8. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2010. szeptember 23-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének munka- és gazdasági programjáról, valamint 2006-2010. évekre szóló ciklustervéről
Készítette:   Zana András osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi Bizottság, Gazdasági Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

 A Képviselő-testület az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 10. § d.) pontja valamint 91. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségének eleget téve az 1991. évi XX. tv. 138. § (1) bekezdés a.) pontjában megállapított pénzügyi-igazgatási hatáskörében eljárva munka és gazdasági programját, valamint a 2006-2010. évre szóló ciklustervét (továbbiakban ciklusterv) a 127/2007. (IV.26.) Öh. számú határozatával fogadta el.
 
A ciklusterv az elmúlt évek városfejlesztési eredményeire támaszkodott és a ciklus időtartamát meghaladó távlatú stratégiai célokat is megfogalmazott. A ciklusterv megvalósítását alapvetően meghatározta a gazdasági és jogi környezet. A gazdasági környezet tekintetében az önkormányzat is megérezte a gazdasági válság hatását. A jogi környezet alakulására jellemző volt a sok, esetenként egymással össze nem hangolt jogszabályváltozás.
Az európai jogi szabályozáshoz történő alkalmazkodásból és a közigazgatási eljárási szabályok módosulásából adódó jogharmonizációs folyamatok érintették a helyi jogszabályokat is. Ezek következtében valamennyi önkormányzati rendelet felülvizsgálata és szükség szerinti módosítása megtörtént az elmúlt ciklus folyamán.
 
A településfejlesztési koncepció teljes felülvizsgálata nem történt ugyan meg, de a sportpályára vonatkozó fejlesztési célkitűzés módosult. A sportcélú használat helyett a terület turisztikai célú fejlesztését határozata el a Képviselő-testület. E fejlesztési célkitűzés módosításával összhangban megkezdődött a településrendezési szabályozás módosítása, a sportcélú terület-felhasználás helyett a turisztikai célkitűzés megvalósításához alkalmas terület-felhasználás tervezésével. Ez a folyamat a vízpart-rehabilitációs tanulmánytervvel való ütközés miatt egyelőre megakadt.
 
A város településrendezési tervének – településszerkezeti tervének, szabályozási tervének és helyi építési szabályzatának – módosítása folyamatosan napirenden volt ugyan, de a módosításra vonatkozó végső döntés már a következő ciklusra húzódik át.
A ciklustervben nem szerepelt, de az érintett befektetőkkel kötött településrendezési szerződés alapján ugyancsak módosításra kerül a volt Nevelőotthon területére, illetve az SCD tulajdonában álló kempingekre vonatkozó szabályozás. Az ezekre vonatkozó döntés a rendezési terv módosításával egyidejűleg kerül a Képviselő-testület elé. Várhatóan a Megyei Rendőrkapitánysággal kötendő településrendezési szerződés útján kerül sor a Balatonalmádi Rendőrkapitányság új épületének elhelyezésére alkalmas telek kialakítása kialakítására, melynek érdekében a rendezési terv módosítása szükséges.
 
A város Környezetvédelmi Programjának törvényben előírt időszakos felülvizsgálata megtörtént. A program végrehajtásának részeként elkészült a város zajtérképe, amely megalapozta a zajvédelmi szempontból fokozottan védett területek kijelölését az Öreghegyen illetve Káptalanfüred térségében. Ez az önkormányzati döntés vélhetőleg megakadályozza a tervezett szentkirályszabadjai repülőtér városunk számára hátrányos módon történő  megépítését.
 
Ugyancsak megtörtént a Balatonalmádi Város Hulladékgazdálkodási Tervének felülvizsgálata. Ezzel összefüggésben módosításra került a kötelező közszolgáltatásról szóló rendelet, amely kiterjesztette a szelektív hulladékgyűjtés alkalmazását.
 
A helyi épített környezet védelméről szóló rendelet a településrendezési terv módosításával egyidejűleg kerül megalkotásra. A helyi természetvédelmi jelentőségű Szent Erzsébet liget védettségét önkormányzati rendelet erősítette meg és a rendelet mellékleteként elkészült és jóváhagyásra került a védett terület fenntartási terve is.
 
A ciklusterv vagyongazdálkodási célkitűzései között szerepelt, hogy az önkormányzati vagyon elsődlegesen az önkormányzat kötelező feladatainak ellátását kell, hogy szolgálja ezen túlmenően teherbíró képességeinek függvényében az önkormányzat nem kötelező feladatainak ellátását is felvállalhatja. Az önkormányzati vagyonról a Polgármesteri Hivatal a mindenkori jogszabályok szerinti naprakész, pontos vagyonkatasztert vezet. Az önkormányzati vagyongazdálkodás szabályairól új rendelet született. Az önkormányzati ingatlanvagyon hatékony működtetéséről és gazdaságos fenntartásáról, állagmegóvásáról a feladatkörében és létszámában is kibővített Balatonalmádi Városgondnokság gondoskodik.
A ciklusterv előírásának megfelelően az önkormányzati ingatlan értékesítéséből adódó bevételt csak felhalmozási célra (beruházásra, felújításra) vagy ingatlanvagyon megszerzésére használta fel az önkormányzat. A gazdasági társaságokban lévő üzletrészeket áttekintve a Képviselő-testület döntést hozott a hosszabb távon megtartandó illetve az elidegenítendő üzletrészekről. Ez utóbbi döntésnek megfelelően az önkormányzat számára jövedelmet nem termelő üzletrészek zömének értékesítése megtörtént. Jelentősebb bevételt a BAHART Zrt. részvényeinek elidegenítése eredményezett.
 
A pénzgazdálkodási célkitűzéseket alapvetően meghatározta, hogy a költségvetés tartós pénzügyi egyensúlya mellett kell biztosítani a település működését, fejlesztését, eladósodás nélkül. E célkitűzés teljesült, lévén, hogy a működési bevételek még fedezetet tudtak biztosítani az önkormányzat és intézményei működésére, a fejlesztéseket pedig hitelfelvétel, eladósodás nélkül valósította meg az önkormányzat. Az önkormányzat éves költségvetési főösszege a 2006. évi 2,3 milliárdról 2009. évben 2,7 milliárd forintra emelkedett. E folyamatos növekedésből kiugrik a 2010. év, amikor a költségvetési főösszeg elérte a 3,3 milliárd forintot. Ennek oka az, hogy a korábbi évek 0,3-0,6 milliárdos éves felhalmozási kiadásaival szemben 2010. évben – nem utolsó sorban az elnyert támogatások miatt – a felhalmozási célú kiadás 1,6 milliárd forintra növekedett. Ilyen kiugrás a működési költségeknél nem tapasztalható, annak éves mértéke a 2006. évi 1,2 milliárdról 2010. évben 1,6 milliárd forintra növekedett.
 
Az önkormányzat bevételi forrásrendszerének bővítésére vonatkozó célkitűzés leginkább az eredményes pályázatok útján megszerzett vissza nem térítendő állami támogatással valósult meg. A felhalmozási és működési célra kiírt európai uniós és hazai finanszírozású pályázatokon a ciklus időtartama alatt elnyert vissza nem térítendő támogatás összege az 1 milliárd forintot meghaladja. További forrásbővítést jelentettek a lakosság által befizetett út- és közműfejlesztési hozzájárulások.
Az egyre csökkenő normatív állami támogatások mellett egyre nagyobb szerepe volt a helyi adóbevételnek. Az adóbevételek növelésére a már egyébként is viszonylag magas adómértékek miatt elsődlegesen a kedvezmények csökkentésével, az adózók körének kibővítésével és az adóhátralékok behajtásával nyílt lehetőség.
Hitelfelvételre sem fejlesztési, sem működési, sem finanszírozási célra nem került sor. A korábban felvett hitelek – japán hitel, víziközmű társulattól átvett hitel – törlesztése folyamatos. A gazdálkodás törvényessége és a rendelkezésre álló erőforrások hatékony felhasználása érdekében a belső ellenőrzés biztosított.
 
Az önkormányzati ingatlanvagyon hasznosítás célkitűzése részben teljesült. A Panoráma Klub elidegenítése megtörtént, a volt Napközi helyén pedig Egészségház épül. A Váci Mihály Általános Iskola hasznosítása érdekében több kísérlet is történt, de ez a feladat már a következő ciklusra hárul.
Az elidegenítésre kijelölt forgalomképes vagyoni állományból a Ferenczy K. u. 2., a Ferenczy K. u. 6/A. és a Cinke utcai ingatlan értékesítése megtörtént. A Hadak útja 1. szám alatti ingatlan elidegenítésére a telek megosztását lehetővé tevő rendezési terv módosítást követően kerül sor. Ugyancsak a rendezési terv módosítását kell megvárni az állami tulajdonból térítésmentesen átvett távoli adóház (volt lokátor állomás) hasznosításához. A ciklustervben nem szerepelt, de elidegenítésre került egy Dr. Óvári F. utcai kisebb ingatlanrész és folyamatban van ugyanitt egy önálló, nagy értékű ingatlan értékesítése is.
A haszonbérletben hasznosított volt zártkerti ingatlanok zöme a ciklustervben előírtaknak megfelelően elidegenítésre került. A sportcélú ingatlanok hasznosításával kapcsolatos tervek közül csak a Horgásztanya kikötőfejlesztésének előkészítése valósult meg. A területet bérlő Sporthorgász Egyesület szerződéses vállalásának megfelelően vízjogi engedélyezési eljárást kezdeményezett egy - a későbbi kikötőfejlesztést is szolgáló - kőszórás megvalósítása érdekében.
A Szabolcs utcai sporttelep fejlesztésére az azt használó Herkules SE engedélyezési szintű terveket készített, de eredményes pályázat hiányában a fejlesztés még nem indult el. A ciklus folyamán felmerült műfüves sportpályák létesítésének lehetősége is, de a nem túl kedvező beruházási konstrukció és a saját forrás hiányában megvalósításuktól a Képviselő-testület eltekintett. A ciklustervben szerepel a Szent Erzsébet ligetben lévő teniszpályák felújítása, esetleges lefedése. A felújítási munkák egy részét az ingatlant használó Tenisz Klub elvégezte, de a fedés pénzügyi forrás híján nem épült meg.
 
A korábbi ciklusokban megvalósult jelentős infrastruktúra fejlesztés ellenére a 2006-2010. évek közötti célkitűzések is előirányoztak ilyeneket.
 
A kötelező önkormányzati feladatként jelentkező egészséges ivóvízellátást szolgálták a DRV Zrt. által megvalósított hálózat-felújítások, egyebek mellett a Galagonya utcában, a Hóvirág utcában, a Neptun utcában, valamint a Vas Gereben és Dózsa György utcákban. A térség vízbázisainak feltárása érdekében gazdaságilag hasznosítható (termálvíz, ásványvíz) vizek utáni kutatás előkészítése egy szakmai fórum megszervezésével megindult, de ilyen jellegű pályázat hiányában a már költségekkel járó tényleges kutatási munka nem kezdődött el.
A korábbi ciklusokban – elsődlegesen a japán hitel igénybevételével – a település szennyvíz-csatornázottsága már mintegy 90 %-os ellátottságot ért el. A még hiányzó hálózatbővítés tervei elkészültek, a vízjogi engedélyezési eljárás folyamatban van. A közeljövő feladata a víziközmű társulat megszervezése és vissza nem térítendő támogatást biztosító pályázat előkészítése. A már megépült szennyvízcsatorna hálózatra történő rákötést a talajterhelési díj kiszabása mellett hatósági eszközökkel is szorgalmazzuk.
 
A legmostohább helyzetben lévő közmű a csapadékvíz csatornahálózat. A települési úthálózatnak csak mintegy 10 %-án van kiépített csapadék csatornarendszer. A ciklustervben konkrétan megjelölt fejlesztések közül Budatava településrész egy részének csapadékvíz rendezése valósult meg, valamint az önerős útépítésekkel együtt készült csapadékvíz elvezetés. Kisebb felújítás valósult meg az Arany János utca csapadékvízének elvezetése érdekében. A Vörösberényi Séd és a Remete patak mederrendezési tervei készülnek. Ugyancsak a közeljövő feladata az Öreghegyről érkező csapadékvizek rendezett elvezetése a Töltés utca, Dr. Óvári F. utca, Verseny utca térségében.
Az útépítésekkel, útfelújításokkal egyidejűleg részleges megoldást adnak a csapadékvíz elvezetésre a burkolattal együtt megépülő szegélyek, átereszek, rácsos folyókák.
 
A megelőző ciklusban megvalósult közvilágítás korszerűsítés finanszírozása 2008-ban befejeződött. Az elmúlt évtől jelentkező megtakarításból már forrást lehetett elkülöníteni a további fejlesztés megvalósítására.
 
Az egyéb infrastrukturális fejlesztéseket – elektromos- és gázellátás, táv- és hírközlés – az érintett közműszolgáltatók valósítják meg, zömében még a szolgáltatást igénybevevők által befizetett közműfejlesztési hozzájárulások terhére.
 
