1. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. október 8-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató lakókörnyezetünk állapotáról
Készítette:   Zana András osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester

 

Tájékoztató lakókörnyezetünk állapotáról 
 
Önkormányzatunk a környezet védelmének általános szabályairól szóló törvény előírásának tesz eleget, amikor tájékoztatja a lakosságot a lakókörnyezet állapotáról, a ma már hagyományosnak mondható közmeghallgatás útján.
 
Ugyancsak hagyományosnak mondható, hogy a tájékoztató kiemelten foglalkozik az éghajlatváltozásból adódó esetenként szélsőséges időjárással, annak kedvező és kedvezőtlen hatásaival.
 
Az elmúlt nyár kedvező időjárási hatásának tudható be, hogy az önkormányzat strandjain – a nyár eleji szerényebb forgalomtól eltekintve – folyamatos telt ház volt, melynek következtében a tervezett strandi jegyárbevételek teljesültek. Az időjárás – a jelentős mennyiségű és esetenként nagy intenzitású csapadék - károkat is okozott városunkban. A 71-es számú főútvonal melletti partfalomlások helyreállítására vis major pályázaton elnyert támogatással lesz lehetőség, de akadnak még a városban a csapadékvíz eróziós hatásától rossz műszaki állapotba került további partfalak, egyebek mellett a Malomvölgyi utcában is.
 
A lakókörnyezet állapotának javítására vonatkozó célkitűzéseket és feladatokat a Képviselő-testület által elfogadott Környezetvédelmi Program tartalmazza, melynek felülvizsgálata a közelmúltban megtörtént. A felülvizsgálat számba vette a már megvalósult célokat és aktualizálta a közeljövő feladatait.
 
Környezeti elemek közül a levegő minősége jónak mondható városunkban. A két meghatározó légszennyező tevékenység – a közlekedés és a fűtés – a bekövetkezett változásokkal kihatással van a város levegőminőségére. A növekvő gépjárműforgalom rontja, a gépjárművek egyre jobb műszaki állapota javítva a levegőminőséget. Az egyébként környezeti szempontból kedvező gázfűtést felváltó szilárd tüzelés ugyancsak rontja, a még kis arányban használt alternatív fűtési módok (geotermikus energia, napenergia) javítják azt. Az azonban kijelenthető, hogy a lakossági fűtés az alkalmazott tüzelési módoknak köszönhetően nem okoz jelentős légszennyezési problémát. A kerti hulladék és avar égetésmódja rendeletileg szabályozott, mely ugyancsak a levegőminőség javulását szolgálja.
 
A felszíni és felszín alatti vizek mennyiségét és minőségét is befolyásolja az időjárás, a csapadék mennyisége és időbeni eloszlása. Ez nyomon követhető a Balaton vízszintváltozásán is, amely a 2012. októberi +40 cm-ről, 2013 májusáig +129 cm-re növekedett. Ez jelentős ingadozás a +110 cm-es szabályozási szinthez képest. A strandi időszakban a Balaton vízminősége kedvezően alakult, melyet a rendszeres vízminőség vizsgálatok is tanúsítanak. Nem mondható ilyen kedvezőnek a tómeder állapota, de a mederfenék minőségének javítására ez évben is csak egy kisebb mennyiségű homokozást tudott elvégezni önkormányzatunk. A 2013. évi önkormányzati költségvetésben sikerült jelentősebb összeget elkülöníteni mederkotrásra, illetve mederhomokozásra, melyekre reményeink szerint még a 2014. évi strandszezon előtt sor fog kerülni, bár a mederkotrás elvégzése az iszap elhelyezés nehézségei miatt nem tőlünk függ. A Remete patak és a Vörösberényi Séd vízmennyisége szintén időjárás függő, a vízminőség szinten tartását folyamatos mederkarbantartással biztosítja az önkormányzat.
 
Az utóbbi évek rendkívüli intenzív esőzései arra késztették az önkormányzatot, hogy nagyobb gondot fordítson a belterületi vízrendezésre. Pályázaton elnyert támogatással valósult meg a Vörösmarty utca térségének vízrendezése, költségvetési forrásból újított fel csapadékvíz hálózatot az önkormányzat a Dózsa György utcában és a Dr. Óvári Ferenc utcában. A közeljövőben megkezdődik a Vöröshegyi utca és Balázs Béla utca környékének vízrendezése és a vízügyi hatóság kötelezése alapján meg kell oldani a Wesselényi strand parkolójának a csapadékvíz elvezetését is. Ez utóbbit megnehezíti, hogy a parkoló felújítását is tartalmazó pályázat sikertelen volt. A már megvalósult vízrendezések tapasztalata az, hogy a megépült műtárgyak csak a méretezésük alapjául szolgáló vízmennyiséget tudják fogadni, és hogy e műtárgyak üzemeltetése (tisztítása, karbantartása) több figyelmet és költséget igényel.
 
A területhasználat az elmúlt évben lényegesen nem változott városunkban, csupán 4 teleknyi belterületbe vonás történt a Pince utcában. A szomszédos Tűzmadár utcai ingatlanok belterületbe vonásának előkészítése még folyamatban van.
 
A kommunális infrastruktúra alapvetően meghatározza a települési környezet állapotát.
 
Az elmúlt évben hatályba lépett viziközmű törvény alapján átalakulóban vannak a viziközművek létesítésének, fejlesztésének és fenntartásának feltételei. E törvényi előírásokra is tekintettel veszi át az önkormányzat az Öreghegyi Közműépítő Közösség által korábban létesített ivóvízhálózat tulajdonjogát. A még így is többségi állami tulajdonban lévő ivóvízhálózat fejlesztését, a vízminőség javítását szolgálja a DRV Zrt. által kezdeményezett ivóvíz kutatás a Megyehegy térségében.
 
A szennyvízcsatorna hálózat bővítésének jogi feltételei az időközben jogerőssé vált vízjogi létesítési engedélyre tekintettel adottak. A beruházás megvalósításához szükséges pénzügyi fedezetet biztosító pályázati kiírás felfüggesztése miatt a kivitelezés még nem kezdődhetett el.
Önkormányzatunk a szolgáltatóval együttműködve már a korábbi években is szorgalmazta a kiépült szennyvízcsatorna hálózat menti ingatlanok rákötését. E téren kedvező hatást a tízszeresre emelt talajterhelési díj eredményezett.
 
A települési hulladékgazdálkodás célkitűzéseit és feladatait az elmúlt évben aktualizált és jóváhagyott Hulladékgazdálkodási Terv tartalmazza. Az ugyancsak az elmúlt évben hatályba lépett hulladéktörvény sok tekintetben új alapokra helyezi a hulladékkezeléssel kapcsolatos közszolgáltatásokat.
 
A korábbi törvényben „települési folyékony hulladékként” nevesített, a hatályos törvényi előírások szerint a „nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz” begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatás szabályozása a hulladéktörvényből átkerült a vízgazdálkodási törvénybe. A jogszabályi változásokra tekintettel, az illetékes hatóság felhívására önkormányzatunk új rendeletet alkotott, de továbbra is feladat a közszolgáltató pályázati úton történő kiválasztása, melyre korábban már sikertelen kísérletet tett az önkormányzat.
 
A változások érintik a települési szilárd hulladék közszolgáltatás működését is. Az e feladatot ellátó, többségi önkormányzati tulajdonban lévő Balatonalmádi Kommunális és Szolgáltató Kft-t ez év végéig nonprofit szervezetté kell átalakítani, mert ennek hiányában az nem végezhet közszolgáltatást. A jogszabályi változásokra valamint a szolgáltatás számlázásával és szüneteltetésével kapcsolatos törvényességi észrevételekre tekintettel e rendeletét is módosította önkormányzatunk.
 
A több mint 10 éve felhagyott Megyehegyi hulladéklerakó rekultivációjára elnyert európai uniós támogatással megkezdődött a rekultiváció kivitelezése, mely várhatóan jövő év első felében fejeződik be.
 
A szelektív hulladékgyűjtés a város egyre nagyobb részén valósul meg háztól történő elszállítással. E mellett a szelektív gyűjtőszigetek tovább üzemelnek, sajnos továbbra sem problémamentesen. Jobb híján csak a működtetés ideiglenes felfüggesztésével volt kezelhető a Balatonalmádi és a Vörösberény központjában lévő gyűjtőszigeteknél kialakult rendezetlen állapot.
 
A lomtalanítás ez évben bevezetett módja még nem kellően ismert, de a házhoz menő lomtalanítást igénybevevők és a szolgáltató is kedvezőnek ítélik meg azt.
 
Ugyancsak kedvező a tapasztalat a zöldhulladék háztól történő elszállítása tekintetében is.
 
Az elmúlt évben is folytatódott a közvilágítási hálózat korszerűsítése illetve bővítése a városközpontban, a Szent Erzsébet ligetben és a Véghelyi utcában. A fejlesztési igények az erre fordítható forrásokat meghaladják. A tulajdonában lévő lámpatesteket az önkormányzat az általa megbízott céggel tartja karban. A zömében még az áramszolgáltató tulajdonában lévő elektromos hálózat (oszlopok, vezetékek) hibái miatt gyakran és nagy területen nem működik az elvárásoknak megfelelően a közvilágítás. Az önkormányzat – eddig nem túl nagy eredményességgel – szorgalmazza az áramszolgáltatónál a villamos hálózat javítását, korszerűsítését.
 
Az országos közúthálózat állapotának javulásáról továbbra sem tudunk számot adni. Az önkormányzat többszöri sürgetésének ellenére sem történtek jelentősebb felújítási munkák sem a 71. sz. főúton, sem a Veszprémi és a Felsőörsi összekötő utak esetében.
 
A helyi közúthálózat minőségének javítása, a meglévő burkolatok felújítása illetve új burkolatok építése részben önkormányzati költségvetési forrásból (Radnóti u., Dózsa Gy. u. vége)  részben az ingatlantulajdonosok útépítési együttműködésével (Cserfa u., Must u.) valósult meg, messze nem a műszaki szükségességnek és a lakossági elvárásoknak megfelelő mértékben. A 2013. évi költségvetési előirányzat terhére folyamatban van a Hóvirág, Attila, Sólyom, Ibolya, Ezerjó, Egry J. Vadász utcák és Vadász köz önerős útépítésének előkészítése.
 
Részben pályázati úton elnyert támogatásból, részben saját költségvetési forrásból folytatta önkormányzatunk a járdák felújítását a városközpontban. Az országos közutak melletti – közlekedésbiztonsági szempontból is szükséges - járdák megépítésére, felújítására csak jelentősebb összegű támogatás elnyerése esetén kerülhet sor a 71-es út Vörösberényi és Káptalanfüredi szakaszán, valamint a Felsőörsi és a Veszprémi út belterületi szakaszán.
 
A kerékpárút hálózat bővítésének és felújításának tervei mind a Veszprém-Szentkirályszabadja-Balatonalmádi kerékpárút, mind a Balatoni Bringakörút esetében elkészültek. Az építési munkák csak jelentősebb összegű pályázaton elnyert támogatással valósulhatnak meg. Önkormányzatunk pályázatot nyújtott be a „Kerékpárosbarát település 2013.” pályázati kiírásra. E pályázaton pénzügyi támogatás nem nyerhető ugyan, de a cím elnyerése elősegítheti a későbbi építési pályázatok eredményességét.
 
A Veszprém-Szentkirályszabadjai repülőtér fejlesztésével kapcsolatos hatósági eljárások még nem zárultak le, a befektető és a korábbi tulajdonos önkormányzatok jogvitája is hátráltatja a tervek szerint városunk számára hátrányos fejlesztés megvalósítását.
 
Az elmúlt évihez hasonló módon kedvező volt a tapasztalat a nyári rendezvények zajhatásával kapcsolatban. Legalábbis a helyi rendezvények tekintetében, mivel néhány, a szomszédos településen lezajlott rendezvény zajhatása nagyobb elégedetlenséget váltott ki. A vendéglátóhelyek közül egy esetében vált szükségessé zajvédelmi hatósági eljárás megindítása. Számos más település, nem utolsó sorban Balatonfüred példája alapján több javaslat érkezett a munkavégzések időszakos (nyári hétvégék) korlátozására.
 
A település közhasználatú zöldterületeinek fenntartásában is érződik az éghajlat és időjárás változás. Egyre nagyobb igény és szükség van a növényzet locsolására, amely újabb vízvételi források felkutatását tette szükségessé. A közeljövőben megvalósulhat egy kút létesítése a Szent Erzsébet ligetben és az elképzelések között szerepel a Remete patakból történő vízkivétel is. Parkjaink megújítása során figyelemmel kell lenni az időjáráshoz igazodó, a meleget és a csapadékhiányt tűrő növényzet telepítésével. A zöldterületek nagysága az elmúlt évben nem növekedett, de számos parkterület megújítása valósult vagy valósul meg, egyebek mellett az Egészségügyi Központ előtt. A közterületi és a közterületekkel szomszédos ingatlanok növényállománya több helyen a közúti útszelvénybe nőtt, amely akadályozta a gépjárműforgalmat, veszélyeztette az elektromos hálózatot. A BALKOM megkeresésére a Városgondnokság végzett gallyazást a forgalom biztosítása érdekében. Hasonló munkát végzett az áramszolgáltató által megbízott vállalkozó is az elektromos hálózat nyomvonalán. Mindkét esetben érkeztek a gallyazás szakszerűségét kifogásoló panaszok, melyek elkerülhetőek lennének, ha minden ingatlantulajdonos időben elvégezné az egyébként őt terhelő munkálatokat. A magántulajdonú ingatlanok zöldterülete többségében ápolt, gondozott. Ennek ellenére jó néhány felhívást kellett kiküldeni az ingatlanok rendbetétele érdekében.
 
Az épített környezet minőségét javítják a zömében pályázati úton elnyert támogatással megvalósuló önkormányzati beruházások. A települési környezet javításán túl turisztikai és kulturális szempontból is fontos esemény volt a közelmúltban az Európa Szoborpark felavatása. Hasonló módon értékelhető a vasúti-közúti aluljáróban rendezett – igen kedvező fogadtatású – képzőművészeti kiállítás is. Sajnálatos, hogy a MÁV felelős vezetőinek ígérete ellenére nem történt javulás az aluljáró lépcsőinek és padozatburkolatának rossz műszaki állapotában. Helyi civil szervezet kezdeményezésére, vállalkozó bevonásával történt egyeztetés a MÁV-val a Káptalanfüredi vasúti megálló épületének hasznosítására, városképi megjelenésének javítására.
 
Folytatódik a városközpont rekonstrukciója, melynek első ütemében az Egészségügyi Központ előtti park felújításán túl, megújult a Baross Gábor utca járdájának egy szakasza és kibővült a Széchenyi sétányon lévő játszótér is. A rekonstrukció második ütemében fog elkészülni a Babits Mihály utca és a mellette lévő parkoló felújítása, melynek során a településkép javítása mellett mód nyílik a gyalogos és gépjárműforgalom jobb szétválasztására is.
 
Az önkormányzat által biztosított önrész mellett a sportegyesület nyújtott be eredményes pályázatot a Sporttelep öltözőépületének felújítására. Költségvetési forrásból valósult meg a Wesselényi strand főépületének nyílászáró cseréje és a Városgondnokság telephelyén lévő csarnoképület tetőfelújítása. Ez utóbbihoz kapcsolódóan az épületet bérlő vállalkozó is végzett funkcióbővítő és településkép javító felújítási munkákat. Önkormányzatunk is hozzájárult a Vörösberényi Református templom tetőzetének felújításához. Településképi, és közbiztonsági szempontból is jelentős beruházás az új Városi Rendőrkapitányság megépítése, amely az önkormányzat által ajándékozott telken valósul meg jövő év első félévében. 
 
Ez idáig eredménytelen pályázatot nyújtott be önkormányzatunk a Gimnázium és Kollégium épületegyüttesének energetikai hatékonyságot növelő felújítására, melynek során az épület homlokzati nyílászáróinak cseréje, homlokzatszigetelése és fűtéskorszerűsítése valósulhatna meg. A működtetésre átvett épületegyüttes zavartalan üzemeltetése érdekében kisebb mértékű felújítási munkák készültek, melynek részeként felújításra került az egyik lektorlakás is.
 
Nem önkormányzati beruházás, de lakókörnyezeti szempontból meghatározó a volt tüzép telep területére tervezett lakópark építése.
 
A Képviselő-testület által elfogadott Éghajlatvédelmi Program célkitűzései beépültek a Településfejlesztési Koncepcióba és az Integrált Városfejlesztési Stratégiába. Ez utóbbi dokumentumokra alapozva megkezdődött Balatonalmádi településrendezési tervének felülvizsgálata. Ugyancsak elkezdődött a 2014-2020. tervidőszak Európai Uniós pályázatainak előkészítése, melynek során önkormányzatunk a települési környezet javítását szolgáló projekteket javasol megvalósítani.
 
Az önkormányzat mellett számos civil szervezet működik közre a települési környezetet, településképet javító és a környezetvédelmet szolgáló rendezvények lebonyolításában. Ilyen hagyományosnak mondható rendezvény a Mobilitás Hét keretei között megtartott Autómentes Nap, vagy a Föld Napjához, a „Te szedd” akcióhoz kapcsolódó szemétszedés.
 
Az éghajlat és időjárás változásnak is jelentős szerepe van a vadak – vaddisznók, rókák – urbanizálódásában. Az önkormányzat megkeresésére a vadászati hatóság által elrendelt terven felüli állománycsökkentő kilövések ellenére is, számos panasz, kárigény fogalmazódott meg elsősorban a vaddisznók okozta károk miatt.
 
A közigazgatási rendszerben az év elején bekövetkezett változások ugyancsak kihatnak lakókörnyezetünk állapotára. Az építésügyi igazgatás átalakítása során, kibővült az önkormányzat hatásköre a Polgármester útján gyakorolt településképi véleményezési és bejelentési eljárással. E hatáskör közvetlen ráhatást biztosít a települési környezet javítására.
 
Az önkormányzat települési környezetet javító intézkedéseinek végrehajtásához és fejlesztéseinek megvalósításához kérem városunk lakóinak, ingatlantulajdonosainak, gazdálkodó és civil szervezeteinek támogatását.
 
Balatonalmádi, 2013. október 8.
                                                
T i s z t e l e t t e l :  
                                                                                              /: Keszey János :/
                                                                                                  polgármester

 

 


« Vissza
Vissza a főmenübe