4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2014. augusztus 28-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2014. I. félévi teljesítéséről
Készítette:   Fehérvári Judit köztisztviselő, Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humán Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) 87.§. (1) bekezdése szerint:
 
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-éig, háromnegyed éves helyzetéről a költségvetési koncepció ismertetésekor írásban tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását. „
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2014. évi költségvetését a 7/2014. (II.28.) sz. Önkormányzati rendeletével fogadta el. (2.654.097 eFt-tal)
Az Önkormányzat 2014. évi költségvetésének módosított előirányzata 3.289.141 eFt.
A jelentős előirányzat növekedés a 107/2014.(V.30). Öh-tal felosztott 2013. évi maradványból, a pályázati támogatásokból és a központi intézkedések realizálásából adódik.
 
Az önkormányzat 2014. évi költségvetési rendeletében jelentős szervezeti és szerkezeti változások hatásai láthatóak, melyek az előző év teljesítési adataival történő összehasonlítást megnehezítik. A változások csak felsorolásszerűen:
-          a Szociális Alapszolgáltatási Központ a Balatonalmádi Szociális Társulás intézménye 2013.07.01-től,
-          az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet szabályozása (rovatrend) megváltoztatta a költségvetés szerkezetét, formáját,
-          a kormányzati funkciók, államháztartási szakfeladatok és szakágazatok osztályozási rendjéről szóló 68/2013.(XII.29.) NGM. rendelet előírásai alapján a költségvetési rendeletben a szakfeladatokat kormányzati funkciók váltották fel.
A 2014. I. félévi költségvetés végrehajtása:
    Bevételi előirányzatok teljesítése (4., 6., 7.  és a 8. sz. melléklet)
A költségvetési előirányzatok terhére a pénzforgalmi bevétel 1.268.688 eFt (múlt év azonos időszakaszában ez 821.913 eFt) volt, mely a módosított előirányzathoz képest 54,6 %-os (múlt évben 47,1 %) teljesítést mutat.
 
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése bevételi nemenként eltérő.
 
Az önkormányzati működési célú költségvetési támogatása a 669.621 eFt összegű (előző évben 485.484 eFt) módosított előirányzattal szemben 382.821 eFt összeggel (előző évben 256.654 eFt) 57,2 %-on teljesült. Itt szerepelnek a költségvetési törvény 2. számú melléklete szerinti támogatások, a központosított támogatások, valamint az egyéb kiegészítő támogatások finanszírozása.
Az önkormányzati felhalmozási célú költségvetési támogatása 181.797 eFt összegű bevétellel realizálódott. Felhalmozási célú támogatások között realizálódott az adósságkonszolidációban nem érintett települések önkormányzati támogatása 181.000 eFt-tal, mely támogatás felhasználására döntő hányadban 2014. II. félévében, illetve kisebb hányadban 2015. I. félévében kerül sor. A felhalmozási célú támogatások között realizálódott a közművelődési és könyvtári érdekeltségnövelő támogatás összege összesen 797 eFt-tal. 
 
Az elvonások és befizetések bevételei között realizálódott 4.660 eFt összegű bevétel, mely a 2012. és 2013. évi állami támogatások elszámolásával kapcsolatos önkormányzatunkat megillető bevétel.
 
Az egyéb működési célú támogatások bevételeinek teljesülése a módosított előirányzathoz képest átlagosan 64,4 %-os. A tervezett bevételek közül a közfoglalkoztatás támogatása és a Közös Önkormányzati Hivatal - Szociális Társulás munkaszervezeti feladataihoz történő – hozzájárulás az időarányosnál alacsonyabb szinten teljesült.
Az EU-s pályázati támogatások lehívása – a féléves teljesítésnek megfelelő szint alatt - 23,8 %-kal valósult meg. A nem realizálódott EU-s működési célú támogatások teljesülése a költségvetési év II. félévében várható.
Az egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei a módosított előirányzathoz képest az időarányosnál alacsonyabban, 43,4 %-kal teljesültek
Ezen belül az EU-s pályázati támogatások féléves teljesítésnek megfelelő szint felett, 64,6 %-kal realizálódtak.  
A nem realizálódott EU-s felhalmozási célú támogatások várhatóan a II. félévben folyik be a város költségvetésébe.
 
A felhalmozási célú átvett pénzeszközök előirányzata összesen 141.058 eFt, mellyel szemben 130.900 eFt összegű bevétel folyt be, mely 92,8 %-os teljesítést jelent.
A felhalmozási célú átvett pénzeszközökön belül a felhalmozási célú kölcsönök megtérülése 97 %-os teljesülést mutat.
A felhalmozási célú átvett pénzeszközökön belül az egyéb felhalmozási célú átvett pénzeszközök - az időarányosnál jóval magasabb - szintén 92,8 %-os teljesítést mutat.
Az egyéb felhalmozási célra átvett bevételek között került tervezésre a 2005. évben induló szennyvízcsatorna hálózat-bővítéshez a lakosság által fizetendő érdekeltségi hozzájárulás LTP-s lejáratkori, önkormányzatot megillető értéke 129.860 eFt összeggel. Az I. félévben realizálódott 129.547 eFt összegű bevételjelentős részben képezte fedezetét a 2014. áprilisában fizetendő hitel utolsó törlesztő részletének. 
Itt került tervezésre a lakosságtól az önerős útépítésre átvételre kerülő 7.900 eFt, valamint a gáz,- illetve csatorna bekötésre, átvételre kerülő 3.000 eFt nagyságú pénzeszköz.
Az államháztartáson kívülről átvett pénzeszköz bevétel a II. félévben továbbra is várható (főként önerős útépítéshez történő hozzájárulás).
 