Ugyancsak kötelező önkormányzati feladat az utak, kerékpárutak, járdák kiépítése és fenntartása. A ciklustervben előirányzott utak közül számos út építése és felújítása megtörtént.
A korábbi évek hagyományának megfelelően továbbra is népszerű volt az útépítési együttműködés (önerős útépítés) melynek során 2007. évben a Dukai T., Hajnal, Rét, Szüret utcák és az Újhegy köz, 2008. évben a Paál L., Lozsántai, Bercsényi, Tarack, Haraszt és Fagyöngy utcák, valamint a Tóth Á. utcának a Dózsa Gy. és Gárdonyi G. utcák közötti szakasza, 2009. évben a Héja, Rigó és Tinódi utcák valamint a Budai N. A. utcának a Berzsenyi és Holló utca közötti szakasza készült el. A Képviselő-testület által elfogadott ütemterv szerint jó néhány utca előkészítése jelenleg is folyamatban van.
Az elmúlt ciklusban pályázati lehetőség elsődlegesen a burkolt utak burkolat-felújítására adódott (TEUT). Ennek keretei között 2007. évben készült el a Kálvin utca és Taksony utca, 2008. évben az Öreghegyi utca, 2009. évben a Budai N. Antal utcának a Kossuth utca és Berzsenyi utca közötti, valamint a Batthyányi utcának a Budai N. Antal utca és Kilátóhegyi utca közötti szakaszának, 2010. évben a Galagonya utcának a Cserfa és Szabadságkilátó utca közötti szakaszának burkolat-felújítása.
Az önkormányzat saját költségvetési forrásából készült el 2007. évben a Dankó P. utca és a Fülemüle utca, 2009. évben a Galagonya utcának a Káptalan utca és Cserfa utca közötti szakaszának burkolatépítése. A Balaton utca burkolatépítését illetve burkolat-felújítását a szomszédos szálloda beruházója finanszírozta.
A gyűjtő utak építésére kiírt pályázatra a Töltés utca, Vécsey utca építését illetve felújítását nyújtottuk be, de pályázatunkat nem támogatták.
A ciklustervben előirányzott járdaépítések közül a Veszprémi úti járda felújítása az Ady E. utcáig megvalósult, de pályázat hiányában nem történt előrelépés Káptalanfüred irányában a József Attila utca és Balatonfüredi út járdaépítése tekintetében. A Veszprém-Balatonalmádi kerékpárút folytatásának (Panoráma kerékpárút) terve elkészült, de pályázat hiányában az építési munkák nem kezdődtek meg.
A ciklustervben nem szerepelt, de a közlekedés színvonalát és biztonságát javítják az autóbuszvárók cseréi a Madách téren és a József Attila utcában, illetve a Szabolcs utcai csomópont – pályázaton elnyert támogatással megvalósult - jelzőlámpás kialakítása.
 
A közoktatás – mint kötelező önkormányzati feladat – célkitűzései közül pályázaton elnyert vissza nem térítendő támogatással megvalósult a Györgyi Dénes Általános Iskola tornateremmel történő bővítése és a tetőtéri lakás átalakításával saját költségvetési forrásból kibővült a Kósa György Városi Zeneiskola. Az új óvodaépület építésének előkészítése tervpályázat lebonyolításával és az engedélyezési tervek elkészítésével megkezdődött. A bölcsődei csoporttal való bővítés lehetőségét is tartalmazó terv felülvizsgálata folyamatban van, mivel az örvendetesen növekvő gyermeklétszám miatt vélhetően egy nagyobb csoportszámú óvoda építése válik szükségessé.
 
A közművelődés-kulturális közszolgáltatás intézményi feltételei a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár megépítésével már az előző ciklusban biztosítottá váltak, ezért a ciklusterv elsődlegesen a működési feltételek javítását tűzte ki célul, egyebek mellett a kistérségi együttműködéssel megvalósuló mozgó könyvtári ellátás útján. A szolgáltatás színvonalát növeli a Wesselényi strandon rendszeresen működtetett strandkönyvtár. Az önkormányzat gazdasági lehetőségeihez mérten pályázati úton támogatta a helyi szervezetek és egyének alkotó, kulturális és művészeti tevékenységét.
 
Az egészségügyi ellátás intézményrendszerében nagy változást jelent az Európai Uniós pályázati forrásból támogatott, de jelentős önrészt is igénylő Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Központ megépítése. A felszabaduló Baross G. u. 32. szám alatti rendelő épületbe szintén pályázati segítséggel – kistérségi együttműködés részeként - bekerül a Szociális Alapszolgáltatási Központ.
 
A közigazgatási szolgáltatás alapvető célkitűzése volt, hogy a Képviselő-testület demokratikus átlátható önkormányzati munkát folytat és jó színvonalú, humánus, szakmailag megalapozott és igényes, gyors és hatékony munkát vár el a Polgármesteri Hivataltól. Ez utóbbi célkitűzés megvalósítását segítette elő a Polgármesteri Hivatal feladatellátásához szükséges fejlesztések megvalósítása, egyebek mellett az okmányiroda kialakításával. Az informatikai stratégiában megfogalmazott célkitűzések részben teljesültek ugyan, de az e-önkormányzati, e-közigazgatási feladatok teljes körű ellátására a központi fejlesztések hiányában nem került sor. Ugyancsak elmaradt még a Városháza akadálymentes használatának kialakítása.
 
A közbiztonsági feladatok ellátásában az önkormányzat együttműködik a Városi Rendőrkapitánysággal. Az anyagi támogatáson túl a Képviselő-testület közreműködik a Rendőrkapitányság új épületének elhelyezésében is. Az önkormányzat tulajdonában álló térfigyelő rendszer bővítése valósult meg a vasúti aluljárónál. A térfigyelő rendszert és az ugyancsak önkormányzati tulajdonú rendszámfelismerő rendszert a Városi Rendőrkapitányság működteti.
 
A városüzemelés hatékonyságának növeléseként a ciklusterv célul tűzte ki a településtisztaság, parkfenntartás, piac– és temetőüzemeltetés, a strandüzemeltetés leggazdaságosabb és leghatékonyabb módját biztosító koncepció kidolgozását és bevezetését. Ez a Balatonalmádi Városgondnokság szervezeti átalakításával, tárgyi-személyi eszközrendszerének és feladatkörének kibővítésével meg is valósult. A Városgondnokság telephelyének rekonstrukciója már a következő ciklusok feladata lesz.
 
A ciklusterv célul tűzte ki a város megélhetését és jövőjét biztosító turizmusra koncentráló gazdasági környezet kialakítását. A jelentős önkormányzati segítséggel létrejött Turisztikai Egyesület reményeink szerint össze tudja fogni a város idegenforgalomban érdekelt gazdálkodó szervezeteit. A pályázati úton elnyert jelentős vissza nem térítendő támogatás a Turisztikai Egyesület működéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztések mellett forrást biztosít a turizmust szolgáló szervezeti fejlesztésekre is. Ma már a Turisztikai Egyesülettel együttműködve kerülnek megrendezésre azok a városi programok, rendezvények, amelyek célja a turisztikai kínálat színesítése, a szezon meghosszabbítása és a vendégkör szélesítése, különösen a speciális – egészség-, sport-, egyházi és kulturális-, bor-konferencia turizmus – vendégkört megcélozva.
 
A strandok rekonstrukciójára, épületállományának és zöldterületének megújítására vonatkozó célkitűzések közül pályázaton elnyert támogatással megvalósult a Wesselényi strandrekonstrukció második üteme, melynek részeként a strand mederterületének karbantartása is megtörtént mederhomokozással. A Wesselényi strandrekonstrukció végleges befejezése és a Budatava strand rekonstrukciójának megkezdése már a következő ciklusok feladata lesz.
 
A városkép és a környezeti állapot javítása közvetlen gazdasági haszonnal ugyan nem járt, de a város turisztikai jellegéből adódóan közvetetten – a vendégforgalom és az elégedettség növekedésével – az értékteremtésen túl hasznos is. Az önkormányzati épületállomány megújítására illetve akadálymentesítésére és energetikai korszerűsítésére vonatkozó célkitűzések közül a Györgyi Dénes Általános Iskola felújítása és bővítése valósult meg. A gimnázium hasonló felújítására benyújtott pályázat sajnos nem volt eredményes.
 
Jelentősebb eredményekről lehet beszámolni a közterületi parkok, játszóterek és zöldfelületek felújítására vonatkozóan. A városközpont a településkép javító pályázaton elnyert támogatásból újult meg a Városház téren megépült szökőkúttól a Szent István parkon keresztül a piac rekonstrukciójáig magába foglalva a József Attila utca, Petőfi utca, Jókai utca és a Baross G. utca egyes szakaszainak járdafelújítását is. A Szent Erzsébet ligetben részben CÉDE támogatás felhasználásával önkormányzati beruházásban, részben a Nők a Balatonért Egyesület közreműködésével a Norvég Alapból elnyert támogatással jelentős munkák folytak a burkolatok, zöldfelület, növényzet, kerti bútorok felújításával, beszerzésével. A LEADER Program keretén belül pályázatot nyújtottunk be egy a Szent Erzsébet ligetben megvalósítandó Európa Szoborparkra. A volt vörösberényi református általános iskoláért kapott egyházi kártérítés nagyobb részét a Képviselő-testület a vörösberényi zöld- és közterületek felújítására szánta. E döntés alapján valósult meg a vörösberényi temető zöldterületének felújítása, és valósul meg az Ady E. utca 2. szám előtti térrendezés és járdafelújítás, melynek kivitelezését a műemléki hatósággal való egyeztetés némiképp hátráltatta. Ugyancsak döntés született a Vörösberényi Általános Iskola melletti „Mandulás” felújítására, annak tervei elkészültek. Az építésre vonatkozó pályázat sajnos eredménytelen volt, a megvalósításra az ez évi költségvetés biztosít forrást.
 
Jogszabályi kötelezettségének tett eleget az önkormányzat, amikor a tulajdonában lévő játszóterek szabványosítását elvégezte. Ennek keretén belül megújult és a szabvány előírásainak megfelelő lett a Szent Erzsébet ligetben illetve a Budatavai tömbbelsőben lévő játszótér, a Wesselényi strandon, Budatava strandon és a Káptalanfüredi strandokon lévő játszóterek, valamint az óvoda Bajcsy Zs. utcai és Mogyoró utcai ingatlanain lévő játszóterek.
 
A környezeti állapot javítását szolgáló legjelentősebb beruházás a felhagyott szeméttelep rekultivációja, melynek megvalósítása önkormányzati társulás útján, Európai Uniós pályázaton elnyert támogatással folyamatban van.
 
A ciklustervben kitűzött célok megvalósításához elengedhetetlen volt a helyi politikai és civil szervezetekkel, egyházakkal, a helyben közszolgáltatást ellátó szervezetekkel kialakított jó kapcsolat. A rendszeresen megtartott civil fórumokon túl számos eseti együttműködés volt, melyek közül kiemelkedő a Veszprém-Szentkirályszabadjai repülőtér bővítése kapcsán megvalósult civil kezdeményezés.
 
Az egyházakkal kialakított jó kapcsolat példája a Vörösberényi temető felújítás, amely a katolikus és a református egyházak közös tulajdonában lévő temetőben valósult meg. Az önkormányzat pályázati úton elnyert forrásból támogatta a Vörösberényi Református templom alap megerősítését és támogatást biztosít a Vörösberényi katolikus templom tetőfelújításához is.
A kistérségi és regionális szintű együttműködés elősegítette az Európai Uniós támogatások igénybevételét, melyet nem csak az erkölcsi támogatás és a döntéshozatalban való közreműködés, de a konkrét közös pályázatok is bizonyítanak. A többcélú területfejlesztési társulás elsősorban az egészségügyi és szociális közszolgáltatások területén tud eredményeket felmutatni.
 
A ciklustervben megjelölt célok eléréséhez és hozzárendelt feladatok megvalósításához az önkormányzat az éves költségvetésekben biztosította a pénzügyi fedezetet. A források véges voltára tekintettel a ciklusterv javaslatot adott a fejlesztések rangsorolására. Ennek megfelelően elsődlegesen a már megkezdett beruházások befejezésére és a jogszabályi kötelezettségekből adódó fejlesztések megvalósítására biztosított fedezetet. A fejlesztés ütemét és tartalmát azonban nagy mértékben meghatározták a pályázati lehetőségek, és az ott elnyert támogatások is.
 
Összességében elmondható, hogy a ciklusterv főbb célkitűzései teljesültek, a megvalósult fejlesztések alapot biztosítanak a ciklustervben megjelölt, de ez idáig meg nem valósult fejlesztésekhez. Az elkövetkező időszak jelentősebb fejlesztései között kell megemlíteni az új óvodaépület és bölcsőde kialakítását, a szennyvízcsatorna-hálózat bővítésének befejezését, a települési úthálózat állapotának és a csapadékvíz elvezetés helyzetének javítását, a patakok medrének rendezését valamint a közvilágítás fejlesztését.
 
Balatonalmádi, 2010. szeptember 6. 
                                                                                              T i s z t e l e t t e l : 
                                                                                             
                                                                                                  Keszey János
                                                                                                  polgármester
 

 


« Vissza
Vissza a főmenübe