6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. december 15-i ülésére

Tárgy:   Javaslat a közszolgáltatási díj kompenzációjára
Készítette:   Némethné Kovács Julia köztisztviselő
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

 A Képviselő-testület novemberi ülésén hozott 360/2011.(XI. 24.) Öh. számú határozata értelmében a közszolgáltatási díj megállapításánál és számlázásánál a közszolgáltatónak figyelembe kell vennie a Képviselő-testület 316/2010.(XII.16.) Öh. számú határozatát.
 
A határozatot a közszolgáltató részére megküldtük.
 
Czaun János Társulati elnök levelet küldött a rendszer várható helyreállításáról és ennek hatásáról a 2012. évi díjképzésre. A levelet az előterjesztéshez 1. mellékletként csatoltuk.
 
A közszolgáltató a kompenzációról a javaslatát elkészítette.
A javaslat részletezi a közszolgáltatóra kötelezettséget megállapító dokumentumokat, a megállapított díj beszedéséből származó többletet, a Társulás részére teljesített befizetéseket, a megvalósuló hulladékkezelési rendszert üzemeltető ÉBH KFT. részére teljesített kötelezettségeket és az elkülönítetten kezelt többlet miatti önrevízióból következő adó befizetési kötelezettségeket.
Az elkészített javaslatot az előterjesztéshez 2. mellékletként csatoljuk.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslat egyik változatát elfogadni szíveskedjen.
   
Balatonalmádi, 2011. december 1.
 
                                               T i s z t e l e t t e l:
   
                                                                                                      Keszey János
                                                                                                     Polgármester
 
Mellékletek:
 
Keszey János
polgármester
 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata
8220 Balatonalmádi, Széchenyi u. 1.
 
Iktatószám:
520/2011
 
ügyintéző:
Farkas László
Dátum:
2011. november 30.
Tárgy:
2012 évi szolgáltatási díjak
 
 
 
 
Tisztelt Polgármester Úr!
A Társulási Tanács 2010. november 4-i ülésén a 66/2010 (XI.4.) ÉBRSZHK-TT határozatban ahhoz járult hozzá, hogy Közszolgáltatási Szerződésben rögzített és az előterjesztésben 2011-re kiszámolt díjakat 2011. január 1-től fogadják el az önkormányzatok azzal, hogy bevezetésére csak a létesítmények tényleges működésének megkezdésétől kerüljön.
Több önkormányzat a Tanácsi javaslattól eltérő rendeletet alkotott.
Az ismert okok miatt az emelt díjak bevezetésére 2011-ben nem került sor, ami a javaslattól eltérően megalkotott rendeletek esetében különböző problémákat okozott.
Mivel a helyreállítás időtartama várhatóan közel egy évet vesz igénybe, a teljes rendszer üzemeltetése 2012-ben nem, vagy csak az év végi néhány hónapban lesz lehetséges.
Különböző kényszerítő körülmények hatására a részleges üzemeltetés beindításával kell számolnunk, azonban ennek díját csak a műszaki tartalom ismeretében lehet meghatározni.
Üzemeltetés hiányában, a Közszolgáltatási Szerződésben rögzített díjak tényadatokra alapozott felülvizsgálata sem történhet meg.
A fenti körülmények miatt a Közszolgáltatási Szerződés díjmegállapítás eljárási rendjére vonatkozó rendelkezéseit a 2012. évi díjmegállapításnál csak részben lehet alkalmazni.
Ezért Társulási Tanács 45/2011 (XI.10.) ÉBRSZHK-TT határozatával úgy döntött, hogy a Közszolgáltatási Szerződésben rögzített 2011-re számított díjak legyenek érvényesek 2012-re azzal, hogy bevezetésükre csak a rendszer üzemeltetésekor kerül sor.
Ez alapján azoknak az önkormányzatok, akik 2011-re vonatkozóan a Tanácsi határozatnak megfelelő rendeletet alkottak nem kell új rendeletet készíteniük.
Azokat az önkormányzatokat, akiknek 2011. évre a rendeletük a Tanácsi határozattól eltérő, a rendeletek egységesítése érdekében Társulási Tanács felszólítja a Tanácsi határozatnak megfelelő rendelet megalkotására. Ehhez előterjesztést az Észak-Balatoni Hulladékkezelési Konzorcium gyűjtőkörzetben közszolgáltatási feladatokat ellátó tagja készít és terjeszt az önkormányzat elé. Kérem a Tisztelt Önkormányzat Képviselő-testületét, hogy az előterjesztés szerinti rendeletet megalkotni szíveskedjen.
Amennyiben a részleges üzemeltetés díja ismert lesz, arról Tanácsi előterjesztés készül és az elfogadás után annak mértékéről és a bevezetés időpontjáról tájékoztatjuk az önkormányzatokat.
A szolgáltatók ezt követően bocsáthatják ki a részlegesen növelt díjat tartalmazó számlát.
 
Tisztelettel:
 
Czaun János s. k.
elnök
 

 
 
 
 
Balatonalmádi Kommunális és Szolgáltató Kft.
Nyilvántartó cégbíróság: Veszprém Megyei Bíróság Cg: 19-09-506117/26
Adószám: 12736652-2-19
Számlavezető Bank: Budapest Bank Rt.
Bankszámlaszám: 10104820-63345700-01002003
Tel. 88/438-688 Fax: 88/438-843
8220 Balatonalmádi, Rákóczi u.43.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata
Iktatószám:1221/2011.
Keszey János
Tárgy: Javaslat PGB ülésre
Polgármester Úr részére
Ügyintéző: Sövegjártóné B. Krisztina
         
 
Tisztelt Polgármester Úr!
 
Társaságunk november 23-i Taggyűlése és Balatonalmádi Város Képviselő-testületének november 24-i ülésén hozott döntések alapján az alábbiakban adjuk meg az Észak-balatoni Hulladékgazdálkodási Rendszer tervezett üzemeltetésének elmaradása ill. kényszerű meghiúsulása okán jelentkező, a beszedett díjakban kalkulálható többletköltségekből a lakosság felé történő kompenzáció javaslatát.
A fentiekkel kapcsolatban figyelembe vett tényezők:
  1. Konzorciumi megállapodás, mely létrejött 2009.04.29-én a Közbeszerzési Értesítőben megjelent 6168/2009. számú közbeszerzési eljáráson való együttes részvételre.
  1. Közszolgáltatási Szerződés, amely az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás és a KA projektben nyertes 6 közszolgáltató között köttetett 2009.11.12-én.
  2. A lakossági hulladékszállítási díj 2010.évi emelésére elfogadott javaslat 1.sz. melléklete
A hivatkozott 1. sz. mellékletben került meghatározásra a Rendszer beindulásával kapcsolatosan többletként felmerülő 2010. IV. negyedévére vonatkozó költségek összege, amely a Társulásra vetítetten 440.987 ezer Ft-ot tett ki. Ennek Balatonalmádi gyűjtőkörzetére meghatározott hányada 23.536 ezer Ft-ot tett ki. A 2010. üzleti évre vonatkozó Beszámolóban passzív időbeli elhatárolások között van kimutatva.
Társulással kapcsolatosan 2009. és 2010. évben – függetlenül attól, hogy a Rendszer még nem indult el – Társaságunknak a szerződések alapján az alábbi költségei merültek fel:
-         VKSZ Zrt-vel 2009. április 28-án kelt Együttműködési Megállapodásból fakadóan a közbeszerzési eljárás vállalkozói díjának lakosságszám arányú megoszlásából Társaságunkra jutó költség (hivatkozott Konzorciumi Szerződés alapján)                                                                Nettó 3.373.332,- Ft
 
   
 
-         Szolgáltatás közreműködési díjával kapcsolatos megállapodás a VKSZ Zrt-vel (Ajánlattételi Dokumentációban foglaltak alapján). Lakosszámmal arányos részben megosztott a Konzorcium tagjai által fizetendő pályázati közreműködési díj az ajánlati anyagot készítő részére.                        Nettó    427.200,- Ft
-        2010. május 21-én az ÉBH Kft és az Észak-Balatoni Hulladékkezelési Konzorcium lakosságszám arányában fizetendő Megbízási szerződésből származó társaságra jutó kötelezettségünk a műszaki felmérések, mérnöki szaktanácsadás, dokumentációs rendszerek, kooperációs szervezési feladatok, hatósági engedélyeztetés, próbaüzemmel kapcsolatos feladatok szerződés szerinti ellenértékére.                       
Nettó 2.078.000,- Ft
Tájékoztatásul leírjuk, hogy további kiadásaink is felmerültek a 2010-es évben, melyeket figyelembe vétele törvényileg nem lehetséges:
-        ÉBH Kft jegyzett tőkéjének szolgáltatása (1.600.000,- Ft)
-        ÉBH Kft-nek nyújtott tagi kölcsön 2011. április 30-i lejárattal, mely visszafizetésre nem került (4.358.000,- Ft)
A Számviteli törvény vonatkozó rendelkezéseiből adódóan a Társaság 2010. évi Beszámolóját, Társasági adóbevallását, Iparűzési adóbevallását revíziózni szükséges. Ennek eredményeként társasági adó fizetési kötelezettség, valamint 1,95 %-os iparűzési adófizetési kötelezettségi terheli a Kft-t, melynek mértékei:
-        társasági adó összege: I. félévre 7.967.468,- Ft x 19%= 1.513.819,- Ft
II. félévre 9.690.000,- Ft x10%=    969.000,- Ft
-        iparűzési adó összege: (23.536.000,- Ft x 1,95 %)               459.000,- Ft
Mindösszesen befizetési kötelezettség:                                     2.941.819,- Ft            
                          