 
Az önkormányzat közhatalmi bevételei 47,5 %-os (múlt évben 47,7 %) teljesítést mutatnak.
Az önkormányzat közhatalmi bevételein belül a vagyoni típusú adók – építmény-és telekadó- teljesülése 52,8 %. Ezen kivetéses adók esetében, ahol az éves adót két egyenlő részletben kell megfizetni, a 2014. I félévre teljesített befizetések mindkét adónem esetében az 50 %-ot meghaladták.
A termékek és szolgáltatások adói közé sorolt gépjárműadó ( az összes befizetett adó 40 %-a illeti meg az önkormányzatot) 30.000 eFt összegű előirányzatából 48,1 % teljesült az I. félévben (tavaly ez a teljesülés 47,7 %-os volt). Az idegenforgalmi adóbevétel nagy része a nyári szezonban realizálódik, ezért e bevétel június 30-án csupán 18,2 %-os (múlt évben 19,1%-os) teljesítést mutat. A költségvetési év I. félévében befolyt iparűzési adó bevétel (73.566 eFt) nagysága magasabb, mint az előző év azonos időszakában befolyt adó bevétel (66.885 eFt), de az előző évhez képest 10.000 eFt-tal több bevétel került betervezésre. Az iparűzési adó bevétel teljesülése 47,5 %-os. Tapasztalati adatok alapján elmondható, hogy az iparűzési adó nagyobb hányada mindig az év második felében realizálódik. A talajterhelési díj teljesülése - mely a Környezetvédelmi Alap bevételét képezi - 66,6 %-os.
Az egyéb közhatalmi bevételek közé sorolt, az adókhoz kapcsolódó bírság bevétel 63,2 %-ban, a késedelmi és önellenőrzési pótlék a tervezett 2.500 Ft-tal szemben 1.481 eFt összegben, 59,2 %-ban teljesült.
 
 
 
A működési bevételek 35,8 %-ra (múlt évben 39,0 %) teljesültek 2014. június 30-ig.Ezen belül az intézmények bevételei eltérő teljesítést mutatnak.
Az előző évek gyakorlata alapján a működési bevételek között került tervezésre az adóköteles tevékenységet tartalmazó feladatokkal kapcsolatos ÁFA visszatérülés összege. A 2014. évi pénzügyi program azonban nem teszi lehetővé a levonásba kerülő ÁFA (ÁFA visszatérülési bevételként jelentkező bevételt) és a felszámított ÁFA-t (dologi kiadásként jelentkező fizetendő ÁFA kiadást) feladatonként, valamint bevételenként és kiadásként külön-külön kezelését. Az ÁFA bevallás „összesített eredményeként” jelentkező fizetendő ÁFA dologi kiadások között egy összegben jelentkezik, vagy ÁFA visszaigénylés esetén ÁFA visszatérülésként jelentkezik - a NAV-tól történő ÁFA bevétel realizálódásakor - egy elkülönített feladaton (018020 Központi költségvetési befizetések kormányzati funkción). A változás szükségessé teszi a költségvetésben tervezett bevételi és kiadási előirányzatok módosítását a következő költségvetési rendelet módosításakor.
 
Az Önkormányzat gazdálkodási körébe tartozó feladatok bevételeinek átlagos teljesülése 27,3 % (múlt évben 31,2 % volt).
 
 
A Város- és községgazdálkodási máshova nem sorolható szolgáltatások feladat tervezett bevételei (8.919 eFt) között szerepel a tervezett kamatbevétel 8.000 eFt összegű előirányzata, amely az I. félévben az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből és egyéb jogcímen összesen 9.965 eFt (múlt év azonos időszakában 13.476 eFt volt) összegben valósult meg.
Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet szabályozása értelmében 2014. évtől a működési bevételek között kell szerepeltetni a vállalkozásoktól kapott osztalékot. A Balatonalmádi Kommunális Kft-től kapott osztalék összege 7.650 e Ft volt.
 
Az állami vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok(előző évi nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése és önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos szakfeladatok) feladat teljesítése 69,8 %-ot mutat. Efeladaton került tervezésre a közterület-használati díjból származó bevétel és az ingatlanértékesítés után felszámított ÁFA bevétel összege. A közterület-használati díjak (az útbontások engedélyeztetéséért fizetendő díjakat is tartalmazza) összege 3.556 eFt-tal került tervezésre, míg az I. félévi teljesítés 2.708 eFt. A tervezett ingatlan értékesítések (nem fordított ÁFA-s) után fizetendő ÁFA összege 432 eFt összeggel szerepel a tervezett bevételek között. A fordított adózású Verseny u.-i ingatlan 2014. évi vételárrészletén kívül csak minimális összegű bevétellel, városrendezési célú területrendezés címen nettó 1.600 eFt-tal számoltunk. Az I. félév bevételi között realizálódott a Kisberényi úton található 4670/11. hrsz-ú ingatlan területének értékesítése után felszámított ÁFA bevétel (32 e Ft), valamint a Töltés utcai 4509/11. hrsz-ú ingatlan értékesítése után felszámított ÁFA (43 eFt).
 
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás feladat működési bevételeinek teljesülése alacsony, 17,8 %-os teljesítést mutat (előző évben 19,8 % volt), mivel a strandi jegy-árbevételek, bérleti díjak és továbbszámlázott közüzemi díjak bevételei a tevékenység szezonalítása miatt főként július és augusztus hónapban jelentkeznek. Megjegyzést igényel, hogy a strandjegy-árbevétel a tervezett nettó 113.761 eFt-tal szemben ténylegesen nettó 77.896 eFt összeggel realizálódott 2014. augusztus 11-ig (múlt év azonos időszakában nettó 107.226 eFt volt).
 
A szennyvízcsatorna és a vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése feladaton jelentkező teljesítések 50 % alattiak. Amennyiben figyelembe vesszük az ÁFA tételek már említett változások miatt szükséges előirányzat módosítását, akkor a teljesülés 50 %-ra változik.
 
A Közös Önkormányzati Hivatal (jogalkotó és általános igazgatási tevékenység) bevételeinek teljesülése 64,1 % (előző évben 111,5 % volt).
Azigazgatási tevékenységen belüla házasságkötés bevétele, a továbbszámlázott kiadások bevétele, a bérbeadásból származó bevétel, valamint egyéb bevételek kerültek tervezésre a 2014. évi költségvetésben. A Közös Önkormányzati Hivatal bevételei között Felsőörs Kirendeltség bevételeinek összege 246 eFt.
 
 
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési bevétele átlagosan az időarányos teljesítésnél alacsonyabb teljesítést, 46,5 %-ot (múlt évben 48,1 %) mutat. Az időarányosnál alacsonyabb teljesítés látható a Balatonalmádi Városgondnokságnál és a Pannónia Kulturális Központnál, míg az időarányosnál nagyobb teljesítés a Napköziotthonos Óvodánál. Az ÁFA tételek miatti szükséges módosítást figyelembe véve a korrigált bevételi előirányzathoz képest a teljesítés 52,7 %-ot mutat.
A Napköziotthonos Óvodák bevételei 51,6 %-kal teljesültek. Amennyiben az említett ÁFA tétellel történő korrigált előirányzathoz viszonyítjuk, akkor 62,9 %-os teljesül látható.
 
A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár első féléves működési bevételei az időarányostól elmaradtak, 45,5 %-kal teljesültek (előző évben 50,4 % volt), ami 309 eFt bevétel elmaradást jelent. Az év második felében fokozott figyelmet kell fordítani a bevételi terv teljesítésére.
 
A Balatonalmádi Városgondnokságműködési bevétele 45,8 %-os teljesítést (előző évben 48,6 % volt) mutat. Amennyiben a realizálódott bevételt az említett bevételi ÁFA tétellel történő korrigált előirányzathoz viszonyítjuk, akkor 51,6 %-os teljesítés látható.
 
Az intézmények bevételei csak részben mutatkoznak időarányosnak. Az intézményen belül a város és községgazdálkodás kormányzati funkción belül az eb befogásból származó bevétel 11,3 %-os teljesítést mutat.  A bevételek a közterületen befogott kóborló ebek kiváltásából származnak, a tervezés tapasztalati adatok alapján történik.
A piac üzemeltetésének 2014.I. félévi bevétele 38,4 % -kal teljesült. A piac bevétele a korábbi éveknek megfelelően alakult (előző évben 39,2 % volt). A teljesítési adatoknál nem lehet a naptári hónapoknak megfelelő időarányos teljesítést elvárni.
A bérbeadás bevételeinek teljesülése lakóingatlan szociális bérbeadása esetén 49,9 % (korrigált előirányzat figyelembevételével 50,6 %), egyéb ingatlan bérbeadásánál 48,9 % (korrigált előirányzat figyelembevételével szintén 50,6 %), a köztemető működtetés bevételeinek teljesülése 56,9 %. A sportpálya bérbeadásának bevétele 27,4 %-ra (korrigált előirányzat figyelembevételével szintén 28,5 %) teljesült. A sporttelepi ingatlanok hasznosítása az épületek korszerűtlen volta miatt csak tavasztól őszig lehetséges. A jelentősebb bevételt eredményező sportrendezvények a nyári időszakban lesznek, ami javítani fog a bevétel arányán.
A bérleti díjak befizetése a várt ütemben halad, a Processtecht Kft-vel az intézmény fizetés-átütemezést alkalmazott annak érdekében, hogy a bérleti jogviszony folyamatos maradjon.
A köznevelési intézmények üzemeltetési bevételei közül a Györgyi Dénes Iskola bevételei meghaladták az időarányos előirányzatot, a  teljesülés 70,2 % A Vörösberényi Iskola első féléves teljesítése szintén meghaladta az időarányosan elvárt szintet, a  teljesülés 80,8 %-80,9 %. A Zeneiskola üzemeltetéséből származó bevétel 50,8 %.
A Magyar Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium gimnázium üzemeltetésével kapcsolatos bevételek - amelyeknek jelentős hányada a tantermek és a tornaterem tanidőn kívüli hasznosításából származik – teljesülése időarányosan jónak mondható, 62,5% (korrigált előirányzat figyelembevételével 66,2 %).
A kollégium nyári hasznosításából származó bevételek döntő hányada július-augusztus hónapokban realizálódik. A 2014. I. félévi teljesülés 23,4 %.
 
Az intézményi étkezési bevételek teljesülése a jelenlegi bevételi előirányzathoz képest elmarad az elvárt szinttől. Az ÁFA visszaigénylési előirányzattal korrigált várható bevételi előirányzathoz képest az alábbi teljesülési szintek mutathatóak ki:
 - a Györgyi Dénes Általános Iskola gyermekétkeztetése: 54,8 %,
 - a Vörösberényi Általános Iskola gyermekétkeztetése: 59,2 %,
 - a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium gyermekétkeztetése: 53,1 %,
 - a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium kollégiumi gyermekétkeztetése: 53,8 %,
 - a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium vendégétkeztetése: 68,3,%.
A tanév gyermekétkeztetési napjainak figyelembevételével első félévre számolt, „elvárt” bevételi szinthez képest a Vörösberényi Általános Iskola gyermekétkezési és a gimnáziumi vendégétkeztetési bevétel teljesült, míg a további étkeztetéseknél kisebb elmaradás tapasztalható. (Tervezett élelmezési bevételek alapján számolt elvárt első féléves szint: általános iskoláknál 58,8 %, kollégiumnál 57,7 % a gimnáziumnál 60,4 % és a vendégétkezésnél 61,4%).
 
 
A felhalmozási bevételekteljesítése a 39.625 eFt összegű módosított előirányzattal szemben 289 eFt összegű bevétel, amely az időarányos teljesítésnél lényegesen alacsonyabb teljesítést, 0,7 %-os teljesítést mutat.
Az ingatlanértékesítések (összesen nettó 36.880 eFt között került tervezésre a Verseny u. 1. sz. alatt ingatlan vételárának negyedik részletének, a nettó 35.280 eFt összegű, valamint a városrendezési célú területrendezés címén nettó 1.600 eFt + ÁFA összegű bevétel. Előző évek testületi döntései alapján a Kisberényi úti 4670/11. hrsz-ú ingatlan és a Töltés utcai 4509/11. hrsz-ú ingatlan értékesítésével összefüggően összesen nettó 289 eFt bevétel realizálódott az I. félévben. A Verseny u. 1. sz. alatti ingatlan nettó 35.280 eFt összegű negyedik vételár részlet befizetésére a szerződés szerint 2014. december végén kerül sor.
Az előző évek gyakorlata alapján a 2014. évi költségvetésben a strandi felújítási és beruházási feladatokra tervezett kiadások után 2.745 eFt összegű visszaigényelhető felhalmozási célú ÁFA került tervezésre a felhalmozási bevételek között. Az előterjesztésben már említett ÁFA könyvelésével kapcsolatos változás és az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet változása miatt a tervezett előirányzat átcsoportosítása szükséges a költségvetési rendelet következő módosításakor. 
 
 
Az egyéb működési és felhalmozási célú támogatások bevétele államháztartáson belülről: a bevételek2014.I. féléviteljesülése eltérő teljesítéseket mutat.
 
    Kiadási előirányzatok felhasználása:
Folyó (működési) kiadások: (5.,9.,10 és 11. sz. melléklet)
Az Önkormányzat egészénél a működési célú kiadási előirányzatok 40,8 %-kal teljesültek (2013. évben 41,5 % ).
Ezen belül kiadási nemenként történő teljesülés az alábbiak szerint alakult:
- személyi juttatás                                                      44,1 %
- munkaadót terhelő jár. és szoc. hozzáj. adó      43,0 %
- dologi kiadások                                                       39,6 %
- ellátottak pénzbeli juttatásai                                  36,1 %
- működ. átad. pénzeszköz, támog.ért.kiad.          52,0 %
 
 
A személyi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 44,1 %-kal teljesültek.
 
Az Önkormányzat feladatai és a Közös Önkormányzati Hivatal esetében a személyi kiadási előirányzat teljesülése az időarányosnál alacsonyabb. Az Önkormányzat feladatai esetében átlagosan 31,4 % (előző évben 34,1 % volt), míg a Közös Önkormányzati Hivatal esetében átlagosan 41,8 % (előző évben is 41,8 % volt) a kiadások teljesülése. A személyi kiadások a Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél átlagosan 48,7 %-kal teljesültek (előző évben 48,5 % volt).
 
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézménynél (51,6 %-os teljesítés) az időarányos szintet meghaladó teljesülés oka a téli közfoglalkoztatás 2014. év 1-4. havi bonyolításával kapcsolatos (100%-os teljesítési szint). A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás program 2014. május hónapban indult el, így e közfoglalkoztatás teljesítése alacsony szintet mutat (16,7%). Az intézmény további kormányzati funkcióinál a teljesítési szint az időarányostól csak kis mértékben tér el.
A Napköziotthonos Óvoda időarányos alatti teljesülése (46,2 %) egyrészt a szeptember hónaptól - jogszabályi előírásoknak megfelelően - tervezett pedagógus béremeléssel indokolható, másrészt a második félévre tervezett jubileumi jutalom, valamint egyéb második félévben esedékes kifizetések indokolják.
A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárelőirányzat teljesítése is az időarányosnál alacsonyabb, 47,3 %. Az intézmény teljesítését időarányosan növelik a TÁMOP programokon keresztül történt, első félévre tervezett személyi kiadások teljesítési adatai (a jelentős személyi kiadással járó Bakony Balaton program 2014. április hónapban lezárult, a Tudásforrás program kiadásai szintén az első félévben jelentősek). A személyi kiadások teljesítésére vonatkozóan csökkentő hatást eredményezett az intézménynél a betöltetlen álláshelyből származó megtakarítás, valamint a nyári hónapokra tervezett – még nem realizálódott - kiadások.
 
 
A dologi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 39,6 %-kal teljesültek. Amennyiben a bevételek között tervezett ÁFA bevételek összegével korrigálásra kerülnek a dologi kiadási előirányzatok, akkor a korrigált módosított dologi kiadási előirányzathoz képest a teljesítés összege átlagosan 43,3 %-os teljesítést mutat.
Az Önkormányzat feladatai ellátásának, valamint a költségvetési szervek működtetésének pénzügyi akadálya nem volt.
 
Az Önkormányzat feladatai esetében átlagosan 21,2 % (korrigált dologi kiadási előirányzathoz viszonyítva 25,2 %), míg a Közös Önkormányzati Hivatal esetében átlagosan 45,3 % (korrigált dologi kiadási előirányzathoz viszonyítva 45,5 %) a kiadások teljesülése.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás feladat dologi kiadásainak teljesülése 14,32 % (korrigált dologi kiadási előirányzathoz viszonyítva 25,1 %) volt. Az 50 %-nál jóval alacsonyabb teljesítés a feladatellátás kiadási igényének szezonalításával magyarázható.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásainak teljesülése átlagosan 50,0 % (korrigált dologi kiadási előirányzathoz viszonyítva 53,0 %).
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény dologi kiadási előirányzat teljesítése az intézmény egészére az időarányosnál alacsonyabb értéket, átlagosan 48,4 %-ot mutat (korrigált dologi kiadási előirányzathoz viszonyítva 51,4 %), de néhány feladat teljesülése az 50 %-tól jelentősen eltér.  
A közutak, hidak kormányzati üzemeltetése, karbantartása funkció kiadása 51,2 %-ra teljesült. Jelentősen befolyásolja a II. félévi teljesítést, hogy milyen őszi-téli időjárás várható, mikor kell elkezdeni a síkossági-, és hó-eltakarítási munkálatokat.
A zöldterület-kezelése (parkfenntartási) feladaton a teljesítés 57,0 %. Az időarányostól eltérő teljesítési adat a tavaszi munkák nagy anyagbeszerzés igényével indokolható.
A lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése kormányzati funkción a dologi kiadásainak teljesítése 46,7 %, (korrigált teljesítés 47,8 %). Az egyéb ingatlanok bérbeadásával kapcsolatos kormányzati funkciónál (önkormányzati vagyonnal kapcsolatos gazdálkodási feladatok) 52,1 %-os (korrigált teljesítés 56,7 %) teljesítési értéket mutat. A korrigált kiadási előirányzathoz viszonyított teljesítés az időarányos szintet meghaladja, a második félévben fokozottan figyelni kell a kiadások alakulására.
A köznevelési intézmények üzemeltetésének dologi kiadásai a zeneiskola és a  Magyar Angol Tannyelvű Gimnázium kivételével az időarányos szintnek megfelelően alakultak. A Magyar Angol Tannyelvű Gimnázium és zeneiskola esetében a teljesítés néhány százalékkal meghaladja az 50 %-os teljesítést.  
A vízellátással kapcsolatos közművek fenntartásával, üzemeltetésével kapcsolatos kormányzati funkción a teljesítés 38,3 %. Itt kerülnek elszámolásra az árkok, vízfolyások tisztításának, kaszálásának kiadásai. A munkák nagyobb részét már évről évre tervezetten szezon előtt, az első félévben végezte az intézmény. A feladatok pénzügyi teljesítésének egy része a második félévben várható.
A gyermekétkeztetési kormányzati funkcióknál a teljesítési adatok 50 % alattiak (a gimnázium és a kollégium esetében 47,2 %, általános iskolák esetében  49,0 %).
Amennyiben a bevételi ÁFA (ÁFA visszatérülés) előirányzattal módosítjuk a dologi kiadási előirányzatokat, akkor a korrigált előirányzatokhoz képest az alábbi teljesítési adatok láthatóak:
 - Györgyi Dénes Általános Iskola gyermekétkeztetése: 60,6 %,
 - Vörösberényi Általános Iskola gyermekétkeztetése: 60,4 %,
 - Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium gyermekétkeztetése: 55,8 %,
 - Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium kollégiumi gyermekétkeztetése: 55,9 %,
 - Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium vendégétkeztetése: 59,8 %.
A tanév gyermekétkeztetési napjainak figyelembevételével az első félévre számolt, kiadási szintet a Györgyi Dénes Általános Iskola és a Vörösberényi Általános Iskola étkeztetési kiadásai kis mértékben meghaladják. (2014. I. féléves mérték: általános iskoláknál 58,8 %, a gimnáziumnál 60,4 %, kollégiumnál 57,7 % és a vendégétkezésnél 61,4 %).
A sportpálya üzemeltetésével kapcsolatos kormányzati funkció dologi kiadásainak teljesítése 27,1 %-os (korrigált teljesítés 28,15 %) szintet mutat. A jelentősebb összegű kiadásokkal az év második felében jelentkeznek majd.
A piac üzemeltetésének dologi kiadásai az első félévben 34,3 %-os teljesítést mutatnak, azonban kiadás elmaradás tényleges összege csupán 353 eFt.
 
 
 
A Városgondnokság gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásai 50 % felett  teljesültek.  
 
A Napköziotthonos Óvodánál a kiadások teljesítése 55,4 % -os (korrigált teljesítés 62,5 %). Jelentős tétel a gázenergia felhasználásnál jelentkező 60,1%-os teljesülés, valamint az élelmiszer beszerzés előirányzatának 54,1%-os teljesülése. A karbantartási keret felhasználása 2014. június hónapban megkezdődött, az előirányzat módosítására azonban a következő, a 2014. szeptember havi költségvetési rendelet módosításkor kerül majd sor. A 2014. II. félévben takarékos gazdálkodásra van szükség a kiadási előirányzat tartása érdekében.
 
A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárnál a dologi kiadások szintén meghaladták az időarányos szintet (55,7 %).
Balatonalmádi város 25 éves évfordulójára szervezett ünnepségsorozat kiadásai a 2014. I. féléves teljesítési adatot az időarányos mértéktől eltérítette.
Az intézménynek fokozott figyelmet kell fordítania az év második félévében a takarékos gazdálkodásra.
 
A működési célú pénzeszköz átadás és támogatásértékű kiadások alakulását a 12. számú melléklet szemlélteti. A kiadások teljesülése a költségvetési év I. félévében 52,0 %-os.
    Felhalmozási célú és finanszírozási kiadások: (13. sz. melléklet)
A beruházásoknál a 629.710 eFt-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 142.853 eFt, ami 22,7 %-os teljesítésnek felel meg.
Amennyiben az előző évek felhalmozási céltartalékában szereplő tételek előirányzatával korrigáljuk a kiadási előirányzatot, akkor a korrigált módosított kiadási előirányzathoz viszonyított teljesítés 32,9 %. Az alacsony teljesítésben jelentős szerepet játszik az önerős útépítések, a nem önerős útépítések, a csapadék-és ívóvízelvezetés kivitelezése, a strandi parkoló csapadékvíz elvezetése, a városrendezési célú közterület-rendezések, a hivatali informatikai fejlesztések, a közvilágítás bővítése, a LEADER Hagyományőrző Kultúközpont megvalósítása, a napelemes rendszerek telepítése KEOP, a VGI telephely fejlesztése, településrendezési terv felülvizsgálata, a Wesselényi strandi büféépületek építése, a Közös Önkormányzati Hivatal akadálymentesítése ahol a kifizetések később realizálódnak majd.  
A mellékletben szerepeltetett további beruházási feladatok jelentős része szintén a 2014. év II. félévében teljesül, vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
 
A felújítási kiadásoknál a 662.080 eFt módosított előirányzattal szemben a teljesült kiadások összege 55.945 eFt, ami 8,4 %-os teljesítésnek felel meg. Amennyiben az előző évek felhalmozási céltartalékában szereplő tételek előirányzatával korrigáljuk a módosított kiadási előirányzatot, akkor a korrigált módosított kiadási előirányzathoz viszonyított teljesítés 10,1 %. Az alacsony teljesítésben jelentős szerepet tölt be a strandi felújítási kiadások (mederhomokozás, kotrás), a támfalomlások elhárítása, a Panoráma sétány támfal felújítása, a Balatonfüredi út partfalomlás elhárítása, a járdafelújítások, a Balatonalmádi településkép-javító fejlesztése (KDOP), a Magyar - Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium felújítása, az útfelújítások, a városi köztemető felújítása, a vízvezeték hálózat és a csatornahálózat felújítása, valamint az adósságkonszolidációban nem érintett települési önkormányzati fejlesztési támogatás terhére tervezett, megvalósítandó feladatok.
A felújítási feladatok jelentős hányadánál szintén a II. félévében várható a kiadások realizálódása vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
Egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre kiadásokra 19.456 eFt került tervezésre, mellyel szemben összesen 564 eFt összegű kifizetés történt.
A finanszírozási kiadások között került tervezésre a Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel 2014. áprilisában esedékes, utolsó törlesztő részlet kifizetésére. A 154.860 eFt összegű utolsó törlesztő részlet kifizetésre került 2014. áprilisában. A hitel törlesztő részletével egyidejűleg megfizetésre került 1.641 eFt összegű kamat. 
Összességében az Önkormányzat 2014. évi költségvetésének I. félévi kiadásainak teljesítése a testületi döntések szellemében, az intézmények és szakfeladatok részére biztosított előirányzatokon belül, többségében az előirányzatok időarányos felhasználásával történt.
A költségvetés biztonságos teljesülése érdekében további visszafogott, takarékos és hatékony költséggazdálkodást és eredményes bevétel beszedést kell végezni mind az intézményeknek, mind a hivatalnak.
 
 
Az önkormányzat vagyoni és pénzügyi, valamint pénzügyi egyensúlyi helyzete
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Állami Számvevőszék V-3129-021/2012. számú „Balatonalmádi Város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről (43/4)” szóló jelentésében foglaltakra vonatkozó Intézkedési Tervet a 94/2012. (V.03). számú Öh alapján fogadta el.
Az Intézkedési Tervben foglaltak alapján az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzetét mutatószámok alapján, - a folyó, a felhalmozási és finanszírozási - költségvetés adatainak elemzésével, valamint az adósságszolgálatát a Képviselő-testület részére be kell mutatni a gazdálkodás első félévi helyzetéről szóló tájékoztató keretében és a zárszámadási rendeletről szóló előterjesztésben. Továbbá be kell mutatni a gazdálkodás első félévi helyzetéről szóló tájékoztató keretében legalább három évre kitekintően a több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeket évenkénti bontásban, célok szerint. A több éves kihatással járó döntésekből származó önkormányzati kötelezettségeket a 19. számú melléklet tartalmazza.
 
A zárszámadáskor számított, alkalmazott statikus mutatószámokat a 2014. június 30-i mérleg fordulónapra vonatkozó adatokra vonatkozóan is bemutatjuk jelen előterjesztésben.
 
Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013.(I.11.) Korm. rendelet alapján 2014. évtől jelentős változás történt az államháztartási körben alkalmazandó mérleg és a pénzforgalmi jelentés tartalmában, szerkezetében, formájában, mely változás az önkormányzat 2014. I. féléves pénzforgalmi és állományi adatainak az előző évek adataihoz történő összehasonlítását rendkívül megnehezítik. 
További megjegyzést igényel az is, hogy a félévi mutatószámok összehasonlíthatóságát az előző évi év-végi mutatószámokkal nehezíti az a tény, hogy nem lezárt időszakról van szó és több torzító hatás befolyással van a mutatókra.
 
Az önkormányzat vagyona 2014.06.30-i állapot szerint a 2013. december 31-ei állapothoz viszonyítva 210.406 eFt-tal (1,7 %-kal) növekedett, melyből a nemzeti vagyonba tartozó eszközök volumene 50.448 eFt-tal csökkent, az egyéb eszközök (készletek, pénzeszközök, követelések, egyéb sajátos eszközoldali elszámolások) volumene pedig 260.854 eFt-tal növekedett.
 
 
A befektetett eszközök összetételének alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
 
 
Megnevezés
2012.12.31.
%
2013.12.31.
%
2014.06.30.
%
Index 2014/2013
%
Immateriális javak
0,3
0,2
0,3
124,7
Tárgyi eszközök
86,8
88,7
98,3
110,4
Befektetett pü.eszk.
1,5
1,4
1,4
99,1
Üzem.,kez.átadott eszk.
11,4
9,7
0
0
Összesen:
100,0
100,0
100,0
99,6
 
Az önkormányzatnál 2014. I. félévében növekedett az immateriális javak, a tárgyi eszközök állománya, a befektetett pénzügyi eszközök és az üzemeltetésre, kezelésre átadott eszközök állománya pedig csökkent. A már előzőekben többször említett államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (01.11.). Korm. rendelet 2014. január 1-től hatályos szabályozása alapján az üzemeltetésre, kezelésre átadott eszközök mérlegsora megszűnt és az itt nyilvántartott eszközök átsorolásra kerültek a tárgyi eszközök és az immateriális javak közé.
 
Az önkormányzatnál az eszközök fedezetéül szolgáló források volumene és összetétele az alábbiak szerint alakult:
 
 
adatok eFt-ban
Megnevezés
2012.12.31.
eFt
2013.12.31.
eFt
2014 06.30.
eFt
Index 2014/2013%)
Saját tőke
11 436 936
11 468 294
12 783 149
111,5
Tartalékok
603 877
967 410
0
0
Kötelezettségek
244 067
250 966
111 344
44,4
Egyéb sajátos forrásoldali elszámolások
 
 
2 583
 
Összesen:
12 284 880
12 686 670
12 897 076
101,7
 
 
Az önkormányzat tárgyiasult vagyonát a mérleg fordulónapján (2014.06.30) 99,1 %-ban saját források fedezik (ez az arány szinte azonos a 2013.12.31-i mértékkel (98,0 %).
 
Az önkormányzat vagyoni, pénzügyi helyzetének változását az alábbi mutatók is szemléltetik:
 
Megnevezés
2012.év
2013.év
2014.06. 30.
Változás 2014/2013.
Befektetett eszközök aránya (%)
93,4
89,9
88,8
-1,9
Forgóeszközök aránya (%)
6,6
10,1
12,0
+1,9
Saját forrás aránya (%)
93,1
90,4
99,1
+8,7
Tőkefeszültségi mutató (%)
2
2
0,9
-1,01
Eladósodás mértéke (%)
1,3
0
0,1
+0,1
Esedékességi
aránymut. (%)
31,8
97,0
65,3
-31,7
Likvidítási ráta
10,4
5,3
21,3
+16,0
Likvidítási gyorsráta
6,7
3,8
15,3
+11,5
Működés bizt.aránymut. (%)
104,9
109,1
112,6
+3,5
 
 
           
Az önkormányzatnál a saját források aránya (tartalékok nélkül) növekedett, az eladósodás mértéke nagyon kis mértékben növekedett, a tőkefeszültségi mutató azonban csökkent.
 
A működés biztonságának aránymutatója (saját források/befektetett eszközök) növekedett, ami azt mutatja, hogy a saját források állománya növekedett (saját tőke + tartalékok), míg a befektetett eszközök állománya csökkent.
 
Növekedett a likviditási ráta (a forgóeszközök állományának növekedése mellett a rövid lejáratú kötelezettségek állománya csökkent) és a likviditási gyorsráta (a pénzeszközök állományának növekedése mellett a rövid lejáratú kötelezettségek állománya csökkent). Mindkettő mutató nagyon kedvező.
 
A kötelezettségek állománya nagymértékben csökkent a 2013. év végi állományhoz képest. A kötelezettségek állományának csökkenését eredményezte a megszűnt Vízi-közmű Társulat által felvett hitel utolsó törlesztő részletének 154.860 eFt összegű kifizetése.
 
A vagyoni, pénzügyi helyzet az ismertetett mutatószámok tükrében jónak mondható. Az önkormányzatnak 2014. I. félévében sem voltak likviditási gondjai, az átmenetileg szabad pénzeszközeivel folytatott pénzpiaci műveletek eredményeként számottevő kamatbevételre tett szert.
 
 
A hagyományos költségvetési szerkezet mellett az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Állami Számvevőszék által is alkalmazott CLF módszerrel mutatjuk be, amelyben jobban elkülönülnek a vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások az önkormányzati feladatokkal kapcsolatos közvetlen működtetési bevételektől és kiadásoktól. A módszer következetesen elkülöníti a folyó és a felhalmozási költségvetés bevételeit és kiadásait, azok költségvetési egyenlegeit. A saját folyó bevételek, valamint a saját felhalmozási bevételek nem tartalmazzák az előző évi pénzmaradványok felhasználásából származó pénzforgalom nélküli bevételeket.
 
 
adatok eFt-ban
Megnevezés
2011.12.31
2012.06.30
2012.12.31
2013.06.30
2013.12.31
2014.06.30
1.
 Folyó bevételek
1 728 456
790 996
1 748 697
734 946
1 877 462
860 238
2.
 Folyó kiadások
1 558 244
741 772
1 572 229
625 219
1 382 522
741 726
3.
Működési jövedelem (1-2)
170 212
49 224
176 468
109 727
494 940
118 512
4.
Nettó működési jövedelem
148 671
49 224
161 468
109 727
464 660
-36 348
 (= működési jövedelem - tőketörlesztés)
5.
 Felhalmozási bevételek
269 327
125 844
327 119
86 967
197 967
408 450
6.
 Felhalmozási kiadások
718 122
125 214
415 742
121 612
299 094
201 003
7.
Felhalmozási költségvetés egyenlege( 5-6)
-448 795
630
-88 623
-34 645
-101 127
207 447
8.
Finanszírozási műveletek nélküli (GFS) pozíció (3+7)
-278 583
49 854
87 845
75 082
393 813
325 959
 (= működési jövedelem + felhalmozási költségvetés egyenlege)
9.
Finanszírozási műveletek egyenlege
-9 045
-9 045
-23 412
24 503
21 147
-149 465
10.
 Tárgyévi pénzügyi pozíció (8+9)
-287 628
40 809
64 433
99 585
414 960
176 494
11.
 Egyéb tájékoztató adat:
 
 
 
 
 
 
12.
Finanszírozásba vonható eszközök/pénzeszk. (idegen pénzeszk.nélkül)
456 974
503 801
521 407
620 992
936 367
1 110 245
                                                                                                                                                        
 
A folyó költségvetés egyenlege, a működési jövedelem megmutatja, hogy az Önkormányzat éves folyó bevétele fedezetet biztosít-e a kötelező és önként vállalt feladatellátáshoz kapcsolódó éves folyó kiadására. A működési jövedelem negatív értéke pénzügyileg fenntarthatatlan helyzetet jelez.
Önkormányzatunk esetében a vizsgált időpontokban a mutató mindig pozitív. A mutató pozitív értéke megtakarítást jelent, amely forrásul szolgál a fennálló kötelezettségeink megfizetéséhez, valamint fejlesztéseinkhez. A vizsgált mutató a 2010-2014. években változó értékű, de a 2014. I. félévi mutató a 2012. I. félévi és a 2013. I. félévi mutatóhoz képest kedvezőbb értéket mutat.
A nettó működési jövedelem összegét a hiteltörlesztéssel csökkentett működési jövedelem összege mutatja. A mutató negatív értéke az egyes költségvetési években jelentkező adósságszolgálat túlzott mértékét jelzi. A nettó működési jövedelem általában negatív értékének felhalmozási többletből, vagy további hitelből történő finanszírozása pénzügyileg nem fenntartható gazdálkodást vetít előre. A pozitív értéket mutató nettó működési jövedelem fejlesztési kiadások fedezetét biztosíthatja. Önkormányzatunknál ez a mutató - a 2014. I. félévi kivételével - mindig pozitív értékű. A vizsgált mutató a 2011-2014. években változó értékeket mutat,de a félévi mutatók értéke mindig alacsonyabb, mint az év végi mutatóké. A 2014. I. félévi mutató értéke az előző évek adataihoz képest negatív számot mutat, mivel I. félévben realizálódott a 154.860 eFt összegű hiteltörlesztés, melynek forrása a 2014. évi felhalmozási célú átvett pénzeszközök és az előző évi maradvány igénybevétele volt. 
 
A felhalmozási költségvetés pozitív értéke felhalmozási többletet mutat, amely a jövőbeni fejlesztések forrását biztosíthatja. Amennyiben a folyó költségvetési hiány finanszírozása a felhalmozási többletből történik, az vagyonfelélésnek tekinthető. A felhalmozási deficit által generált finanszírozási igény önmagában nem jár pénzügyi kockázattal, a pénzügyileg fenntartható beruházásokhoz kapcsolódó kötelezettségvállalás (adósságszolgálat) átlátható és szabályozott költségvetési gazdálkodással teljesíthető.
Az előző években Önkormányzatunk felhalmozási költségvetésének egyenlege csaknem folyamatosan negatív összeget mutatott, amely kiegyensúlyozott költségvetési gazdálkodás és pénzügyileg fenntartható beruházások esetén – a képződő nettóműködési jövedelem és a finanszírozásban vonható eszközök nagyságára – nem járt pénzügyi egyensúlyt érintő kockázattal. A 2014. június 30-i mutató azonban jelentős összegű pozitív számot mutat, melyet a felhalmozási célú támogatások és az átvett pénzeszközök magas összegű bevétele eredményezett.
 
A finanszírozási műveletek egyenlege az Önkormányzat költségvetési kiadásaihoz és bevételeihez viszonyítva alacsony összegű volt az előző években, de a 2014. I. félévi adatot jelentősen befolyásolja az I. félévi hiteltörlesztés összege. A vizsgált időszakban jelentkező finanszírozási célú pénzügyi műveletek negatív értéke azt jelzi, hogy az éves költségvetések végrehajtása során nem volt szükség külső finanszírozás igénybevételére. A finanszírozási műveletek negatív egyenlegét a hiteltörlesztések, továbbá a követelés és kötelezettség jellegű sajátos elszámolások, az eszközoldali és forrásoldali sajátos elszámolások (előző években függő, átfutó kiegyenlítő) bevételek és kiadások alakulása eredményezte.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Önkormányzat 2014. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről készült tájékoztatót elfogadni szíveskedjen.
 
Balatonalmádi, 2014. augusztus 14.
                                                                                                                   Keszey János
                                                                                                                   polgármester
 

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság  

107/2014. (VIII. 19.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2014. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatóját.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:            azonnal

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

116/2014. (VIII.19.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2014. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
 
Felelős:                       Keszey János polgármester
Hivatali felelős:         Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:                   azonnal
 

 
Döntési javaslat

"2014. I. félévi teljesítésről szóló tájékoztató elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
.........../2014. (VIII.28.) Öh.
  
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2014. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnali
Felelős: Keszey János
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea

« Vissza
Vissza a főmenübe