10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2014. április 24-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló a 2013. évi adóztatásról és az adóbevételek alakulásáról
Készítette:   Víghné Horváth Beáta osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény szabályai szerint a Képviselő-testület a jegyző beszámoltatása útján ellenőrzi az adóztatást, tájékoztatja a lakosságot a helyi adókból származó bevételek összegéről. A zárszámadási beszámolóhoz szorosan kapcsolódva az alábbiakban számolunk be a 2013. évi adóztatásról és az adóbevételek alakulásáról.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának a helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendelete 2013. évtől  három adónemben emelte meg az adók mértékét: az építményadó esetében a kereskedelmi egységek, szállásépületek és az egyéb nem lakás céljára szolgáló építmények adója 600 Ft/m2–ről 630 Ft/m2-re, az idegenforgalmi adó mértéke vendégéjszakánként 440 Ft-ról 450 Ft-ra, az iparűzési adó mértéke pedig a törvényi maximumra, 1,95 %-ról 2%-ra emelkedett.
Az építményadó esetében 2013. évtől a kedvezmények köre szűkült. A lakásoknál, annak lakás célú használata esetén a személyenként járó  30 m2 adómentesség 25 m2-re csökkent. A telekadó esetében további kedvezmény került a rendeletbe beépítésre.A hatályos rendezési tervben erdőterületbe (belterületi véderdő), közlekedési területbe (parkoló, út) sorolt, magánszemély tulajdonában lévő telkek kaptak 2013. évtől adómentességet.
Az építményadó-és telekadó vonatkozásában a helyi adórendelet 2013.évben továbbra is lehetőséget adott a kommunális beruházásokra befizetett összegek jóváírására. 2013. évben a kommunális beruházásokra 2012. évben befizetett összegek a 2006. év előtt indult beruházásoknál 100%-ban, azt követően 50 %-ban voltak jóváírhatók.
2013. évben kommunális beruházás miatt összesen 20,1 millió Ft-ot írtunk jóvá az építmény-és telekadóból, 0,6 millió forinttal többet, mint az előző évben, tehát ezen a jogcímen ennyi adókedvezményt kaptak az ingatlantulajdonosok.
 
2013. évben a helyi adók tekintetében (ideszámítva a késedelmi pótlékot és bírságot is) összesen 494.350.346 Ft adóbevétel folyt be, 34,9 millió forinttal több, mint az előző évben; s 36,3 millió forinttal haladta meg a költségvetésben betervezett bevételt.
A költségvetésben előirányzott adóbevételi terv a helyi adók tekintetében 107,9%-ban teljesült.
A gépjárműadó 2013. évtől megosztott bevétellé vált, azaz ez évtől a beszedett adó 40%-a marad csak a saját költségvetésünkben, míg a 60%-át a központi költségvetésbe kell utalni.
2013. évben 78.702.521 Ft gépjárműadó folyt be, melyből 47.221.512 Ft (60%) került a központi költségvetésbe átutalásra, és 31.481.009 Ft (40%) összeg maradt meg a saját költségvetésünkben. Az előirányzott adóbevételi terv a gépjárműadó vonatkozásában 104,9 %-ban teljesült.
 
A 2013. évi adóbevételek alakulása a költségvetésben előirányzott bevételi tervhez, illetve az  előző évi bevételhez képest
1.sz.táblázat
 
 
 
2012. évi tény
 
 
2013. évi terv
 
 
2013. évi tény
 
Tervteljesítés
 
%-ban      mFt-ban
Építményadó
221.013.812
225.000 eFt
232.695.534
 103 %             +7,7
Iparűzési adó
145.336.647
145.000 eFt
165.879.470
 114 %          + 20,8             
 
Idegenforgalmi adó
 
50.754.862
 
50.000 eFt
 
51.092.190
 
        102 %               +1
Telekadó
38.100.197
35.000 eFt
39.929.051
114 %            +4,9
Helyi adók
összesen
 
455.205.518
 
455.000 eFt
 
489.596.245
 
107,6 %      + 34,4
Pótlék
3.681.728
  2.500 eFt
3.587.093
        143%               +1
Bírság
478.006
   500 eFt
1.167.008
        233%              +0,6
Adóbevételek összesen
 
 
459.365.252
 
458.000eFt
 
494.350.346
     
        107,9%        +36,3
Gépjárműadó
77.940.858
 30.000 eFt
31.481.009
 (40%)
        104,9%          + 1,4
 
Mindösszesen
 
537.306.110
 
488.000 eFt
 
525.831.355
 
107,7          +37,8
  
Építményadó
2013. évben az építményadó általános mértéke nem változott. A900 Ft/m2 mértékből  továbbra is  600 Ft/m2 adókedvezmény illette meg a magánszemély tulajdonában lévő, lakás céljára használt lakásokat a hozzátartozó garázsokkal együtt. A nem lakás céljára használt lakó-és üdülőépületek 200 Ft/m2 adókedvezményt kaptak. 
2013. január 1.-től a helyi adórendeletünk értelmébena lakások lakás céljára történő használata esetén az azt használók száma után eddig járó 30 m2/fő adómentességlecsökkent 25 m2/főre; a kereskedelmi egységek, szállásépületek és egyéb nem lakás céljára szolgáló épületek adója a négyzetméterenkénti 600 Ft-ról 630 Ft-ra emelkedett.   
A helyi adórendeletben 2012. szeptember 29-től hatályba lépő módosítások következtében a külföldiingatlantulajdonosok építményadója a korábbi 900 Ft/m2 mértékről lecsökkent700 Ft/m2-re, melynek adóbevételt csökkentő hatása 2013.évtől érvényesült.
Mindezen módosítások eredményeként 2013. évben 8 millió forintos többletbevételt vártunk.
Ellenőrzés, adófeltárás eredményekéntaz elmúlt évben 25 esetben visszamenőleges adókivetéssel összesen 2.879 e Ft építményadót vetettünk ki.
              
            Éves bevétel:                                                               232.695.534 Ft
            Éves költségvetési előirányzat:                                225.000.000 Ft
 
2013. évben 232,6 millió Ft építményadó folyt be, 11,6 millió forinttal több, mint előzőévben; a költségvetési tervelőirányzat 103 %-ban teljesült.
Kommunális beruházásként előző évhez képest 0,8 millió forinttal több, 15,4 millió forint került jóváírásra.
 
2013. évben 7834 adózó 10338 db ingatlana esett építményadó kötelezettség alá.
 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                 
                 
Az építmények közül legnagyobb arányú a lakások, családi házak száma. Az összes nyilvántartott építmény 45%-a lakás, vagy családi ház. Az építmények további részét 28%-ban az üdülőépületek, 18,8 %-ban a garázsok, 4%-ban a kereskedelmi egységek, szállásépületek, 4 %-ban a gazdasági épületek, és 0,2 %-ban a pincék teszik ki.
2013. évben 12 adózó nyújtott be méltányossági kérelmet fizetési könnyítésre. Az állandó lakhely szerinti adóhatóságtól bekért környezettanulmány alapján elbírált kérelmekből 5 adózó adómérséklést kapott 109 e Ft összegben. 4 kérelmező esetében 177 e Ft összegben adó-, 2 adózó esetében pedig 458 e Ft késedelmi pótlék elengedésére került sor. Egy kérelem pedig elutasításra került.
2013. évben az építményadóban egy határozatunkat sem fellebbezték meg.
 
Telekadó
A telekadóesetében a helyi adórendelet 2013. évre vonatkozó módosításai az adómértékek vonatkozásában nem tartalmaztak változást, viszont a kedvezmények köre bővült.
A telekadó évi mértéke 2013. évben a 7000 m2 területet meghaladó telkek esetében az I. övezetben 250 Ft/m2, a II. övezetben 150 Ft/m2, a III. övezetben 100 Ft/m2 volt.
A 7000 m2 területet meg nem haladó telkek esetében az I. övezetben 200 Ft/m2, a II. övezetben 100 Ft/m2, a III. övezetben 50 Ft/m2 volt.
2013.január 1-től a helyi adórendelet értelmében mentességet kaptak a hatályos rendezési tervben erdőterületbe (belterületi véderdő) sorolt, a szabályozási terven Evb-N szabályozási jellel jelölt terület-felhasználási egységben, valamint a hatályos rendezési tervben közlekedési területbe (parkoló, út) sorolt, a szabályozási terven KöP, Kö szabályozási jellel jelölt terület-felhasználási egységben, magánszemély tulajdonában lévő telkek.
Ezen rendelkezés 2013. évtől mintegy 1 millió Ft telekadó bevétel kieséssel járt.
A korábbi évek rendelkezéseinek megfelelően továbbra is mentességet kapott kettő évig az a telek, amelyre lakóház építésére engedélyt adtak ki; 50 %-os kedvezmény illette meg – meghatározott feltételek megléte esetén – a mezőgazdasági művelés alatt álló telket. Azok a telkek, amelyek azért nem építhetők be, mert műszakilag nem megoldható a csatornára való rákötés, egyedi kérelem alapján 75% adókedvezményt kaphattak.
Mentes volt a telekadó alól a hatályos rendezési tervben zöldterületbe (közpark, közterület), sorolt, magánszemély tulajdonában lévő telek.
A mentességre vonatkozó rendelkezések alapján (belterületi véderdő, parkoló, út, zöldterület, építési engedély, mezőgazdasági művelés) 2013.évben 37 telek vonatkozásában 3,3 millió Ft összegű telekadó megfizetése alól kaptak mentességet az adózók.
Az ellenőrzések, adófeltárások eredményeként 2013. évben 8 esetbenösszesen 4.465 e Ft visszamenőleges telekadót vetettünk ki.
 
                  Éves bevétel:                                                             39.929.051 Ft
                  Éves költségvetési előirányzat.                              35.000.000 Ft
 
A telekadó esetében 2013. évben 39,9 millió Ft folyt be, 1,8 millió forinttal több, mint az előző évben; a költségvetési tervelőirányzat 114 %-ban teljesült.
 Kommunális beruházásként az előző évhez képest 0,2 millió forinttal kevesebbet, 4,7 millió Ft-ot írtunk jóvá.
A 606 darab adókötelezettség alá eső telek adóköteles terület nagysága 595.727 m2 volt.
2013. évben 3 adózó nyújtott be méltányossági kérelmet fizetési könnyítésre. A méltányossági kérelmekből 2 adózó kapott adóelengedést 52 e Ft összegben, 1 adózó részletfizetési kedvezményt kapott.
 A helyi adórendeletünk alapján adható kedvezményre – a közcsatornára való rákötés lehetőségének hiánya miatt - 21 adózó nyújtott be egyedi kérelmet. Az adókedvezményi kérelmekből egy telektulajdonos kapott 75 %-os kedvezményt összesen 88 e Ft összegben, 19-en pedig 50 %-os kedvezményben részesültek 557 e Ft összegben. Egy kérelem pedig  elutasításra került.
2013. évben a telekadóban két határozatunkat fellebbezték meg. Az egyik esetben egy adóelengedésre vonatkozó méltányossági kérelmét utasítottuk el az adózónak, mivel a hiánypótlási felhívásunkra nem tett eleget. E méltányossági kérelmet fellebbezte meg, amelynek a hiánypótlási adatoknak eleget téve saját hatáskörben helyt adott hatóságunk.
A másik esetben az adózó az elmúlt öt évben befizetett telekadójának visszatérítése tárgyában nyújtott be fellebbezést a Kormányhivatalhoz. A fellebbezésnek a II. fokon eljáró hatóság  helyt adott, és új eljárás lefolytatására kötelezte adóhatóságunkat. Az új eljárás lefolytatása érdemében nem érintette a döntést, azaz az adó visszatérítése az adózónak a jogszabályok alapján nem jár, de a Kormányhivatal az általa tartalmi hiányosságnak minősített okok miatt új határozat meghozatalára kötelezte az adóhatóságot.
 
Iparűzési adó
Az iparűzési adómértéke 2013.január 1-től 2%-ra emelkedett. Az adómérték változás a 2013. május 31.-én fizetendő adókülönbözeti összegeket nem érintette, de a 2013. évre fizetendő adóelőleg összegét igen. Az adómérték emelésből 3 millió Ft többletbevételt vártunk.
Mindezeken felül a helyi adókat szabályozó 1990. évi C. törvény iparűzési adóra vonatkozó, 2013. évi rendelkezései három jelentős változást is tartalmaztak, amelyek befolyásolták az iparűzési adóbevétel nagyságát.
2013. évben az adótörvények között két olyan új adózási forma, a kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA), illetve a kisvállalati adó (KIVA) is bevezetésre került,amelyek választása esetén a vállalkozók az iparűzési adójukat is az eddigiektől eltérően fizethették.
A KATA választása esetében az adózóknak csak bejelentési kötelezettségük áll fenn az ilyen típusú adózásra történő áttérésre, de bevallási kötelezettségük nincs. Egységesen 2,5 millió forint adóalap után kell megfizetniük az évi 50 000 Ft iparűzési adójukat székhelyenként, illetve telephelyenként. Azok választották ezt az adózási formát, akiknek így a korábbi évektől eltérően kevesebb lett az iparűzési adójuk.  Balatonalmádiban 2013. évben 55 vállalkozó élt ezzel a lehetőséggel.
A másik jelentősebb törvényi változás volt a 2013. évi iparűzési adóztatásban, hogy az 500 millió forint feletti nettó árbevétellel rendelkező vállalkozások esetében a korábban 100 %-ban levonhatóeladott áruk beszerzési értéke, valamint a közvetített szolgáltatások értéke a 2013. évi adóelőleg meghatározásakor az árbevétel nagyságától függően sávosan, meghatározott %-ban (85%, 75%, 70 %) voltak levonhatóak.Sok esetben azonban az 500 millió árbevétel fölötti vállalkozásoknak – ahol az ELÁBÉ és az anyagköltség nem haladta meg az adott sávhoz tartozó maximális %-ot - ez mégsem jelentett több adófizetési kötelezettséget.
Az iparűzési adóban a bevétel tervezése nehezebb, mint a kivetéses adóknál, hiszen itt a vállalkozók önbevallás útján - a gazdálkodási eredményeik alapján – teljesítik adófizetési kötelezettségüket. Év közben szűnnek meg vállalkozások, alakulnak újak, nyújtanak be önrevíziót akár 5 évre visszamenőleg, rendelkeznek a túlfizetésekről. Előre nem látható, hogy mely vállalkozások fognak a jövőben fizetési nehézséggel küzdeni, esetleg felszámolás alá kerülni, megszűnni, mely cégek fognak székhelyet, telephelyet változtatni, vagy éppen tevékenységük, árbevételük fog szűkülni.
Az előző évben a vállalkozók összesen 6,7 milliárd adóalap után adóztak; 2013. évben 7,3 milliárd adóalap után fizették az iparűzési adóelőleget. 2013. decemberében 93 vállalkozás adott az iparűzési adóelőleg-kiegészítésről bevallást (100 millió forint feletti árbevételt meghaladó vállalkozások), melyből 48 vállalkozás vallott fizetési kötelezettséget. Összesen 21,7 millió Ft iparűzési adó került befizetésre feltöltési kötelezettség címén. 11, 2 millió forinttal több, mint tavalyi évben. A bevallással egyidejűleg előző évi adókülönbözetként 6,4 millió Ft iparűzési adó került az adózók részére visszautalásra.
 
                   Éves bevétel:                                                             165.879.470 Ft
                   Éves költségvetési előirányzat:                                 145.000.000 Ft
 
2013. évben 165,8 millió Ft iparűzési adó folyt be, 20,5 millió Ft-tal több, mint előző évben; a költségvetési tervelőirányzat 114 %-ban teljesült.
Az előző évekhez képest tovább csökkent az iparűzési adót fizető vállalkozások száma: míg 2011.évben a vállalkozások száma 1241 volt, ez 2012. évben 1213, 2013. évben pedig 1176. A csökkenés oka, hogy sok egyéni vállalkozó adta vissza a vállalkozói igazolványát, illetve szüneteltette a vállalkozását.
Fizetési könnyítésre 3 vállalkozás nyújtott be méltányossági kérelmet, melyből 2 gazdasági társaság részletfizetési kedvezményt kapott, egy társaság kérelme pedig elutasításra került.
 
Idegenforgalmi adó
Az idegenforgalmi adó mértéke 2013.január 1-től 440 Ft-ról 450 Ft-ra emelkedett vendégéjszakánként. A befizetett 51 millió Ft idegenforgalmi adó 329 szállásadótól folyt be.  
            
               Éves bevétel:                                                        51.092.190 Ft
               Éves költségvetési előirányzat:                            50.000.000 Ft
 
2013. december 31-ig összesen 51 millió Ft idegenforgalmi adó folyt be, 0,3 millió forinttal több, mint az előző évben; a költségvetési tervelőirányzat 102 %-ban teljesült.
A befizetett adó összege a korábbi évekhez hasonlóan nem minden esetben tükrözi az adott év tényleges vendégforgalmát. A 2013. év végéig befolyt 51.092 e Ft idegenforgalmi adó pénzforgalmi bevétel, s a befizetett adó összegéből számolható vendégéjszakák száma 2013. évben is „elválik” a ténylegesen bevallott - de megfizetésre nem került - vendégéjszakák számától.
Ennek oka, hogy 2013. november elején az idegenforgalmi adóbevétel mintegy egyharmadát adó szállodát üzemeltető vállalkozás csődeljárás alá került, s így az október havi, illetve a november havi idegenforgalmi adó egy része nem került megfizetésre.
Ez azt jelenti, hogy 3475 vendégéjszakával több a 2013. évben a városban eltöltött vendégéjszakák száma - 117.013 - mint ami pénzforgalmi bevételként az eltöltött vendégéjszakákra vonatkozóan megjelenik.
(A szálloda csődeljárása a hitelezők csődegyezsége alapján 2014. januárjában befejeződött, melynek értelmében a meg nem fizetett idegenforgalmi adó 10%-a kerül öt év alatt megfizetésre.)
A 2013. évi tényleges vendégforgalom adatait (117.013 éj) az előző évi vendégforgalom adataival összehasonlítva (113.288 éj) a vendégéjszakák számában 3%-os növekedés tapasztalható; azaz 2013. évben 3725 adóköteles vendégéjszakával többet töltöttek el a városban, mint 2012. évben.
A 2013. évben bevallott adóköteles vendégéjszakák 14%-át – 16.566 éj – a magánszemély szállásadóknál eltöltött vendégéjszakák adták, míg 86 %-át - 100.447 éj - a szállodák, panziók, kempinget, vállalati üdülök vendégéjszakái. Az előző évhez hasonlítva a közületi szállásadóknál eltöltött adóköteles vendégéjszakák száma 4 %-kal emelkedett, míg a magánszállásadóknál 1,5 %-al csökkent.
A város idegenforgalmának legmeghatározóbb szerepét betöltő szálloda vendégforgalmát összehasonlítva az előző a vendégforgalom összességében 4,8%-os növekedést mutat. Az adóköteles vendégéjszakák száma 1802 éjszakával nőtt. A nyári hónapok –június, július, augusztus - mindegyikében magasabb volt a vendégéjszaka szám, mint tavaly, míg a február, március, május, szeptember hónapok gyengébbek voltak a tavalyinál. A szálloda vendégforgalma a nem magánszálláshelyek vendégforgalmának 38,8%-át, a városi szintű összes vendégforgalomnak pedig 33,3 %-át tette ki.
 
Gépjárműadó
A gépjárműadónem helyi adó, alkalmazását teljes mértékben a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXI. törvény határozza meg.
A gépjárműadó törvény 2013. január 1-től hatályos módosításai mértékemelést nem tartalmaztak; a mozgáskorlátozott személyek tulajdonában lévő személygépjárművek gépjárműadó mentességének megadásához szükséges igazolások rendszerében történt változás.
A személygépjárművek és motorkerékpárok továbbra is a teljesítmény és a kor szerinti adóztak a törvényben meghatározott öt adómérték sáv szerint. A tehergépjárművek gépjárműadójának alapja továbbra is az önsúly maradt. Az adatokat az adóztatáshoz minden esetben a BM Központi Hivatalának járműnyilvántartásából kaptuk, amely egy év eleji, a teljes, Balatonalmádiban bejegyzett gépjárműparkot tartalmazó nyitóállományt, illetve havonta tárgyhót követő 20.-ig megkapott változás állományt jelent.
2013. július 1-től megváltozott a légrugós gépjárművek évi adótétele: 1200 forintról 850 forintra csökkent. Ez a változás 2013. évben a nyilvántartott 22 db légrugós gépjármű II. félévi adójának csökkenését jelentette 144 e Ft összegben.
A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCCIV.törvény 32.§(1) bekezdése alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett adó 40%-a illeti meg az önkormányzatot, azaz 2013. évben a gépjárműadó megosztott bevétellé vált, 60%-ban állami, 40 %-ban önkormányzati részesedéssel.
.                 
                      Éves bevétel:                                                          31.481.009 Ft                                Éves költségvetési előirányzat:                              30.000.000 Ft
 
2013. évben 78,7 millió Ft gépjárműadó bevétel folyt be, melyből 47,2 millió Ft a kincstári számlára került leutalásra (60%), 31, 5 millió Ft pedig a saját költségvetésbe került. (40%)
A költségvetési tervelőirányzat a gépjárműadó vonatkozásában 104,9 %-ban teljesült.
2013. évben a BM nyilvántartás alapján 66 gépjárművel, 4805 db-ra nőtt Balatonalmádiban az adóztatható gépjármű állomány az előző évhez képest.
2013. évben a gépjárműadó vonatkozásában  fizetési könnyítésre nem nyújtottak be kérelmet; a kibocsájtott határozataink ellen fellebbezés nem érkezett.
 
Késedelmi pótlék és bírság
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. évi törvény értelmében az adó késedelmes megfizetése esetén az esedékesség napjától késedelmi pótlékot kell fizetni. A késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része. Mulasztási bírságot bevallási késedelem, vagy annak elmulasztása esetén szabunk ki.                                                                            
                 Éves bevétel:                                                          4.754.101 Ft                                     Éves költségvetési előirányzat:                              3.000.000 Ft
 
2013. évben 3,6 millió Ft késedelmi pótlékot, és 1,1 millió Ft bírságot fizettek be az adózók; összességében 0,6 millió forinttal többet, mint az előző évben. A költségvetési tervelőirányzat a késedelmi pótlék esetében 143%-ban, a bírság esetében 233%-ban teljesült.
Sem a késedelmi pótlék, sem a majd kiszabandó bírságok összegét előre tervezni nem lehet, sokban függ az adózási moráltól és a behajtási munka eredményességétől.
A nagyobb összegű pótléktartozások többnyire jelzálogjoggal biztosítottak ugyan, de a megfizetés ideje kétséges. (Sokszor a legnagyobb adózók egyben a legnagyobb késedelmi pótlék fizetők is, hiszen ha a magas összegű adóját nem időben, hanem késve fizeti meg, annak a késedelmi pótlék vonzata is nagy.)
 
Talajterhelési díj
Talajterhelési díjat a csatornára rá nem kötött ingatlanok tulajdonosainak kell fizetni; a díj mértékét, a bevallás, a befizetés módját Balatonalmádi Város Önkormányzatának 17/2004.(X.15.) számú rendelete határozza meg. A fizetésre kötelezettek névsorát, illetve a fogyasztott víz mennyiségét a víz-és csatorna üzemeltetését végző szolgáltató év elején megküldi, amely alapján kerülnek kiküldésre a bevallások.
A környezetterhelési díjról szóló 2011. évi CCI. törvény értelmében a talajterhelési díj mértéke 2012. február 1-tól 120 Ft-ról 1200 Ft-ra emelkedett köbméterenként. Ennek megfelelően Balatonalmádiban a talajterhelési díj mértéke a területérzékenységi szorzóval kiszámított 360 Ft-ról 3600 Ft-ra emelkedett.
2013. évben a 2012. évi vízfogyasztás alapján kellett a talajterhelési díjról bevallást tenni, s kiszámított díj 100 %-át befizetni, azaz a megemelt díjtétel 2013. évben érintette érzékenyen a fogyasztókat.   
             
                Éves bevétel:                                                   6.359.823  Ft
             Éves költségvetési előirányzat:                       2.000.000  Ft
 
2013. évben 6,3 millió Ft talajterhelési díj folyt be, 4,2 millió forinttal több, mint előző évben. A költségvetési tervelőirányzat 318%-ban teljesült. A bevétel az önkormányzat környezetvédelmi alapjának a bevételét képezi.
Míg 2009. évben 223 volt a talajterhelési díjat fizető ingatlanok száma, 2010.-ben lecsökkent 194-re, 2011. évben 182, 2012. évben pedig 165 volt. 2012. évben a megemelkedett díj következtében nőtt a rákötések száma, így 2013. évben 95 ingatlan esetében adtak be záró bevallást (ezek az ingatlanok jövőre már nem kötelezettek díjfizetésre) s jelenleg már csak 89 olyan ingatlant tartunk nyilván, amelyeknek jövőre is kell még talajterhelési díjat fizetni.
Ennek az „adónemnek ” a feldolgozása alacsony hozadéka ellenére rengeteg munkával, egyeztetéssel jár; volt, aki rákötött ugyan a csatornára, de az a szolgáltató nyilvántartásában nem jelent meg, ezért az elfogyasztott víz után csatornadíjat sem fizettek; sok díjfizetésre kötelezett többszöri felszólításra sem küldi vissza a bevallását, vagy vitatja a szolgáltató által kimutatott vízfogyasztási adatot.
2013. évben a talajterhelési díj vonatkozásában 7 adózó nyújtott be méltányossági kérelmet fizetési könnyítésre. Esetükben összesen 822 e Ft talajterhelési díj és 75 e Ft késedelmi pótlék elengedésére került sor, illetőleg részletfizetési kedvezményt kaptak.
 
 A 2. sz.táblázat és a hozzátartozó diagram a helyi adók nagyságrendjének, arányainak alakulását mutatja. Az elmúlt 10 évben 311 millió forintról 494 millió forintra, közel 160 %-kal emelkedtek az adóbevételek; új adónem bevezetésére nem került sor.  Az egyes adónemek egymáshoz, illetve az összes bevételhez viszonyított aránya jelentősen nem változott. Az építmény-és az iparűzési adó jelenti az adóbevételek meghatározó hányadát.
 
Helyi adóbevételek  alakulása a 2004.-2013. években
millió Ft-ban
2.sz. táblázat
Adónem
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Építményadó
156
156
201
194
203
207
213
214
221
233
Iparűzési adó
99
95
103
147
153
143
135
133
145
166
Idegenforg. adó
32
35
40
49
51
49
49
44
51
51
Telekadó
20
25
31
26
33
34
32
43
38
40
Pótlék, bírság
4
3
4
7
6
6
6
3
4
4
Összesen
311
314
379
423
446
439
435
437
459
494
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                 
                   
                   
                   
 
                                     
Az egyes adónemek a növekedési üteme az elmúlt 10 évben igen különböző volt, bár nyilván az adómértékek emelkedése, az adótárgyak, adóalanyok száma, és egyéb jogszabályváltozások  befolyásolták  ezt. A legnagyobb bevétel  növekedés a telekadónál figyelhető meg: az elmúlt 10 évben  a duplájára emelkedett a telekadó bevétel. Az iparűzési adó bevétel 67%-kal, az idegenforgalmi adó bevétel 59%-kal, az építményadó bevétel 49%-kal nőtt.
Késedelmi pótlékból és bírságból az elmúlt tíz évben éves szinten 3-7 millió forint közötti összegben realizálódik bevétel. (A késedelmi pótlék évi nagysága függ a jegybanki alapkamat mértékétől is)
 
 
A helyi adóbevételek legjelentősebb hányadát az építményadó adja. Aránya az összes adóbevételen belül az elmúlt 10 évben a 46-52 % között mozgott. A második legnagyobb adóbevételi forrás az iparűzési adó, aránya 30-35% között mozgott. Elmondható, hogy a helyi adóbevételek ¾-ed része, 76-87%-a e két adónemből származott, míg a „maradék” 13-24%-on az idegenforgalmi adó és a telekadó osztozik. Az  egyes adónemek egymáshoz viszonyított arányát, nagyságrendjét vizsgálva figyelembe kell venni, hogy idegenforgalmi adó minden egyes beszedett forintja után 1,5 Ft állami támogatás jár.
 
Adóellenőrzés:
2013. évben is folytattuk- a 2008.októberében elkészített ütemtervnek megfelelően – a Balatonalmádi város közigazgatási területén elhelyezkedő ingatlanok szisztematikus ellenőrzését, amelynek célja a nem adózó, valamint a ténylegesnél kisebb alapterület után adózó építmények illetve üres telkek felderítése volt.
2013. év végéig 2 alkalommal végezünk helyszíni bejárást, amelynek során a Hunyadi u. – Török B. u. – Kisberényi u. – Veszprémi u. – Martinovics u. – Kompolthy u. által határolt terület ellenőrzését fejeztük be. A helyszíni bejárások előtt az építéshatósági osztálytól kapott térkép kivágatokból terepen is kezelhető méretű munkatérképet készítettünk, melyet összevetettünk az adóügyi nyilvántartással. A térképen feltüntettük az adózott ingatlanok alapterületét is. A nem adózó ingatlanokról tulajdoni lapot kértünk le. Ezt követte a helyszíni bejárás, amelynek során felmértük az építmények bevallott nagyságát. Ezt követte az észlelt adatok feldolgozása.
2013.évben a bejárások során 300 ingatlant ellenőriztünk, amelyből 7 db társasház 20 lakó- és 16 üdülőegységgel. A felmérések során 13 esetben észleltünk eltérést az adóügyi nyilvántartás adataihoz képest. A kiküldött bevallásokból 12 db érkezett vissza, amelyek alapján adóztatásra nyilvántartásba vettük.
Az ellenőrzött belterületi ingatlanoknál 229 esetben vetettük össze az okmányiroda által nyilvántartott állandóra bejelentkezett lakosok számát a kivetésekben adókedvezményként igénybevett lakosok számával. 30 esetben észleltünk eltérést, amit korrigáltunk a 2013. évi kivetésekben. A beadott bevallások alapján 2013. évben 556.400,- Ft építményadó került kivetésre.
2013. évben a belterületen elhelyezkedő ingatlanokat ellenőriztünk. A tendencia továbbra is az, hogy a lakóépületek után többségében rendben adóztak. Az eltérés inkább abból adódott, hogy az épületet bővítették, és még az eredeti alapterület után volt adókivetés, vagy a lakóépület után adóztak, a garázs után pedig nem. Elvétve fordult elő csak, az is inkább a nyaralónak használt épületeknél, beépítetlen földrészleteknél, hogy egyáltalán nem adóztak az ingatlan után. Viszonylag nagy számban fordult elő továbbra is, hogy lakóépületben állandóra bejelentett lakosok után jogtalanul vettek igénybe kedvezményt.
Összegezve az eddig elvégzett munkát, az elmúlt 5 év alatt 24 helyszíni bejárással összesen 3257 ingatlan került ellenőrzésre. Az ellenőrzés eddigi tapasztalatai továbbra is azt mutatják, hogy a város valamennyi ingatlanának ilyen átfogó ellenőrzése nagyon időigényes munka, a teljes felmérés még több évet vesz igénybe, azonban a szisztematikus munka évenként több millió forint bevételt hozhat. 2009. évtől összesen 3.150.350 Ft, 2010. évtől 1.587.325 Ft, 2011. évtől 3.496.484 Ft, 2012. évtől 1.443.515 Ft, 2013. évtől 556.400 Ft összesen 10.224.074 Ft plusz-bevétellel számolhattunk az építmény- és telekadóban, mely összegek nyilvánvalóan a következő évi adókivetésekben már halmozottan, göngyölített módon jelentkeznek 
 
Adóbehajtás:
2013. évben a helyi adók behajtása érdekében 635 esetben, közel 115 millió Ft összegben indítottunk valamilyen végrehajtási cselekményt.
A végrehajtási eljárások eredményeként 2013. évben összesen 43 millió Ft adóbevétel folyt be, a végrehajtási eljárás alá vont tartozásoknak 37% -a realizálódott.
Az adóbehajtási munka egész évben folyamatosan történik.
2013. évben 38 ingatlanra jegyeztettünk be  jelzálogjogot 10.902  e Ft adótartozás miatt, melyből év közben a tartozás rendezése miatt 1 jelzálogjog törlésre került 198 e Ft összegben. A megelőző évek jelzálog bejegyzései hatására 2013. évben 15 adózó rendezte tartozását összesen 2.039 e Ft összegben.
2013. évben a jelzálogjog bejegyzésekből összesen 2.237 e Ft adótartozás folyt be.
Sajnos vannak olyan adózók, akik csak akkor fizetnek, ha rájegyezzük az ingatlanra a jelzálogjogot. Akkor kifizetik a tartozásukat, de már a törlést követő évtől megint nem fizetnek, és kezdjük elölről. Sokszor a jelzálogjog bejegyzés ellenére az ingatlantulajdonosok
nem rendezik a tartozásukat, s így az esetleg évekig is rajta áll az ingatlanon. Az adózás rendjéről szóló törvény végrehajtásra vonatkozó rendelkezései lehetővé teszik egyszerre ugyanazon tartozás behajtása érdekében több végrehajtási cselekmény foganatosítását, ezért a jelzálogjog bejegyzés mellett jövedelemből való letiltással is próbálkozunk. Jelenleg adótartozás miatt az önkormányzatnak 76 ingatlanon van jelzálogjoga bejegyeztetve.
2013. évben 342 db azonnali beszedési megbízást nyújtottunk be 179 vállalkozás bankszámlája ellen 69.183 e Ft összegben. Sok esetben többször kellett benyújtani az inkasszót ugyanazon vállalkozásnál, illetve a cég több bankszámlájánál is próbálkoztunk. Az inkasszókat elektronikus úton, banki terminálon keresztül közvetlenül az adós bankjához nyújtjuk be, így előfordul, hogy egy így indított megbízással akár már másnap a számlánkon lehet a pénz, s nem fordulhat elő, hogy esetleg valamely pénzintézetnél az adós pont még az inkasszó beérkezése előtt leüríti a számláját.
Az azonnali beszedési megbízás útján befolyt összeg 2013. december 31.-ig 32.571 e Ft volt.
12 vállalkozás esetében nyújtottunk be határidőn belül hitelezői igényt megindult felszámolási eljárásban, összesen 18.528 e Ft összegben. A 12 vállalkozás terhére benyújtott hitelezői igényünket nyilvántartásba vették, de 11 vállalkozás esetében a felszámolási eljárás jelenleg is folyamatban van, s csupán 1 esetben került sor éven belül az eljárás befejezésére. A korábbi években indult, és adott évben be nem fejeződött felszámolási eljárások közül 6 vállalkozás esetében került jogerősen befejezésre az eljárás 2013. évben, s mindegyik esetben a benyújtott igényünk fedezet hiányában nem került kielégítésre.  A 2013. évben indult és be nem fejeződött 11 felszámolási eljárás mellett, még 5 vállalkozás esetében van függőben benyújtott hitelezői igényünk a korábbi években indult és eddig be nem fejeződött felszámolási eljárásokban.
2013. évben 2 vállalkozás esetében indult csődeljárás, mely eljárásokban 3.967 e Ft összegben nyújtottunk be hitelezői igényt a vállalkozások tartozásaira. A csődeljárás keretében vállalkozások 120 napos fizetési moratóriumot kaptak. Mindkét vállalkozás esetében 2014. januárjában csődegyezség született arról, hogy a hitelezői követelések 10%-a kerül kiegyenlítésre a csődegyezséget jóváhagyó végzés jogerőre emelkedésétől számított 60 hónapon belül, évente meghatározott százalékok szerint.
Az egyik vállalkozás esetében a csődeljárás jogerősen lezárult, a másik vállalkozás estében még ez a végzés nem született meg.
Tartozás miatt 207 esetben kezdeményeztünk rendszeres jövedelemből való letiltást a munkáltatónál illetve a Nyugdíjfolyosító Igazgatóságnál az Egészségbiztosítási Pénztártól előzetesen bekért adatok alapján összesen 11.735 e Ft összegben.
A kezdeményezett letiltások 19 %-ában (40 eset) eredménytelen volt a megkeresés pl.a hátralékos már nem dolgozott az adott munkahelyen, vagy időközben a munkahely szűnt meg, vagy már nem volt szabad letiltható jövedelme vagy a munkáltató nem reagált a letiltásra. 3 esetben a letiltás az adózó időközbeni befizetése miatt visszavonásra került. A 167 „befogadott” letiltásból 2013. december 31.-ig befolyt 4.782  e Ft  saját adótartozás és 1.086 e Ft idegen helyről kimutatott, adók módjára behajtandó tartozás (szabálysértési bírság, megelőlegezett családi pótlék, munkaügyi bírság stb.). A letiltások a jövedelemből nagyobb összegű tartozás esetén több éven keresztül is folyhatnak be; előző évben kimutatott, 2013. évben befolyt összeg 1.559 e Ft. Többször előfordul, hogy a munkáltató nem tesz eleget a letiltásnak, azt nem foganatosítja. Ilyenkor, ha azt felszólítás után sem teszi meg, az idevonatkozó jogszabályok alapján a munkáltatótól kerül inkasszó útján behajtásra a pénz.
2013. évben a letiltásokból összesen 7.427 e Ft folyt be. 
A gépjárműadó behajtása érdekében, ha a tartozás összege az évi tételt meghaladja, akkor van lehetőségünk a gépjármű forgalomból való kivonatására. 2013. évben  23 adózó 34 gépjárművére kezdeményeztük aKözlekedésigazgatási Hatóságnál a forgalomból való kivonást összesen 880 e Ft gépjárműadó és pótléktartozás miatt, melynek eredményeként  – az autó forgalomba való visszahelyezése érdekében az adótartozás megfizetésre került.
A korábbi években jóval több esetben kezdeményeztük gépjármű forgalomból való kitiltását. Azonban jogszabály-változás miatt lehetővé vált, hogy a forgalomból kivont autót is értékesíthesse a tulajdonosa, s azt az új tulajdonos ismételten forgalomba helyezze, anélkül, hogy a régi tulajdonos az adótartozást megfizetné. Így, ezen végrehajtási, behajtási módozat nemigen hat kényszerítőleg a gépjárműadót nem fizetőkre.
A fenti végrehajtási eljárásokon túlmenően a hátralékok behajtása érdekében az évi két  egyenleg-közlő értesítésen túl (február, augusztus) több ezer  fizetési felszólítást küldtünk ki.
 
 
A 2013. évben foganatosított különböző végrehajtási cselekmények, azok összege, eredményessége
3.sz. táblázat
Behajtási cselekmény
db
Behajtásra benyújtott összeg e Ft
Befolyt összeg
e Ft
Jelzálogjog
38
10902
2237
Inkasszó
342
69183
32571
Letiltás
207
11735
7427
Gépjármű forgalomból történő kivonás
34
880
880
Hitelezői igény
14
22495
0
Összesen
635
115195
43115
 
 
 
 
 
 
Az egyes behajtási cselekményekből a különböző adók eltérő eredményességgel hajthatók be, illetve a behajtott adók nagyságrendjét befolyásolja azok egyedi „sajátossága”.
    
A behajtási cselekményekből befolyt adó legnagyobb hányada, 47 %-a az iparűzési adó. Ennek az az oka, hogy a vállalkozások többsége pénzforgalmi számlával rendelkezik, melyről- amennyiben van a számlán pénz, illetve nincs rajta sorbanállás- a tartozás összege beszedhető.
Az építményadó esetében, ahol az adózóink nagy része magánszemély, nehezebb a bankszámláról való beszedés. Itt inkább a jövedelemből való letiltás az eredményesebb, de az egy sokkal hosszabb folyamat.
 
Az Adóügyi Osztály, mint önkormányzati adóhatóság az adók beszedése mellett számos jogszabályban előírt kötelező hatósági feladatot is ellát.
 
Adó-és értékbizonyítványok
Adó-és értékbizonyítványt a Balatonalmádi város közigazgatási területéhez tartozó ingatlanok esetében készítünk, szociális igazgatási, gyámügyi, bírósági, végrehajtási, hagyatéki és póthagyatéki ügyekben.
A legtöbb kérelem a hagyatéki eljárás lefolytatásához szükséges jogsegélykérelemként érkezik. A 60-as, 70-es években épült nyaralók tulajdonosai az idősebb korosztályba tartoznak, így sajnos egyre jobban növekszik az elhalálozások száma. Ezekben az esetekben a hagyatéki eljáráshoz minden esetben az ingatlan fekvése szerinti adóhatóságnak kell eljárnia. A végrehajtási eljárásokhoz kapcsolódó adó- és értékbizonyítvány elkészítésére irányuló kérelmek száma is folyamatosan növekszik. Miután Almádi nyaraló város, az ország egyre több helyéről érkezik megkeresés az almádi ingatlantulajdonnal rendelkező, valamilyen okból nem fizető adósokat érintő tartozásokat illetően, akár már tízezres nagyságrendű tartozás esetén is. Ritkább esetben készül adó- és értékbizonyítvány gyámhivatali eljárás (többnyire kiskorúakat érintő adásvétel esetén), államilag támogatott hitelfelvételhez, valamint bírósági peres eljárásokhoz kapcsolódóan.
 
A kiállított adó-és értékbizonyítványok ügytípus szerinti megoszlása
4.sz.táblázat
Év
Hagyatéki eljárások
Póthagyatéki eljárások
Bírósági végrehajtási eljárások
Adó-végrehajtási eljárás
Gyámhatósági eljárások
Szociális igazgatási eljárások
Államilag támogatott hitelfelvételhez
Bírósági eljárások
Összesen
     /db/
 
2010
 
183
 
10
 
36
 
23
 
8
 
8
 
4
 
5
 
277
 
2011
 
249
 
3
 
44
 
30
 
7
 
6
 
5
 
2
 
346
 
2012
 
237
 
137
 
60
 
25
 
7
 
6
 
3
 
3
 
478
 
2013
 
216
 
28
 
40
 
37
 
15
 
-
 
1
 
2
 
339
 
2012. évben jelentősen megnőtt a póthagyatéki eljárásokhoz megkért adó-és értékbizonyítványok száma. A földhivatalok a korábban elhunyt személyek rendezetlen tulajdonviszonyainak földhivatali rendezése, átvezetése céljából 2012.évben 137 esetben kérték az önkormányzatunk illetékességi területén fekvő ingatlanokról póthagyatéki eljárás lefolytatását, illetve az ehhez kapcsolódó adó-és értékbizonyítvány elkészítését.
2013. évben a póthagyatéki eljárások száma jelentősen lecsökkent, így a kiállított bizonyítványok száma a 2011. évihez hasonlóan alakult. Ez a szám így is magas, hiszen az évi 250 körüli munkanapra 1,4 bizonyítvány kiállítása jut.
 
               
               
               
               
               
               
               
               
               
               
               
               
               
               
Az adó-és értékbizonyítványok mellett adóhatóságunk 2013. évben 88 db adóigazolást állított ki, valamint 33 db kedvezményes strandbelépő kiváltására jogosító igazolás kiadására került sor.
 
Adók módjára behajtandó köztartozások
Az egyébadók módjára behajtandó köztartozásokbehajtásával kapcsolatos rendelkezéseket az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény tartalmazza. Adók módjára behajtandó köztartozás az, amire törvény az adók módjára történő behajtást rendeli el. E törvényben meghatározott feladat rendkívül munkaigényes - többszöri idézések, ügyfélfogadás, befizetések utalása az illetékes számlára, válaszlevél a behajtást kérőnek stb. - és kis haszonnal jár az adott önkormányzatnak.
A behajtott köztartozások egy részét a kimutató szervnek kell átutalni, más része az önkormányzat saját bevételét képezi. A beszedett bírság megbontását a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény szabályozza, melynek értelmében 2013. évben a szabálysértési pénz-és helyszíni bírságokból származó és az önkormányzat fizetési számlájára érkező bevétel 100 %-a, a közlekedési szabályszegések után kiszabott közigazgatási bírság végrehajtásából származó bevétel 40%-a települési önkormányzatot illette meg, 60%-a a központi költségvetés számlájára került utalásra..
E bevétel nagysága attól függ, hogy más hatóságok az adott évben mennyire élnek a bírságolás lehetőségével, illetve mennyire sikeresek a behajtásban.
2013. évben 278 esetben kaptunk adók módjára behajtandó megkeresést. Azilyen jogcímen behajtott, az egyéb számlánkról a költségvetési számlára utalt összeg 196 e Ft, a közigazgatási bírságok helyben maradó 40%-a pedig, ami az idegen bevételi számlánkról került a költségvetésbe átutalásra, 635 e Ft volt.
Ezen bevételek összege a tavalyi bevétel több mint a felére esett vissza. (2012. évben 1,8 millió forint volt az ilyen jogcímeken beszedett összeg.)
A csökkenés oka, hogy a szabálysértési törvény 2012.áprilisától hatályos rendelkezései értelmében a szabálysértések egy részét kivették az adók módjára behajtandó köztartozások alól, így 2013. évben az egyéb számlára beérkező befizetések már csak az előző évek ilyen típusú tartozásainak befizetéséből adódtak. A közigazgatási bírságok behajtására is kevesebb megkeresést kaptunk, mivel ez esetben is bővült a kiszabó hatóság hatásköre, így kevesebb esetben kellett a megkeresés általi behajtás eszközéhez folyamodniuk.
 
2013. évben az Adóügyi Osztálynak  összesen 15944 darab iktatott ügyirata volt a hatáskörébe tartozó adók és egyéb hatósági megkeresések kapcsán, melyből a határozatok száma 6403 db volt.
 
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2013. évi adóztatásról és adóbevételek alakulásáról szóló beszámolót megvitatni, s a határozati javaslattal együtt elfogadni szíveskedjenek.
 
Balatonalmádi, 2014. április 7.
                                                                                                   dr. Hoffmann Gyöngyi  
                                                                                                                jegyző  

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

67/2014. (IV.15.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2013. évi adóztatásról és az adóbevételek alakulásáról szóló beszámolót elfogadja, utasítja a Polgármestert, hogy az adókból származó bevételek összegéről a lakosságot tájékoztassa.
 
Felelős:                      Keszey János polgármester
Hivatali felelős:          Víghné Horváth Beáta adóügyi osztályvezető
Határidő:                  2014. május 31.”

 
Döntési javaslat

"Beszámoló a 2013. évi adóztatásról"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

 

Határozati javaslat

 

..../2014. (IV. 24.) Öh.
 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2013. évi adóztatásról és az adóbevételek alakulásáról szóló beszámolót elfogadja, utasítja a Polgármestert, hogy az adókból származó bevételek összegéről a lakosságot tájékoztassa.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2014. 05. 31.
Felelős: Keszey János
Hivatali felelős: Víghné Horváth Beáta

« Vissza
Vissza a főmenübe