   
 Összegzés:
A 2010. évet érintően Balatonalmádi gyűjtőkörzetére jutó árbevételben megjelenő, a Társaság könyveiben elhatároltan kezelt árbevétel összesen 23.536.000,- Ft.
Ezen elhatárolt árbevétellel szemben megjelenő, a Társulás és azzal kapcsolatosan kifizetett költségek és fizetendő adó összesen 8.820.351,- Ft.
A fentiek alapján az elhatárolt árbevétel és a felmerült ill. fizetendő kiadások különbözeteként 14.715.649,- Ft a maradványösszeg Balatonalmádi gyűjtőkörzetére vonatkozóan.
Nyilvántartásunk alapján Balatonalmádi gyűjtőkörzetének megoszlása ürítésarányosan 2010. évben:
 
Balatonalmádi állandó
Balatonalmádi nyaraló
Alsóőrs állandó
Alsóőrs nyaraló
Lovas állandó
Lovas nyaraló
Összesen
Ingatlanok száma
2 786
3 434
474
1 579
139
391
8 803
Éves ürítések száma
146 744
96 498
29 264
53 380
8 618
11 360
345 864
 
Balatonalmádi 70,33 %
Alsóőrs                        23,89 %
Lovas                           5,78 %
 
Ezek alapján:
Balatonalmádira jutó összeg (14.715.649,- Ft x 70,33 %)                   10.349.516,- Ft

Javaslatunk:
1. Kompenzációra a hulladékkezeléssel kapcsolatosan majdan életbelépő új szabályozás (új Hgt.) ill. ezen időpontig esetlegesen újrainduló lerakói tevékenység kapcsán felmerülő, várhatóan még 2012-ben realizálódó többletköltségekkel szemben látunk módot és lehetőséget az itt kimutatott 10.349.516,- Ft nettó összeg elszámolásával Balatonalmádi lakosaira vonatkozóan, oly módon, hogy ezen összeg erejéig Társaságunk többletköltségeit maga viseli.
A Számviteli törvény előírásai alapján felszámított és elszámolt díj tekintetében a szolgáltatás igénybe vevője fele történő visszafizetés adó és költségtöbbletet eredményez, amely a gazdálkodás tekintetében felesleges forráselvonást jelentene.
2. A kompenzáció összegével számított tevékenységből eredő szolgáltatási költség - eredménytartalom nélkül - 5 alkalmat magában foglaló 120 literes edényzetürítés ellenértékével azonos.
Ennek számviteli alátámasztása:
2010. évi díj (KA projekt, eredmény nélkül számított)             287,- Ft/120 literes ürítés
2011. évre inflációval növelt értéke                                                     301,35 Ft/120 literes ürítés
2012. évre inflációval növelt értéke                                                     316,42 Ft/120 literes ürítés
A kompenzációként megjelenítendő 10.349.516,- Ft a 2012. évre számítható ürítési díjra vetítetten 32.708 ürítés, amely szezonban (április 15 – október 15.) 5 ürítést jelent a teljes lakossági ügyfelekre vetítetten.
A Társaság olyan kompenzációs megállapodást nem köthet, amelyből eredően (adó, stb.) esetleges többletköltség fizetése a kompenzáció összegét meghaladóan előadódna.
Felvázolt javaslataink közül az 1-es számú megoldást javasoljuk elfogadásra megfontolni végrehajthatóság szempontjából.
Balatonalmádi, 2011. december 06.
 
Tisztelettel,
 
 
Harsányi László
 
ügyvezető igazgató
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

 
318/2011. (XII.12.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi – módosított – javaslat elfogadását indítványozza a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 360/2011.(XI. 24.) Öh. számú határozata érvényesítése érdekében a következő döntést hozza:
 
A 2010. évi többletdíj ellentételezésére a kompenzáció összegével számított tevékenységből eredő szolgáltatási költség - eredménytartalom nélkül - 5 alkalmat magában foglaló 120 literes edényzetürítés ellenértékével azonos a teljes lakossági ügyfelekre vetítetten. Az 5 ürítést a közszolgáltató 2012. július 23. – augusztus 26. közötti időszakban heti 1 ingyenes (ki nem számlázott) ürítéssel valósítja meg.
 
Felelős: Keszey János polgármester
Határidő: a határozat közlésére 2011. december 20.”

 

 
Döntési javaslat

"Díjkompenzáció"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
___/2011. (XII.15.) Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 360/2011.(XI. 24.) Öh. számú határozata érvényesítése érdekében a következő döntést hozza:
 
A) változat: a kompenzációra a közszolgáltató által kimutatott 10.349.516,- Ft nettó összeg elszámolásával a 2012. évben várhatóan meginduló részleges üzemeltetés műszaki tartalmának ismeretében kalkulált és megállapított díjból van lehetőség Balatonalmádi lakosai részére.
 
B) változat: A kompenzáció összegével számított tevékenységből eredő szolgáltatási költség - eredménytartalom nélkül - 5 alkalmat magában foglaló 120 literes edényzetürítés ellenértékével azonos a teljes lakossági ügyfelekre vetítetten. Az 5 ürítést a közszolgáltató 2012. július 23. – augusztus 26. közötti időszakban heti 1 többletürítéssel valósítja meg.
 
Határidő: a határozat közlésére 2011. december 20.
Felelős: Keszey János polgármester

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe