6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2014. február 27-i ülésére

Tárgy:   Rendelet tervezet az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről
Készítette:   Dr. Pethő László, Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humán Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Möt.) 2013. június 22-én hatályba lépő módosítása következtében a 41.§ (9) bekezdése az önkormányzatok részére kötelező rendeletalkotási tárgykörré tette az államháztartáson kívüli forrás átadására és átvételére vonatkozó rendelkezések szabályozását.
 
A Möt. 42.§-a rögzíti a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket. A 2013. június 22-étől hatályba lépett módosítások értelmében e hatáskörök közül kikerült az államháztartáson kívüli forrás átadása és átvétele, ugyanakkor az Országgyűlés e rendelkezést kiegészítette azzal, hogy a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik az alapítványi forrás átvétele és átadása.
 
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése értelmében a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálatot kell lefolytatni, a (2) bekezdés alapján az alábbi tényezőkre vonatkozóan a rendelet-tervezet:
- Társadalmi hatása: A rendeletben szabályozott, az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott támogatások elsősorban a településen tevékenykedő civil szervezetek, illetve itt lakó állampolgárok számára pozitív. Az önkormányzati rendelet szabályozza, hogy az érintettek az önkormányzat költségvetéséből milyen módon, formában kaphatnak pénzbeli támogatást meghatározott, tevékenységüket segítő, illetve azzal összefüggő célra. Az államháztartáson kívüli forrás átadása és átvétele önkormányzati rendeletben szabályozott módon történhet.
- Gazdasági hatása: a pénzeszköz átadás-átvétel a támogatott szerv gazdálkodását, illetve
tevékenységét segíti.
- Költségvetési hatása: az államháztartáson kívülre történő pénzeszköz átadás, illetve
államháztartáson kívülről érkező pénzeszköz átvétel minden esetben érinti az önkormányzat
költségvetését.
- A rendeletnek közvetlen környezeti hatása nincs.
- A rendeletnek közvetlen egészségi hatása, egészségügyi következménye nincs.
- A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása: a rendelet megalkotásának az
adminisztratív terheket tekintve jelentős hatása nincs.
- A rendelet megalkotásának szükségessége: Az önkormányzati rendelet megalkotása kötelező, a rendeletalkotást a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41.§ (9) bekezdésében előírt rendelet alkotási kötelezettség teljesítése teszi szükségessé.
- A jogalkotás elmaradásának várható következményei: amennyiben az önkormányzat
jogalkotási kötelezettségének nem tesz eleget, a törvényességi felügyeletet gyakorló Veszprém Megyei Kormányhivatal részéről törvényességi észrevétel várható, a rendelet megalkotására való kötelezéssel.
- A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a
rendelet a meglévő szervezeti, személyi, tárgyi és pénzügyi feltételekkel alkalmazható, további feltételek biztosítását nem igényli, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.
- A rendeletalkotás az államháztartáson kívüli pénzeszköz átadás és átvétel jogi szabályozottságát célozza, a meglévő állapotokat nem érinti.
 
Kérem az előterjesztett rendelet-tervezet megtárgyalását és elfogadását!
 
Balatonalmádi, 2014. február 11.
 
                                                                                                              Keszey János
                                                                                                              polgármester

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság  

19/2014. (II. 18.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek „az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről” szóló rendelet megalkotását.
 
Felelős:                dr. Walter Rózsa bizottsági elnök             
Hivatali felelős: dr. Pethő László osztályvezető
Határidő:           2014. február 27.

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

16/2014. (II.18.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek „az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről” szóló rendelet-tervezetet.
 
Felelős:           dr. Kutics Károly elnök
Határidő:       2014. február 27. – képviselő-testületi ülés

 
Döntési javaslat

"Rendelet-tervezet az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Balatonalmádi Város Önkormányzata
Képviselő-testületének 
 
……../2014. (II. ...) önkormányzati rendelete 
 
az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41.§ (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el: 
1.      A rendelet hatálya
 
1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed mindazon természetes személyekre, az államháztartás körébe nem tartozó jogi személyekre, akik részére Balatonalmádi Város Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) pénzeszközt ad át, vagy akiktől pénzeszközt vesz át.
 
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a magánszemélyeknek juttatott segélyekre, adományokra, ösztöndíjakra.
 
2.      Államháztartáson kívüli forrás átadásának szabályai
 
2.§ (1) Az Önkormányzat képviselő-testülete a költségvetésről szóló rendeletében meghatározott előirányzatai terhére céljelleggel támogatást nyújthat.
         
(2)  Támogatásban részesülhet:
a)      akinek javára az önkormányzat mindenkori költségvetési rendeletének előirányzatában kérelem alapján címzett támogatás került megállapításra,
b)      aki a képviselő-testület által kiírt pályázati felhívásra a pályázati kiírásnak megfelelő pályázatot nyújtott be,
c)      aki az Önkormányzathoz támogatás iránti kérelmet nyújt be.
 
3.§ (1) A támogatás iránti kérelmet a Polgármesterhez kell benyújtani. A kérelemhez csatolni szükséges a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény alapján kiállított, összeférhetetlenségről és átláthatóságról szóló nyilatkozatot is.
 
(2) A támogatás iránti kérelmet a Polgármester döntéshozatalra a képviselő-testület elé terjeszti.
 
(3) A támogatásra vonatkozó döntésnek tartalmaznia kell a támogatott nevét, a támogatás összegét, a támogatás célját és a kifizetés módját.
 
(4) A támogatás kifizetése történhet utólagos elszámolás mellett előfinanszírozás, vagy beszámolást követő utófinanszírozás formájában. A támogatás folyósítása egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan történhet.
 
(5) A képviselő-testület dönthet úgy, hogy a támogatás kifizetését meghatározott saját forrás vagy egyéb forrásból juttatott támogatás meglétéhez köti. Ez esetben a Támogatottnak a saját forrás vagy egyéb forrásból juttatott támogatás meglétét igazolnia kell.
 
4.§ (1) Az Önkormányzat a Támogatottal írásban támogatási szerződést köt, melynek tartalmaznia kell a támogatás célját, összegét, a megvalósítás helyét, a támogatás felhasználásának határidejét, a teljesítés, illetve az elszámolás határidejét, módját a szerződésben vállalt kötelezettségek megszegésének, nem teljesítésének következményeit. Az Önkormányzat a támogatási szerződést közvetlenül a támogatást elnyerő szervezettel, személlyel köti meg.
 
(2) A támogatási szerződés a képviselő-testület felhatalmazása alapján a Polgármester írja alá.
 
(3) A támogatási szerződés módosításáról a Támogatott írásbeli kérelmére a polgármester dönt, amennyiben az a támogatás összegét nem érinti.
 
5.§ Nem fizethető ki támogatás, illetve a megítélt támogatás kifizetését fel kell függeszteni ha:
 
a)      a Támogatott egy korábbi támogatási megállapodással összefüggésben benyújtott, vagy benyújtandó lejárt határidejű elszámolása még nem került elfogadásra, vagy elszámolási, visszafizetési késedelemben van,
b)      a Támogatott lejárt esedékességű, 60 napon túl meg nem fizetett köztartozással rendelkezik, a köztartozás megfizetéséig,
c)      a Támogatott csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alá került,
d)     a Támogatott összeférhetetlenség tárgyában valótlan nyilatkozatot tett
 
6.§ A Támogatással kapcsolatos adatok közérdekű adatnak minősülnek, melyre vonatkozóan az Önkormányzatot az irányadó jogszabályokban előírt nyilvántartási és közzétételi kötelezettség terheli.
 
7.§ (1) A Támogatott a kapott támogatási összeget kizárólag a támogatási megállapodásban megjelölt célokra fordíthatja, és más szervezet részére támogatásként tovább nem adhatja. Ez alól kivételt képez, ha a támogatási megállapodás a képviselő-testület döntése alapján erről kifejezetten rendelkezik.
 
(2) A támogatási összegből utazási valamint kiküldetési célú kiadások nem teljesíthetők.
 
(3) Működési célra nyújtott támogatásból 50.000 Ft összeget meghaladó értékű eszköz csak fejlesztésre nyújtott támogatásból szerezhető be.
 
(4) A támogatási szerződés vagy e rendelet Támogatott által történő megszegése esetén a képviselő-testület a Támogatottat  2 évre kizárja az Önkormányzat által biztosított támogatási lehetőségekből.
 
8.§ (1) A támogatás összegének felhasználásáról a Támogatottnak a támogatás kifizetését, vagy a támogatási cél megvalósulását követő 60 napon belül, vagy a támogatásról szóló döntésben meghatározott elszámolási határidőre elszámolást kell benyújtania az Önkormányzat felé. A támogatás elszámolásának részletes szabályait a támogatási szerződés tartalmazza.
 
(2) Amennyiben a Támogatott részére önrész megléte is előírásra került, akkor a Támogatottnak a támogatással és az önerő összegével kell elszámolnia. 
 
9.§ (1) A szakmai megfelelőség igazolását követően az elszámolást a képviselő-testületi határozatban megjelölt hivatali felelős az Önkormányzati Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztálya részére továbbítja a pénzügyi megfelelőség vizsgálata céljából.
           
(2) A Pénzügyi és Számviteli Osztály kijelölt munkatársa véleményezi az elszámolást, illetve igazolja a pénzügyi megfelelőséget. Szükség esetén az (1) bekezdésben meghatározott hivatali felelős hiánypótlásra szólíthatja fel a Támogatottat.
                       
(3) Az elutasított, vagy részben elutasított elszámolásról hozott értesítésnek tartalmaznia kell a Támogatott felszólítását a támogatott összeg, illetve a támogatási összegnek az elszámolás el nem fogadott részére eső összeg visszafizetésére vonatkozó rendelkezést.
 
10.§ A polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban tájékoztatja a képviselő-testületet a beszámolás tárgyát képező évben államháztartáson kívülre átadott pénzeszközök teljesüléséről.
    
3.      Államháztartáson kívüli forrás átvételének szabályai
 
11.§ (1) Az államháztartáson kívüli forrás átvételénél vizsgálni kell az átvétel következményeként az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél esetlegesen felmerülő kiadásokat, a pénzeszköz átvétel következményeit.
 
(2) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről a Polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület dönt.
 
(3) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell az átvétellel járó többletkiadásokat.
 
3. Záró rendelkezés
 12.§ Ez a rendelet 2014. március 1. napján lép hatályba.
 
 
  Keszey János                                                                          Dr. Hoffmann Gyöngyi
   polgármester                                                                                          jegyző
 
   
 
    az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló
...... /2014. (     ) önkormányzati rendelet
indokolása
 
Általános indokolás
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Möt.) 2013. június 22-én hatályba lépő módosítása következtében a Möt. 41.§ (9) bekezdése az önkormányzatok részére kötelező rendeletalkotási tárgykörré tette az államháztartáson kívüli forrás átadására és átvételére vonatkozó rendelkezések szabályozását.
Az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló önkormányzati rendelet megalkotását tehát magasabb szintű jogszabálynak való megfelelés indokolja.
Részletes indokolás

1.§
A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény, és annak végrehajtásáról szóló 67/2008. (III.29.) Korm.rendelet hatálya, így az önkormányzati rendelet hatálya is kiterjed az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközökre, függetlenül attól, hogy pályázat útján, vagy egyedi elbírálás - kérelem – alapján kerül sor a támogatás megállapítására. A törvény személyi hatálya kiterjed a természetes személyekre és jogi személyekre
2.§
Támogatás csak az önkormányzat mindenkori költségvetési rendeletében rendelkezésre álló, nem lekötött előirányzat terhére adható, vagy a költségvetési rendeletben konkrétan megjelölt személy, szervezet (címzett) részére, vagy annak, aki a képviselő-testület által kiírt pályázati felhívásra a kiírásnak maradéktalanul megfelelő pályázatot nyújtott be, vagy egyedi, támogatás iránti kérelemmel fordult az önkormányzat felé.
 
3-6.§
Meghatározza a támogatás nyújtásának (pénzeszköz átadás) eljárási szabályait, a kérelem/pályázat elbírálásának rendjét, rögzíti a támogatási szerződés megkötését, a támogatás kifizetés feltételeit. A pénzeszköz átadásról szóló döntés meghozatala a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
 
7-10.§
Rögzíti a támogatás felhasználásának szabályait, a támogatási szerződés módosításának lehetőségét, valamint az átadott pénzeszköz felhasználásáról szóló elszámolás módját, rendjét.
11.§
Államháztartáson kívüli pénzeszköz átvételének szabályait határozza meg.
12.§
A rendelet 2014. március 1. napján lép hatályba.
  

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe