9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. december 15-i ülésére

Tárgy:   Javaslat a helyi adókról szóló 26/2008. (XII.19.) rendelet felülvizsgálatára
Készítette:   Víghné Horváth Beáta osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!  

A 2012. évre szóló helyi adórendelet módosító javaslat változásait három fő tényező határozza meg.
Egyrészt a  jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 3. §- a értelmében a jogszabályban nem ismételhető meg olyan jogszabály rendelkezése, mellyel a jogszabály az Alkotmány alapján nem lehet ellentétes. Ennek figyelembevételével a rendelet módosító javaslat a helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendelet 2.§-át,  7.§-át, 12.§-át és 15.§-át hatályon kívül helyezi.
Ez az adórendelet tartalmában, az adóztatásban nem jelent lényegi változást, csupán a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben szabályozott rendelkezések kerülnek ki a rendeletből.
 
A helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendelet az építményadó vonatkozásában jelenleg olyan rendelkezést tartalmaz, mely a településen állandóra bejelentkezett lakosok számára személyenként 30 m2 adómentességet biztosít a lakóépület után fizetendő adóból, valamint megkülönböztetésre kerül benne az állandó lakossal rendelkező lakóépület adókedvezménye – így fizetendő adója is – az állandó lakossal nem rendelkező lakóépület adójától.
 
A Veszprém Megyei Kormányhivatal az Alkotmánybíróság határozataira hivatkozva felhívta az önkormányzatok figyelmét arra, hogy álláspontja szerint az ilyen típusú megkülönböztetés - állandó és nem állandó lakos - diszkriminációnak minősül, jogszabálysértő és alkotmányellenes, azaz az ilyen rendelkezéseket meg kell szüntetni.
Ennek megfelelően kerül a rendelet-tervezetben hatályon kívül a rendelet 3.§(1) bekezdés a) pontja, valamint a rendelet 6.§-a.
 
A rendelet módosító javaslat harmadik fő eleme, hogy a 2012. évi költségvetési koncepció a helyi adóbevételeknél bevételi többletet irányoz elő, melyet az adómértékek meghatározásánál figyelembe kellett venni.
 
Mindezek alapján az adórendelet módosító javaslat tartalmában az építményadóban tartalmaz jelentős változásokat. Az állandó lakosok kedvezménye megszüntetésének kötelme mellett a helyi adókról szóló törvény meghatározza azt is, hogy az építményeket milyen módon lehet megkülönböztetni, milyen módon határozható meg eltérő adómérték. Ennek megfelelően a rendelet-tervezet 2.§-ában az építmények után fizetendő adómértékek az adótárgy fajtája, alapterülete, használati módja szerint kerültek meghatározásra úgy, hogy a 2012.évi költségvetésbe tervezett 9 millió forintos építményadó bevételi többlet teljesüljön.
Ezen rendelkezések egy részének „kényszerű” módosítása azzal is jár, hogy azon lakóépületek, ahol eddig többen voltak állandó lakosként bejelentkezve (családok), s az egy főnek „járó” mentesség miatt a korábbi években építményadót nem, vagy csak minimális összegben   fizettek, most fizetési kötelezettségük lesz lakásmérettől függően. Ugyanakkor azon lakóépületek tulajdonosai, ahol egy vagy két fő volt bejelentkezve, jövőre kevesebb építményadót fizethetnek.
A rendelet-tervezet telekadóra vonatkozó módosításai (4.§) a korábbi, földrajzi elhelyezkedés szerinti adómérték megállapítása mellett, a telek nagysága alapján is differenciál. A 7000 m2 területet meghaladó telkek esetében 50 Ft-tal emeli meg a négyzetméterenkénti adómértékeket mindhárom övezetben. E rendelkezés nyomán 6 millió forinttal emelkedik meg a telekadó bevétel jövő évben.
 
A rendelet-tervezet 5.§-ában foglaltak szerint jövőre 420 Ft-ról 440 Ft-ra emelkedik  az idegenforgalmi adó mértéke. Az adóemeléssel 2012. évben, amennyiben a vendégéjszakák száma az idei évhez hasonlóan alakul, s az adó befizetésre is kerül, az állami támogatással együtt   6 millió Ft bevételi többlet várható.
 
 A Jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§ (2) bekezdése alapján a rendeletmódosítás előzetes hatásvizsgálata:
Jelen rendeletmódosítás társadalmi, gazdasági, költségvetési kihatásaira az előterjesztés fentiekben kitért. Környezeti és egészségi következményei nincsenek. Adminisztratív terheket ró a hivatalra, az önkormányzati adóhatóságra, különösen azáltal, hogy az építményadó esetében az építményeket adótárgy típusonként pontosan meg kell határozni és az ezekhez tartozó adómértékekkel kell az adót megállapítani. A jogszabály módosítás végrehajtása jogszabályi kötelezettség, elmaradása jogellenes helyzetet idéz elő.
 
Az SZMSZ értelmében nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a rendelet tervezet, ha az egyeztetés Balatonalmádi Város különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
  
A fentiekben leírtakra tekintettel kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztés mellékletében szereplő rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjenek.
  
Balatonalmádi, 2011. december 2.
 
                                                                           Tisztelettel:
 
                                                                                                 Keszey János
                                                                                                  polgármester
 
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

316/2011. (XII.12.) PGB határozat 

Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek „A helyi adókról szóló 26/2008. (XII.19.) rendelet” módosításáról szóló rendelet-tervezetet.
 
Felelős:                Dr. Kutics Károly elnök
Határidő:             2011. december 15. – képviselő-testületi ülés

 

 
Humán Bizottság  

  

218/2011. (XII.12.) HB határozat: 

Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága nem javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek „A helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendelet” módosításáról szóló rendelet-tervezetet.
 
Felelős:          Bálint Sándor
Határidő:        2011. december 15. – Képviselő-testületi ülés

 

 
Döntési javaslat

"A helyi adókról szóló 26/2088. (XII.19.) rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

 
 BALATONALMÁDI VÁROS ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
          …../2011.(XII. ….) önkormányzati rendelete
 
A helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendelet módosításáról
 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésének, valamint a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1.§ (1) bekezdésének  felhatalmazása alapján, az Alkotmány 44/A.§ (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
 
 
1. § A helyi adókról szóló 26/2008. (XII.19.) rendelet (a továbbiakban: rendelet) 3.§ (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
 
   „ b) a mindenkori tulajdonrésze után az a 70 éven felüli, egyedülálló adózó, aki a                       lakóépületét legalább 5 éve lakás céljára használja.”
 
2. §  A rendelet 5.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
   
   „ 5.§ Az adó évi mértéke:
  
    (1) Lakóépületek lakás célú használata esetében 110 Ft/m2                                                                                        
    (2) Lakóépületek nem lakás célú használata, valamint az üdülőépületek esetében 700 Ft/m2
 
   (3) Gépjárműtárolók (garázsok) esetében 360 Ft/m2
 
   (4) A szállásépületek ( a Htv. szerint idesorolt épületek) esetében
       a.) az 500 m2- hasznos alapterületet meghaladó épület esetében 800 Ft/m2
       b.) az 500 m2 hasznos alapterületet meg nem haladó épület esetében 650 Ft/m2
 
   (5) A kereskedelmi egységek ( a Htv. szerint idesorolt épületek) esetében
       a.) az 500 m2- hasznos alapterületet meghaladó épület esetében 800 Ft/m2
       b.) az 500 m2 hasznos alapterületet meg nem haladó épület esetében 650 Ft/m2      
 
    (6) Az egyéb nem lakás céljára szolgáló (a Htv. szerint idesorolt épületek) épületek - a garázsok kivételével - esetében: 650 Ft/m2
 
   (7) Az egyéb  nem lakás céljára szolgáló, a (3),(4), (5), (6) bekezdésbe nem tartozó épületek   esetében: 700 Ft/m2”
 
3.§ A rendelet 8.§ (1) bekezdése az alábbi c) ponttal egészül ki:
 
   c) az a magánszemély tulajdonában lévő telek, melyen építményadó fizetési kötelezettség alatt álló építmény áll
 
4. §  A rendelet 10.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
 
  „ 10. §(1) Az adó évi mértéke az I. övezetben
       a.) a 7000 m2 területet meghaladó telkek esetében 250 Ft/m2
      b.) a 7000 m2 területet meg nem haladó telkek esetében 200 Ft/m2
 
Az I. övezetbe tartoznak a Balaton partvonala és a Tapolca - Budapesti vasútvonal belterületi határai között elhelyezkedő területen fekvő telkek,
 
 (2) Az adó évi mértéke a II. övezetben
     a.) a 7000 m2 területet meghaladó telkek esetében 150 Ft/m2
     b.) a 7000 m2 területet meg nem haladó telkek esetében 100 Ft/m2
 
A II. övezetbe tartoznak a vasútvonal határai és a Felsőörsi út - Vécsey K. út - Töltés u. - Blaha L. sétány - Vessző u. - Kisberényi út - Veszprémi út - Vörösberényi Séd-patak nyomvonala,a Lozsántai u. - Magasparti u. –belterületi határvonal  - által határolt területen fekvő telkek,
 
 (3) Az adó évi mértéke a III. övezetben
  
    a.) a 7000 m2 területet meghaladó telkek esetében 100 Ft/m2
     b.) a 7000 m2 területet meg nem haladó telkek esetében 50 Ft/m2
 
 A III. övezetbe tartoznak a I. és II. övezeten kívül eső, az önkormányzat illetékességi területén   elhelyezkedő telkek.”
 
5. §  A rendelet 14.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
 
   „ 14.§ Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 440 Ft.”
 
6. § A rendelet 17.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
 
   „ 17.§ E rendelet alkalmazásában:
 1) kommunális beruházás: a közmű / a településekre vagy azok jelentős részére kiterjedő elosztó és vezetékrendszerek és az ezekkel kapcsolatos létesítmények, amelyek a fogyasztók vízellátási - ideértve a belvíz -, a csapadék- és szennyvízelvezetési, tisztítási-, villamos energia, hő-, gázenergia és távbeszélési igényeit elégítik ki, valamint az út és járdaépítés,
 
 2) műszakilag nem megoldható a közművekre való rákötés: a telekhez csatlakozó közterületen közüzemi közművezeték nincs,
 
 3) lakóépületek lakás céljára való használata: ha a lakóépületet annak tulajdonosa(i), adóalanya azt lakóhelyként, lakás céljára használja. Az ott tartózkodás  nem rendszertelen, nem idényjellegű, nem a nyaralás, az üdülés célját szolgálja és ez - ingatlan lakás céljára történő hasznosítása - a közüzemi díjak rendszeres (éven át tartó, télen-nyáron egyaránt) fizetésével is alátámasztható. „
 
7.§ A rendelet 2.§-a, a 3.§ (1) bekezdésének a.) pontja, a  6.§-a,7.§-a,12.§-a és 15.§-a hatályát veszti.
 
8.§ A rendelet 2012. január 1-jén lép hatályba.
 
 
             Keszey János                                                                      Ujlakiné Dr. Pék Éva
             polgármester                                                                                   jegyző
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe