2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2014. március 27-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2013. évi tevékenységéről
Készítette:   Dr. Szabó János
Előterjesztő:   Dr. Szabó János
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság

 

     
 
 
 
                                                                      
                                                              
BESZÁMOLÓ
A BALATONALMÁDI RENDŐRKAPITÁNYSÁG RENDŐRSZAKMAI TEVÉKENYSÉGÉRŐL ÉS A VÁROS KÖZBIZTONSÁGI HELYZETÉRŐL
 
2013.
    
BEVEZETÉS
 
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság az elmúlt esztendőben is igyekezett megfelelni a kihívásoknak, arra törekedett, hogy az adott jogi, gazdasági és társadalmi környezetben minél többet tegyen az itt élők, illetve az ide látogatók biztonságának megőrzése érdekében.
 
Továbbra is elsődleges célkitűzésünk volt a bűnözés lehetőség szerinti csökkentése, a közterületi jelenlét növelése, reagáló-képességünk javítása, a közbiztonság szinten tartása.
Az elmúlt évben nagy erőfeszítéseket tettünk a közterületek, a nyilvános helyek rendjének megszilárdításával a lakosság biztonságérzetének javításáért. A visszajelzések alapján a Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területén élők biztonságérzetében megmaradtak az előző évekre jellemző pozitív értékek.
 
A közterületen elkövetett bűncselekmények száma az elmúlt időszakban jelentősen csökkent. A kiemelten kezelt bűncselekmények többségében megtartottuk, vagy növelni tudtuk a nyomozás eredményességi mutatót, illetőleg majd minden kiemelt bűncselekmény esetében kevesebbet regisztráltunk, mint a korábbi évben, években.
 
A közlekedésbiztonság javítása tekintetében tett intézkedéseink meghozták a várt eredményt: a kapitánysághoz tartozó útszakaszainkon egész évben sikerült biztosítanunk a forgalom zavartalanságát, a baleseti helyzet tekintetében ugyan nem sikerült a 2012. évi tendenciát folytatni, – amikor 24 %-kal csökkent a személyi sérüléses közúti balesetek száma– de megőriztük a tavalyi eredményeket, az anyagi káros balesetek száma pedig jelentősen csökkent.
 
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság szolgálati ágai a nyári idegenforgalmi szezonban a Balaton partjára látogató és ott pihenő külföldi és magyar turisták nagy számából fakadó rendkívüli közterületi, közlekedésrendészeti, bűnügyi rendőri feladatokat sikeresen oldották meg, és megfelelő színvonalon szolgáltatták a helyi lakosok és turisták biztonságát, amivel jelentős mértékben hozzájárult a Balaton idegenforgalmi értékének növeléséhez.
 
BŰNÜGYI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
 
Az elmúlt évben a bűnügyi szolgálat a rendészeti szakterülettel szoros együttműködésben rendet tartott Balatonalmádi város területén. A lakosság szubjektív biztonságérzetét leginkább befolyásoló bűncselekmények száma csökkent, a felderítési eredmények javultak.
 
A város területén elkövetett bűncselekmények száma 2011. évtől fokozatosan csökken, illetőleg az elmúlt 5 év adatai alapján 2013. évben történt Balatonalmádiban a legkevesebb bűncselekmény. A lakosság szubjektív biztonságérzetét leginkább befolyásoló bűncselekmények száma szinte minden tekintetben csökkent. A felderítési eredményességünket, - mellyel a 2012. év munkája alapján kiérdemeltük „A 2012. év Bűnügyi Osztálya” kitűntető címet- sikerült megőriznünk, egyes bűncselekmények esetén még jobb eredményeket értünk el az értékelt évben.
 
Az eredményességi mutatókon túl 2013. évben növeltük a gyorsított eljárások számát, a kármegtérülés tekintetében jelentősen előre léptünk, és a nyomozásaink is rendkívül időszerűek voltak.
 
Balatonalmádi városában az értékelt évben nem történt rablás, zsarolás és kifosztás. Önbíráskodás miatt 3 esetben kellett eljárnunk, és mindegyik cselekményt felderítettük. A lopások és betörések, a garázdaságok és rongálások száma csökkent.   
 
Az összes bűncselekményt tekintve 2013. év nyomozás eredményességi mutatója 75,43 %, ami a Balatonalmádi Rendőrkapitányság történetében a legjobb eredmény. A legfontosabb bűncselekmények többségében a felderítés igen hatékonyan működött. Az 1. számú táblázatban feltüntettük az elmúlt 5 évben, Balatonalmádi városában az egyes kiemelt bűncselekmények számának alakulását, valamint ezen bűncselekmények tekintetében a kapitányság által elért nyomozás eredményességi mutatót. Eredményességi mutatók tekintetében nem rendelkezünk település szintre lebontott adatokkal. A 2. számú táblázatban a kapitányság bűnügyi tevékenységével összefüggő releváns adatokat tüntettük fel.  
 
Az elmúlt esztendőben, Balatonalmádiban elkövetett betörések nagy részét felderítettük, az elkövetőket elfogtuk és felelősségre vontuk. A nyári idegenforgalmi szezonban kialakult besurranás sorozat budapesti elkövetőit egy szervezett akció keretében szintén elfogtuk és a járási ügyészség vádat is emelt az ügyben. A 2013. november végén Káptalanfüreden és Balatonalmádiban elkövetett mindösszesen 13 betörés elkövetőit szintén elfogtuk és előzetes letartóztatásuk mellett folyamatban van az eljárás. Ebben az esetben veszprémi és bakonybéli bűnelkövetőkkel volt dolgunk.
 
A 2013. májusában elkövetett, 15 millió Forint kárt meghaladó betörés elkövetőit Budapest VIII. kerületében egy panzióban fogtuk el a Budapesti Rendőr-főkapitányság Akció Alosztályának közreműködésével.
 
A nyári idegenforgalmi szezon alatt évek óta visszatérő problémát okoztak a gépkocsi feltörők és a gépkocsi tolvajok. A 2013. évben gépkocsit Balatonalmádiból nem tulajdonítottak el, és mindösszesen 1 gépkocsi feltörés történt, mely viszont nem köthető a szezonhoz. Ezen eredményt egyrészt annak köszönhetjük, hogy a korábbi években felderítettük és büntetés-végrehajtási intézetbe juttattuk azon bűnelkövetőket, akik a területünkre érkeztek a szezon alatt a fenti bűncselekmények elkövetése céljából, másrészt pedig az önkormányzat által telepített kameráknak, a helyi polgárőröknek és a fokozott rendőri jelenlétnek köszönhetőek a kedvező adatok.  
RENDÉSZETI TEVÉKENYSÉG ÉRTÉKELÉSE
 
Balatonalmádi város közbiztonsági helyzete stabil, 2013. évben is szélsőséges megnyilvánulásoktól mentes volt. A közterületeken és nyilvános helyeken a közbiztonsági szempontból indokolt rendőri jelenlétet és ezen keresztül a közrend fenntartását az egyenruhás állomány az elvárásoknak megfelelő színvonalon biztosította. A közterületi szolgálatot ellátó állomány az állampolgári bejelentésekre minden esetben haladéktalanul reagált, a szükséges és elsődleges intézkedések végrehajtásra kerültek.
 
A rendészeti szakterületen tevékenységünk a bűnözés csökkentésére, a közterületi jelenlét növelésével a Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területe közrendjének, közbiztonságának fenntartására, a félelemtől mentes életminőség megőrzésére, a társadalmi elvárásokhoz igazodva, az állampolgári bejelentésekre történő gyors, hatékony reagálás biztosítására, a törvényes, szakszerű, hatékony és magas minőségű szakmai munkára, a jogsértésekkel szembeni határozott fellépésre, valamint a közlekedési és baleseti helyzet pozitív irányba történő befolyásolására irányult.
     
Rendőri tevékenység
 
Közterületi jelenlétünket értékelve megállapítható, hogy a 2012-ben tapasztalt minimális növekedés után, 2013-ban nem tudtunk további növekedést elérni. 2013. évben a közterületeken és nyilvános helyek ellenőrzésével a balatonalmádi és megerősítő állomány 42560 órában, 4437 szolgálatot teljesített.
Elsősorban a végrehajtó állomány hozzáállásának köszönhetően – a közterületi állomány intézkedési aktivitását a főbb mutatók tekintetében sikerült megőrizni, sőt javítani, egyes mutatók vonatkozásában pedig jelentős mértékben tovább növelni.
 
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések közül a legfontosabb kategóriában, az elfogások vonatkozásában a 2012. évi 31 %-os növekedést nem tudtuk megőrizni, de 2013-ban is további 4%-kos javulást értünk el, ami a körözött személyek elfogásának köszönhető (38/34).
 
Az előállítások számának visszaesése megfigyelhető volt egész évben, a számok mögé nézve azonban látható, hogy a legrelevánsabb mutató, a bűncselekmény gyanúja miatti előállítások vonatkozásában (110/143) kisebb arányú a visszaesés, míg az egyéb okból történt előállítások arányában nagyobb a változás, pl. az igazolás megtagadása, személyazonosság megállapítása, vagy a mintavétel miatti előállítások száma jelentősen csökkent. Az utóbbi, a csökkent pozitív szondákkal (-38%) is magyarázható, a „szig”-es előállítások csökkenése pedig annak a vezetői elvárásnak tudható be, hogy ne állítsunk elő mindenkit, aki nem tudja magát hitelt érdemlően igazolni a helyszínen. Ez utóbbi intézkedések számának drasztikusan visszaesése eredményezte az összes előállítások arányának 33%-os csökkenését, ami magyarázható azzal is, hogy az előző évi adatokhoz képest lényegesen kevesebb bűncselekmény történt a területünkön, Balatonalmádi városában is (207/245).
 
A biztonsági intézkedéseink számának évek óta tartó folyamatos emelkedése után végre megfordult a tendencia, hiszen drasztikusan (-42%) csökkent az esetek száma, ami nem azt jelenti, hogy nem gondoskodtunk a rászorulókról, sokkal inkább abból fakad, hogy tavaly lényegesen kevesebb volt a magatehetetlen (pl. ittas) állapotban lévő személy. (3. számú melléklet)
 
Rendezvénybiztosítás
 
A rendezvény biztosítási feladatok jelentős része, a korábbi évek gyakorlatának megfelelően elsősorban a nyári idegenforgalmi szezonra koncentrálódott.
A 2013. évi turisztikai szezon rendőri feladataira vonatkozóan, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság vezetője által jóváhagyott 19000/3458-15/2013. ált. sz. végrehajtási tervben meghatározott feladatokat eseménymentesen végrehajtottuk.
Az idegenforgalmi területeken számos, több ezer érdeklődőt vonzó rendezvény megtartására került sor, melyek közül említést érdemel a Balatonalmádi Hungarikum és Pálinka Fesztivál, az Almádi Napok rendezvénysorozat, a Bornapok rendezvénysorozat, a Balatonkenesei Kapunyitó és immár hagyományos Balatonkenesei IX. Országos Lecsófesztivál, a Langalló Fesztivál, a „Nagyon Balaton” rendezvénysorozat keretében 2013. augusztus 18-án 10.00-23.00 óra közötti időben az Alsóörsi Európa Campingben megrendezett „LGT Fesztivál 2013.” elnevezésű egész napos zenés rendezvény, illetve LGT koncert.
A nemzeti ünnepeinkhez köthető rendezvények, kiemelten az augusztus 20-i ünnepi megemlékezések és az azokhoz kapcsolódó kulturális rendezvények biztosítása szinte valamennyi településünket érintette, azok megtartásának időszakában rendőri intézkedést igénylő esemény nem történt, az ünnepi megemlékezések rendbontás nélkül lezajlottak.
 
A turisztikai szezonból eredő feladatokat a legnagyobb stratégiai szövetségesünkkel, a helyi polgárőr egyesületekkel közösen hajtottuk végre, köztük a Balatonalmádi Polgárőr Egyesülettel. A hatékonyság érdekében a kialakult helyzetet az idegenforgalmi idényben rendszeresen elemeztük, értékeltük. A helyi polgárőr szervezetekkel havonta megtartott „közbiztonsági értekezleten” közösen mutattunk rá azokra a világos és elérhető célokra, melyek megvalósítása hozzájárult a terület közbiztonságának fenntartásához.
Kiemelt figyelmet fordítottunk az idegenforgalmi szempontból frekventált helyek, nagy forgalmat lebonyolító területek, strandok, üdülőövezetek fokozott ellenőrzésére. A megfelelő reagáló képesség fenntartása érdekében ebben az időszakban kerékpáros („Bringázz a Balaton Biztonságárért – „3B” program) illetve nagyobb létszámú gyalogos járőrszolgálatot is szerveztünk, melyhez jelentős anyagi támogatást nyújtott Balatonalmádi Város Önkormányzata és a Balatoni Fejlesztési Tanács.
 
Összességében elmondható, hogy a rendezvénybiztosítási feladatainkat megfelelő színvonalon teljesítettük. Az állomány a tevékenységét fegyelmezetten, az előírásoknak megfelelően, a kitűzött célok elérésével hajtotta végre, amihez társszervek és a megerősítő erők – július-augusztus hónapban a Készenléti Rendőrség állományának - közreműködése, segítsége elengedhetetlen volt.
 
Fokozott rendőri ellenőrzések
 
Az egyenruhás állomány 2013-ban összesen 204 alkalommal, 806 fővel vett részt helyi, területi, országos, vagy Európai Unió által elrendelt (pl. TISPOL) akcióban, melyek közbiztonsági – elsősorban LSZBP - közlekedési és egyéb (körözési, migrációs, szórakozóhely ellenőrzésre, színesfém, vasúti stb.) jellegűek voltak. (4.sz. melléklet)
 
Az általános szolgálatellátás mellett, a korábbi gyakorlattól eltérően, a heti egy alkalommal szervezett fokozott ellenőrzések helyett gyakrabban került végrehajtásra a közbiztonság és a közrend további erősítését elősegítő, bűnügyi és rendészeti intézkedések egységes megtételére az ORFK 29000/18265-12/2013. ált. számú Intézkedési Tervben meghatározott feladatok végrehajtásának keretében fokozott ellenőrzés a kapitányság illetékességi területén, ennek köszönhetően minden településen – lehetőség szerint a helyi körzeti megbízottak bevonásával – hetente legalább egy alkalommal folyamatos rendőri jelenlétet, 50 %-ban gyalogos járőrszolgálatot teljesítettünk.
 
2013. évben a jelentősebb fokozott ellenőrzéseket az alábbi formában hajtottuk végre:
    • 140 alkalommal „új LSZBP” program” fokozott közbiztonsági ellenőrzés,
    • 9 alkalommal TISPOL közlekedési akció,
    • 40 alkalommal közlekedésrendészeti fokozott ellenőrzés,
    • 3 alkalommal BKKB fokozott ellenőrzésben vettünk részt,
    • 12 alkalommal szórakozóhely ellenőrzési akciót szerveztünk.
A fentiek mellett minden pénteken és szombaton éjszaka Balatonalmádi belvárosában a szórakozóhelyek környezetében mozgóőri szolgálatot hajtottunk végre, melynek útiránytervet havonta felülvizsgáltuk, szükség szerint aktualizáltuk, kiemelt figyelmet fordítva az idegenforgalmi időszakra.
 
A 2013. év február 1-től hatályos állomány tábla szerint a Kapitányság körzeti megbízotti státusza 13, amely teljes mértékben betöltésre került. A körzeti megbízottak feladat ellátásának érdekében területi körzeteket alakítottunk ki. A balatonalmádi körzethez tartozó települések Balatonalmádi Városán túl Alsóörs, Felsőörs, Lovas községek tartoznak. A körzetben 3 fő teljesít folyamatosan szolgálatot, így rendszeresen eljutnak minden településre.
 
Közlekedésrendészeti tevékenység
 
A kapitányság területének, különösen Balatonalmádi városának szezonális jellegéből adódóan a közlekedési események döntő része tavaly is a nyári idegenforgalmi szezonban történt. A Balatonalmádi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Alosztályának legfontosabb feladata a kapitányság illetékességi területén bekövetkezett közlekedési balesetek helyszínelése és a területen bekövetkezett közlekedési bűncselekmények vizsgálata.
 
A kapitánysághoz tartozó útszakaszainkon egész évben sikerült biztosítanunk a forgalom zavartalanságát, a baleseti helyzet tekintetében ugyan nem sikerült a 2012. évi tendenciát folytatni – amikor 24 %-kal csökkent a személyi sérüléses közúti balesetek száma – de megőriztük a tavalyi eredményeket, viszont az anyagi káros balesetek száma jelentősen csökkent. Az Almádiban bekövetkezett baleseteket elemezve, a kapitányságihoz hasonló tendencia figyelhető meg.
A kapitánysági adatokat vizsgálva, az előző év adataival összehasonlítva, a személyi sérüléssel járó balesetek száma nem változott: 62 volt 2012. évben és 2013 évben is, bár tavaly 4 halálos baleset történt, eggyel több, mint előző évben. A halálos közlekedési balesetek közül 2013-ban 1 baleset Balatonalmádiban történt, amikor a kerékpáros a vasúti átjárót biztosító fénysorompó tilos jelzése és az ott várakozó, álló személygépkocsi ellenére hajtott rá a vasúti sínekre, ahol a vonat halálra gázolta.
A bekövetkezett sérüléses balesetek közül 25 súlyos sérüléssel, míg 33 könnyű sérüléssel végződött, ezek közül Balatonalmádiban 6 súlyos és 7 könnyű sérüléses baleset történt, éppen annyi, mint 2012-ben.
Ha a sérülés nélküli, azaz anyagi káros balesetekkel együtt vizsgáljuk a statisztikai adatokat, akkor 14 %-os csökkenés következett be 2013-ben illetékességi területünkön, 219 helyett mindössze 188 baleset történt, melyből 40 a városban következett be, szemben a 2012. évi 53 esettel. (5-6. sz. melléklet)
 
A baleseteket előidéző okok jellegükben és arányukban lényegesen nem változtak, továbbra is meghatározó az abszolút és relatív értelemben vett sebességtúllépés (23 eset), illetve az elsőbbség meg nem adása, valamint a kanyarodási szabályok megszegése (12 és 8 eset).
 
A közlekedés legvédtelenebb résztvevői a gyalogosok, illetve kerékpárosok. Ezért nem meglepő, hogy 2013. évben – hasonlóan a 2012. évhez - a kerékpárosok által okozott balesetek száma ugyan csökkent, de még mindig magas (10 eset, szemben az előző évi 15-tel), ezért továbbra is fokozott figyelmet kell fordítanunk az ellenőrzésükre.
 
A balesetelemzések alapján megállapítható, hogy az események időben és térben egymástól távol történtek, komoly, klasszikus értelemben vett baleseti gócpont nincs a kapitányság területén.
 
A Polgármesteri Hivatal munkatársaival és a Polgármester úr által kijelölt közbiztonsági referenssel, Balogh Csabával alkalmanként a forgalmi rend felülvizsgálatát is elvégeztük. Új beruházások esetén kikérték véleményünket, javaslatainkat figyelembe vették, jelzéseinkre gyorsan és pozitívan reagáltak.
 
2013. évben összesen 62 közlekedési büntetőügyben nyomoztunk Az ittas járművezetés miatt elrendelt nyomozások száma 42-ről 24-recsökkent, ittas állapotban elkövetett járművezetés miatt 5 esetben történt baleset, amely az összes sérüléses balesetek számát tekintve 6 %, tehát javuló tendencia az előző évi 18 %-hoz képest, melynek megőrzése érdekében 2014-ben is a „zéró tolerancia” elvét és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak 2014. évi főbb irányelveit szem előtt tartva – mivel 2014. az ittas vezetés elleni fellépés éve – lépünk fel ezen jogsértőkkel szemben.
 
A tulajdon elleni szabálysértések alakulása Balatonalmádi városában
 
2013-ban összesen 235 elzárással sújtható szabálysértési ügyet dogoztunk fel, amely ügyekben 46,15 % volt a felderítési eredményességünk. A 164 ismeretlen személy ellen indított tulajdon elleni szabálysértésből 44,8 %-os felderítési eredményességet értünk el, ami a 2012. évihez képest – akkor 28,3 % volt ez az arány - jelentős emelkedést mutat.
 
Kapitányságunk a Netzsaru statisztikai adatok alapján országosan az 5. helyen végzett a tulajdon elleni, míg az összes elzárással sújtható szabálysértés tekintetében a 9. helyen teljesítettünk, Veszprém megyében pedig a legjobb eredményt értük el.  
 
Az eddigi tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy az elzárással is sújtható szabálysértések elkövetőivel szemben a jogszabályok adta lehetőségekkel élve – törekedve a szabálysértési őrizetre, időt, energiát, km-t nem kímélve, ha kellett az ország keleti felére is elutazva az elkövetők felderítése, előállítás érdekében - törvényes keretek között jártunk el, amit a bíróság által kiszabott büntetések is alátámasztanak.
 
 
Tulajdon elleni szabálysértések Balatonalmádi településen
 2013. évben
Eljárás megszüntetve
Eljárás iratai bíróságra megküldve
 
 
 
 
Összesen
Lopás
 14
8
22
Sikkasztás
 1
1
2
Csalás
 4
18
22
Hűtlen kezelés
 -
 -
-
Jogtalan elsajátítás
 1
1
2
Orgazdaság
 1
1
2
Szándékos rongálás
6
2
8
Jármű önkényes elvétele
 -
 -
-
Tulajdon elleni szabálysértések össz.:
 27
31
58
 
IGAZGATÁSRENDÉSZETI TEVÉKENYSÉG
 
Szabálysértési munka
 
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság, mint szabálysértési hatóság a tavalyi évben összesen 426 szabálysértési ügyben járt el. Balatonalmádi településen 2013. évben a feljelentett személyek száma 128 fő volt. (2012. évben 136.)
Pénzbírságot 70 fővel szemben szabtunk ki, figyelmeztettünk 22 főt, 18 esetben megszüntettük az eljárást. (bizonyítottság hiányában: 1, szabálysértés hiányában: 5, elévülés: 2, ismeretlen: 9, felelősséget kizáró ok, gyermekkor: 1) 7 személy ügyében illetékességi áttételre intézkedtünk, 7 Kiemelt közlekedési szabálysértés elkövetése miatt a pénzbírság kiszabása mellett 7 főt tiltottunk el a járművezetéstől. 2 személlyel szemben elkobzásra intézkedtünk (közbiztonságra különösen veszélyes eszköz). Az elkövetett közlekedési szabálysértések közül 110 volt kisebb súlyú, (2012-ben 112), 14 pedig kiemelt szabálysértés (2012-ben 15.). 
Az átlagos ügyintézési határidő szabálysértési ügyekben 13 nap.
Összességében a szabálysértési ügyek száma a tavalyi évhez képest nem mutat jelentős eltérést.
Balatonalmádi város illetékességi területén 68 fő rendelkezik vadászati, illetve sport célú lőfegyvertartási engedéllyel.
 
BŰN- ÉS BALESETMEGELŐZÉS
 
A gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység a gyermekjóléti szolgálatokkal történő, folyamatos és kiemelkedően hatékony kapcsolattartáson túl az iskolákban, óvodákban tartott órákra, foglalkozásokra, iskolákkal való együttműködésre is kiterjed.
Az iskolákat bűnmegelőzési előadásokkal kerestük meg, amelyeket a megelőzési kiemelt főelőadó tartott. Elsősorban az általános iskolák 7-8. osztályos tanulói (mindkét balatonalmádi általános iskolában), valamint a középiskolások (Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium) voltak a célcsoportjai a bűnmegelőzési előadásoknak. Téma volt a fiatalkorúsággal járó felelősség, az általuk elkövetett szabálysértések és bűncselekmények jogi következményei. Az internet használatával kapcsolatban hangsúlyos témaként szerepelt az áldozattá válás veszélye.
Kiemelt témaként szerepel a családon belüli erőszak felismerése és elítélése, a kiszolgáltatott helyzetben elérhető segítség, amellyel a felnövekvő nemzedékek gondolkodásmódját kívánjuk megváltoztatni.
A családon belüli erőszakban indított eljárásainkban az ORFK utasításnak megfelelően jártak el kollégáink. Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésére nem került sor. Az áldozati helyzetben élők gondolkodásában történő változást tükrözi, hogy a családon belüli erőszakkal kapcsolatos bűncselekmények esetében nem jellemzők az erőszakos végkifejletű és súlyos büntetési tétellel sújtható bűnelkövetések, mert már a kisebb súlyú bűncselekmények esetében is hatósági segítséget kérnek. Az esetek jelentős részében szerepe volt az alkoholfogyasztásnak.
 
A megelőzési előadó és a körzeti megbízott kollégák rendszeresen tartottak előadást a nyugdíjas klubbokban az időskorúakat érintő trükkös lopások és csalások megelőzésére több településen. A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság által áldozatvédelmi témában nyert TÁMOP pályázat keretében még több lehetőség volt a hatékony áldozatvédelmi tevékenység kifejtésére, figyelemfelhívó szóróanyagok terjesztésére.
 
Vagyonvédelmi tevékenységünket Balatonalmádi Város vonatkozásában meghatározta az idegenforgalmi szezon. A strandokon többnyelvű tájékoztató feliratokat helyeztünk el a rendőrség elérhetőségéről, valamint a hangosbemondók részére ötnyelvű (magyar, angol, német, horvát, szerb) anyagot biztosítottunk, amelyben a vendégeknek bűnmegelőzési tanácsokat adtunk. Sikeresnek bizonyult a megyei Bűnmegelőzési Osztály alapötlete alapján, az önkormányzatok által történő finanszírozásban készíttetett plakátok mellett a TÁMOP keretében biztosított plakátok elhelyezése a strandokon.
Nem csak a Balaton-parti, hanem a háttér településeken is megkerestük a polgármestereket és a polgárőr egyesületeket, hogy a lopások, betörések, tulajdon elleni szabálysértések számának visszaszorítására erősítsük a társadalmi összefogást, ezzel is hatékonyabbá téve a közterületi szolgálat nemzeti dohányboltok, szórakozóhelyek, kereskedelmi egységek, - az idegenforgalmi szezonon kívül - a külterületi nyaraló övezetek ellenőrzésre irányuló tevékenységét. A kölcsönös tájékoztatáson és információcserén túl a bűnmegelőzésre irányuló szóróanyagok terjesztésében, közös szolgálatok szervezésében (közterület-felügyelet) kértünk támogatást. A vagyonvédelmi megelőzési munkában éltünk a kommunikációs lehetőségekkel. A térségi televízióban és a mindenkihez ingyen eljuttatott települési újságban rendszeresen jelentettünk meg cikkeket, amelyekben minden esetben az áldozattá válás megelőzésére irányuló tanácsokat adtunk.
 
Kapitányságunk területén a kábítószer fogyasztáshoz kapcsolódó bűnelkövetés nem jellemző. A jelentős látencia miatt azonban a megelőzési tevékenység részét kell, hogy képezze. A középiskolákban és az általános iskolák felső tagozataiban a kiskorú bűnelkövetés és annak jogi következményei, valamint az áldozattá válás témákban tartott előadásokon a kábítószerrel kapcsolatos bűnelkövetés következményeiről kiemelten esett szó.
A balatonalmádi körzeti megbízottak rendszeresen felkeresték a helyi szórakozóhelyeket, amelyekre a fokozott közrendvédelmi ellenőrzések is kiterjedtek.
 
Baleset-megelőzési tevékenység részének tekinthető az LSZBP végrehajtása során, a kapitányság területén, a közbiztonság javítása érdekében a közlekedésrendészeti ellenőrzések nagyobb számú szervezése. Folyamatos volt az egyenruhás, különösen az idegenforgalmi időszakban jelenlévő megerősítő állomány baleset-megelőzési szempontú, aktuális helyzetnek megfelelő képzése, a napi szolgálatának ehhez igazodó szervezése.
Az OBB által meghirdetett felmenő rendszerű programok közül a Vörösberényi Iskola tanulóitól és az óvodáktól is sok rajzot kaptunk és küldtünk tovább a „Közlekedésbiztonság Gyermekszemmel” meghirdetett pályázat keretében.
A VBB a pályázaton nyert mini közlekedési pályát adtunk át a Bajcsy úti óvodának.
Hagyományosan kerültek megszervezésre a gyermeknapi és mobilitás heti sikeres közlekedési programok.
 
Az Iskola Rendőre Program értékelése
 
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területén található 13 település közül 10 településen 11 iskola működik. Minden iskolának van Iskola Rendőre. Az iskola rendőre általában a helyi körzeti megbízott kolléga, így a helyismerete ezen a tevékenységi területen is érvényesül. Az iskolákban a fogadtatás egyértelműen pozitív volt. Az Iskola Rendőrökkel szervezett jelentősebb programok a baleset-megelőzési témakörben szerepelnek.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagy szükség lenne a tantestületek tagjaival olyan beszélgetésre, ahol az iskolai erőszak elleni közös fellépésről, a pedagógusok lehetőségeiről, eszközeiről volna szó. Ezt a lehetőséget is felajánlottuk az iskoláknak. A szülőkkel történő kapcsolatfelvétel nem mondható sikeresnek. Nem kérték rendőr jelenlétét a szülői értekezleteken. A kihelyezett és a tanév elején felújított ötletládákba sem érkezett javaslat, vélemény.
 
ÖSSZEGZÉS
 
„Attól függetlenül, hogy milyen pályát választunk, ha felfedezzük, hogy minden legyőzött akadály voltaképpen egy következő akadályra készít fel, azon az úton haladunk, amely a sikerhez vezet.”Ben Carson
 
Akkor, amikor egy szervezet működését vesszük górcső alá, sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy megalapozott véleményt formáljunk. Különösen igaz ez a megállapítás, ha a rendőrség, nevezetesen a Balatonalmádi Rendőrkapitányság erőfeszítéseit, szolgáltatásainak színvonalát, hatékonyságát, vagy az itt dolgozók elkötelezettségét vizsgáljuk.
 
Ha az elmúlt esztendő elején megfogalmazott célkitűzéseket, illetve azoknak a feltételeknek a vizsgálatát sorra veszem, melyek alapvetően határozzák meg céljaink valóra váltását, kijelenthetem, hogy a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2013-ban is képzett és felkészült szakemberekkel, magas szakmai színvonalon tett eleget a kapitányság illetékességi területén élők, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság és a magunk által támasztott elvárásoknak.
 
Elért eredményeink alapján úgy ítélem meg, hogy a kapitányság – a rendelkezésre álló feltételeket és a földrajzi helyzetünkből adódó specialitásokat figyelembe véve – a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság megítélését pozitív irányba befolyásoló teljesítményt nyújtott.
 
Az elkövetkezendő esztendőben sem lehet más célkitűzésünk, mint a társadalmi, gazdasági szereplőkkel történő összehangolt együttműködéssel, a bűncselekményt elkövető ismeretlen személyek lehető legnagyobb számú felderítésével és a büntetőeljárások sikeres befejezésével, a közterületen jelen lévő, reagáló rendőrséggel növelni az illetékességi területünkön élő polgárok, az idelátogató turisták, átutazók szubjektív biztonságérzetét.
 
Úgy vélem a legfontosabb célkitűzés az, hogy a saját magunkkal szemben támasztott minőségi munkavégzést, szakmai és emberi hozzáállást a 2014. esztendő során is képesek legyünk megvalósítani.
 
Végezetül munkatársaim nevében szeretnék köszönetet mondani Balatonalmádi Város Önkormányzatának, hogy döntésükkel lehetőséget teremtettek arra, hogy a rendőrszakmai tevékenységünkkel szemben támasztott követelményeknek, hivatásunkhoz méltó körülmények között tudjunk eleget tenni.
 
Megígérhetem, hogy a 2014. esztendőben is felkészülten, munkánk iránti elhivatottsággal szavatoljuk a Balatonalmádiban élő és ide látogató polgárok nyugalmát, biztonságát.     
 
Balatonalmádi, 2014. január 31.
 
 
                                                                                               Dr. Szabó János r. alezredes sk.
                                                                                                      rendőrségi főtanácsos
                                                                                                         kapitányságvezető


1. számú melléklet
 
                                                                                                          XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2009.
2010.
2011.
2012.
2013.
Regisztrált bűncselekmény
276
355
377
245
207
Nyomozás eredményességi mutató
40,5 %
53,59 %
61,5 %
60,9 %
75,43 %
Testi sértés
6
5
9
5
4
Nyomozás eredményességi mutató
71,4 %
75 %
95,8 %
77,7 %
93,3 %
Súlyos testi sértés
3
5
5
3
2
Nyomozás eredményességi mutató
60 %
73,3 %
90,9 %
63,63 %
83,3 %
Kiskorú veszélyeztetése
0
2
2
0
3
Nyomozás eredményességi mutató
40 %
88,8 %
100 %
100 %
100 %
Garázdaság
9
11
10
8
5
Nyomozás eredményességi mutató
81,48 %
92 %
94,28 %
89,65 %
91,66 %
Önbíráskodás
0
0
0
0
3
Nyomozás eredményességi mutató
0 %
0 %
75 %
66,66 %
100 %
Visszaélés kábítószerrel (terjesztés)
0
1
1
2
1
Nyomozás eredményességi mutató
0%
100 %
66,66 %
100 %
100%
Lopás
142
106
93
82
61
Nyomozás eredményességi mutató
14,25 %
23,91 %
38,44 %
50,56 %
50,3 %
- személygépkocsi lopás
2
0
2
1
0
Nyomozás eredményességi mutató
0 %
0 %
0 %
25 %
50 %
- zárt gépjármű feltörés
7
9
8
0
1
Nyomozás eredményességi mutató
6,52 %
0 %
9,09 %
0 %
63,63 %
- lakásbetörés
20
6
10
8
1
Nyomozás eredményességi mutató
0 %
6,25 %
32,65 %
50 %
21,73 %
Rablás
1
1
1
0
0
Nyomozás eredményességi mutató
33,3 %
60 %
50 %
0%
100 %
Kifosztás
0
0
0
0
0
Zsarolás
0
0
2
1
0
Nyomozás eredményességi mutató
50 %
0 %
100 %
100%
100 %
Rongálás
8
11
7
15
4
Nyomozás eredményességi mutató
31,81 %
33,3 %
45,83 %
55,5 %
23,07 %
Orgazdaság
0
0
0
1
1
Nyomozás eredményességi mutató
0%
75 %
80 %
100 %
100 %
Jármű önkényes elvétele
1
1
0
1
3
Nyomozás eredményességi mutató
83,3 %
100 %
80 %
100 %
75 %
 
 
2. számú melléklet
 
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2009.
2010.
2011.
2012.
2013.
Nyomozásra fordított idő (1.4.)
77,6
81,7
76,9
73,6
77
Befejezett nyomozások (1.5.)
1074
1354
1556
1103
950
Feljelentés elutasítások
73
95
81
85
56
Vádemelési javaslattal
293
382
769
506
557
Bíróság elé állítás
24
24
27
26
40
(ittas vezetés nélkül )
10
12
14
13
23
Felfüggesztés a tettes ismeretlen volta miatt
472
503
476
340
185
Kármegtérülési mutató (1.6.)
8,5 %
1,6 %
5,4 %
3,9 %
17 %
Regisztrált bűnelkövetők (1.7.)
264
310
355
264
235
- visszaesők
13
29
27
17
18
- fiatalkorú
21
37
53
42
26
- külföldi
5
7
7
3
9
Természetes személy sértettek (1.8.)
605
617
734
569
468
- gyermekkorú
5
11
18
24
4
- fiatalkorú
9
20
30
29
37
- 60 éves és idősebb
135
123
137
144
82
 
 
3. számú melléklet
Személyes szabadságot korlátozó intézkedések,
közterületi jelenlét
 
 
 
2009.
2010.
2011.
2012.
2013.
Elfogás
 
99
81
61
80
83
Előállítás
 
369
375
396
363
244
Biztonsági intézkedés
111
133
152
192
111
Közterületi fő
6738
5428
5412
5821
4437
Közterületi óra
69580
54200
56082
58212
42560
Nem közterületi fő
1821
1934
2132
3602
3253
Nem közter. óra
18594
16792
19180
23555
21067
 
 
4. számú melléklet
 
Fokozott ellenőrzések 2009-2013. évi kimutatása (eset/fő):
 
Akciók
2009.
2010.
2011.
2012.
2013.
Közbiztonsági:
121
140
155
269
140
Közlekedési:
52
33
41
44
49
Egyéb:
2
24
14
16
15
Összesen (eset/fő):
175 eset /
519 fő
197 eset /
1083 fő
210 eset /
942 fő
329 eset /
938 fő
204 eset/
806 fő
 
5. számú melléklet
 
A rendőrkapitányság illetékességi területén
bekövetkezett közlekedési balesetek számának alakulása
 
 
 
2009.
 
2010
 
2011.
 
2012
 
2013.
halálos
5
1
3
3
4
súlyos
20
28
34
18
25
könnyű
45
34
45
41
33
Össz. sérüléses:
 
70
 
63
 
82
 
62
 
62
Anyagi káros:
 
148
 
157
 
162
 
157
 
126
 
Össz.:
 
218
 
220
 
244
 
219
 
188
 
6. sz. melléklet
  
Balatonalmádi városban
bekövetkezett közlekedési balesetek számának alakulása
 
 
Megnevezés :
2012.
2013.
Eltérés (%)
Halálos
0
1
 100 %
Súlyos
6
6
 0 %
Könnyű
8
7
- 13 %
Össz. sérüléses
14
14
 0 %
Sérülés nélküli
53
40
- 25 %
Összesen
67
64
- 5 %
 
 
 
 

 

 


Döntési javaslat

"A Rendőrkapitányság beszámolója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2013. évi tevékenységéről  szóló beszámolót köszönettel elfogadja.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe