozási kiadások
989 792
646 927
125 214
400 622
112 750
7.
Felhalmozási költségvetés egyenlege( 5-6)
-182 819
-435 861
630
-96 172
-29 557
8.
Finanszírozási műveletek nélküli (GFS) pozíció (3+7)
31 790
-278 583
49 854
87 845
75 082
 (= működési jövedelem + felhalmozási költségvetés egyenlege)
9.
Finanszírozási műveletek egyenlege
-73 152
-9 045
-3 027
-23 412
24 503
10.
 Tárgyévi pénzügyi pozíció (8+9)
-41 362
-287 628
46 827
64 433
99 585
11.
 Egyéb tájékoztató adat:
 
 
 
 
 
12.
Finanszírozásba vonható eszközök/pénzeszk. (idegen pénzeszk.nélkül)
744 602
456 974
503 801
521 407
620 992
                                                                                                                                                        
 
A folyó költségvetés egyenlege, a működési jövedelem megmutatja, hogy az Önkormányzat éves folyó bevétele fedezetet biztosít-e a kötelező és önként vállalt feladatellátáshoz kapcsolódó éves folyó kiadására. A működési jövedelem negatív értéke pénzügyileg fenntarthatatlan helyzetet jelez.
Önkormányzatunk esetében a vizsgált időpontokban a mutató mindig pozitív, a mutató pozitív értéke megtakarítást jelent, amely forrásul szolgál a fennálló kötelezettségeink megfizetéséhez, valamint fejlesztéseinkhez. A vizsgált mutató a 2010-2013. években változó értékű, de a 2013. I. félévi mutató a 2012. I. félévi mutatóhoz képest kedvezőbb értéket mutat.
A nettó működési jövedelem összegét a hiteltörlesztéssel csökkentett működési jövedelem összege mutatja. A mutató negatív értéke az egyes költségvetési években jelentkező adósságszolgálat túlzott mértékét jelzi. A nettó működési jövedelem negatív értékének felhalmozási többletből, vagy további hitelből történő finanszírozása pénzügyileg nem fenntartható gazdálkodást vetít előre. A pozitív értéket mutató nettó működési jövedelem fejlesztési kiadások fedezetét biztosíthatja. Önkormányzatunknál ez a mutató is mindig pozitív értékű. A vizsgált mutató a 2010-2013. években változó értékeket mutat, de a 2013. I. félévi mutató a 2012. I. félévi mutatóhoz képest kedvezőbb értéket mutat. A 2013. I. félévi mutató még nem tartalmazza a december hónapban jelentkező hiteltörlesztés összegét.
 
 
A felhalmozási költségvetés pozitív értéke felhalmozási többletet mutat, amely a jövőbeni fejlesztések forrását biztosíthatja. Amennyiben a folyó költségvetési hiány finanszírozása a felhalmozási többletből történik az vagyonfelélésnek tekinthető. A felhalmozási deficit által generált finanszírozási igény önmagában nem jár pénzügyi kockázattal, a pénzügyileg fenntartható beruházásokhoz kapcsolódó kötelezettségvállalás (adósságszolgálat) átlátható és szabályozott költségvetési gazdálkodással teljesíthető.
Az előző években Önkormányzatunk felhalmozási költségvetésének egyenlege csaknem folyamatosan negatív összeget mutatott, amely kiegyensúlyozott költségvetési gazdálkodás és pénzügyileg fenntartható beruházások esetén – a képződő nettóműködési jövedelem és a finanszírozásban vonható eszközök nagyságára – nem járt pénzügyi egyensúlyt érintő kockázattal. A 2013. június 30-i mutató a 2012.12.31-i mutatóhoz képest szintén negatív számot mutat, de értéke kedvezőbb. 
 
A finanszírozási műveletek egyenlege az Önkormányzat költségvetési kiadásaihoz és bevételeihez viszonyítva alacsony összegű. A vizsgált időszakban jelentkező finanszírozási célú pénzügyi műveletek negatív értéke azt jelzi, hogy az éves költségvetések végrehajtása során nem volt szükség külső finanszírozás igénybevételére. A finanszírozási műveletek negatív egyenlegét a hiteltörlesztések, továbbá a függő, átfutó kiegyenlítő bevételek és kiadások alakulása eredményezte. A 2013. I. félévi finanszírozási műveletek egyenlegét a függő, átfutó, kiegyenlítő bevételek és kiadások alakulása eredményezte. Az egyenleg alakulását nagymértékben befolyásolta az átfutó kiadások alakulása, amely döntően az EU-s projektekkel kapcsolatos kiadások könyvelésével összefüggően jelentkezett.
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről készült tájékoztatót elfogadni szíveskedjen.
 
Balatonalmádi, 2013. augusztus 15.
 
 
                                                                                                                   Keszey János
                                                                                                                   polgármester
 
 
 
 
 
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

127/2013. (VIII.21.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2013. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
 
Felelős:                                  Keszey János polgármester
Hivatali felelős:                     Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:                               azonnal”

 
Döntési javaslat

"Tájékoztató "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
.........../2013. (VIII.29.) Öh.
  
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2013. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnali
Felelős: Keszey János
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea

« Vissza
Vissza a főmenübe