10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. december 15-i ülésére

Tárgy:   Javaslat Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepciójára
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület! 

Az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII tv. 70. §-ában foglaltak figyelembevételével a jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester november 30-ig, - a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjai általános választásának évében legkésőbb december 15-ig -nyújtja be a Képviselő-testületnek.
 
Az államháztartásról szóló - már hivatkozott - törvény 79. §. (1) bekezdése értelmében a polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának háromnegyed-éves helyzetéről a költségvetés koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az önkormányzat 2011. évi gazdálkodásának háromnegyed-éves helyzetéről szóló tájékoztatója a 2011. novemberi testületi ülés napirendi pontjai között szerepelt.
 
A költségvetési koncepció keretében fel kell mérni az önkormányzat bevételi lehetőségeit és a lehetőségek ismeretében meg kell határozni a következő évben elvégzendő feladatokat, prioritásokat.
 
I. Bevezetés
 
A Kormány a 2011. évi költségvetési törvény tervezetét a T/4365. számon nyújtotta be. Ehhez kapcsolódik a Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló a T/4656. számú törvényjavaslat.
 
Magyarország 2012. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat főbb elemei:
 
A Kormány gazdaságpolitikájának célja „elrugaszkodás az euróválság-zónától”, mely teljesüléséhez a jövő évi költségvetésnek öt célt kell teljesítenie: az arányos adórendszer kiteljesítése, az adócsalási kiskapuk bezárása, legalább 200 ezer embernek munkalehetőség a Startmunka program keretében, a nyugdíjkassza megerősítése, illetve az egészségügyi kassza helyzetének rendezése érdekében a szükséges lépések megtétele.
A Kormány a 2012. évi költségvetés tervezésekor 1,5 %-os GDP növekedést vett alapul, 2,5 %-os
államháztartási hiánycél és 4,2 %-os infláció mellett.
A Kormány által 2011. márciusában meghirdetett Széll Kálmán terv legfőbb célja az államadósság
csökkentése, a foglalkoztatás növelése és a gazdasági növekedés beindítása a költségvetési egyensúly helyreállítása mellett.
A Széll Kálmán terv céljait hat kritikus területen kívánja megvalósítani:
munkaerőpiac, nyugdíjrendszer, közösségi közlekedés, felsőoktatás, gyógyszerár-támogatási rendszer, valamint az önkormányzatokat és vállalatokat terhelő adminisztrációs költségek.
A 2012. évi költségvetési törvénytervezet takarékossági intézkedései:
-          a közszférában nem emelkednek az illetmények,
-          a központi költségvetési szerveknél tovább szigorodnak a pénzköltési szabályok,
-          az aktív korú, munkaképes munkanélküliek munkavállalásra való ösztönzése, ehhez kapcsolódóan a szociális ellátási rendszer átalakítása,
-          ártámogatások csökkenése (gyógyszer-, gáz- és távhő támogatás),
-          közösségi közlekedési társaságok működésének hatékonyabbá tétele,
-          a nagy ellátórendszerek (köz- és felsőoktatás, egészségügy) rendszerszintű átalakítása,
-          elindul az önkormányzatok átszervezése és a központi igazgatás racionalizálása, illetve a
-          központi államigazgatási szerveknél jelentős létszámleépítés várható.
 
A helyi önkormányzatok támogatása 2012. évben
 
A helyi önkormányzatok – beleértve a helyi nemzetiségi önkormányzatokat, valamint a többcélú
kistérségi társulásokat is – 2012-ben hitelforrások nélkül közel 3200,0 milliárd forinttal gazdálkodhatnak.
Ehhez a központi költségvetés – állami támogatás és átengedett személyi jövedelemadó révén –
mintegy 1140,6 milliárd forintot biztosít, amely a 2011. évi korrigált előirányzat 100,7%-a. Ezen belül a helyben maradó személyi jövedelemadó 2012-re 10,5 %-kal (13,3 milliárd forinttal) csökken. A lakhelyen maradó SZJA összegének csökkenését a települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladatai támogatásának növekedése kompenzálja.
A benyújtott törvényjavaslatban szereplő 1140,6 milliárd forint tartalmazza a megyei önkormányzatok állami támogatását és az eddigi szabályok alapján kalkulált potenciális illetékbevételét is, ami a költségvetési törvényjavaslat parlamenti vitája során – várhatóan – átcsoportosításra kerül a költségvetés megfelelő központi fejezeteibe, tekintettel arra, hogy a megyei intézmények állami fenntartásba kerülnek 2012. január 1-jétől.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer feladatfinanszírozáshoz kapcsolódó átalakítása 2013-tól
várható, ezért a 2012. évi törvényjavaslatban a normatív hozzájárulások és támogatások rendszerében alapvető változások nincsenek.
 
A 2012. évi változások a következők:
-          A közfoglalkoztatás rendszere és az álláskeresési ellátások átalakítására is tekintettel kerültek meghatározásra az önkormányzati hatáskörű segélyek, kiemelten az FHT forrásai.
-          A törvényjavaslat – a szociális törvény módosításával összhangban – a pénzügyi szabályozás eszközeivel is elő kívánja segíteni a különféle segélyezési formák célzottságának és a normatív szempontoknak az erősítését. E célt szolgálja, hogy a „pénzbeli szociális juttatások” előirányzat célzottabban kerül elosztásra, biztosítja majd a normatív segélyekhez nyújtandó önrészt.
-          2011 szeptemberétől a korábbi gázár- és távhőtámogatás beépült az önkormányzati lakásfenntartási támogatásba. Az ezáltal megnövekedő önkormányzati kiadásokhoz 26,5 milliárd forintos többletforrást biztosít a jövő évi költségvetés.
-          Az önkormányzati ellátások átalakításának egyik lépéseként 2012. január 1-jétől már nem lesz kötelező feladat az utcai szociális munka. Ennek megfelelően jövő évtől a hozzá kapcsolódó normatív finanszírozás megszűnik, az eddigi önkormányzati források átkerülnek a szaktárca fejezetébe.
-          A szociális továbbképzés és szakvizsga támogatásának fajlagos összege 9.400 forintról 1.640 forintra csökkent és a felhasználás szabálya is változik, mivel jövő évben a költségvetés már csak a szakvizsgát és a kifutó továbbképzéseket támogatja.
-          A közoktatási célú hozzájárulások és támogatások igénybevételi és elszámolási szabályai alapvetően nem módosulnak. A 2013. évtől a kormányzati tervek szerint feladatfinanszírozási rendszer kerül bevezetésre, ezért a törvényjavaslat a 2012/2013. tanévet érintően csak a 2012. költségvetési évben lévő, időarányos négy hónapra határozza meg a feltételrendszert, a 2013. költségvetési évet érintő nyolc hónapra – a korábbi évek tanévi szabályozását megszüntetve, a fenti kormányzati célkitűzéssel összhangban – azt nem rögzíti. A pedagógus továbbképzés támogatása összességében 700 millió Ft-tal, a fajlagos összeg pedig 10.500 forintról 6.300 forintra csökken. Egyéb tekintetben a hozzájárulások fajlagos összegei nem változnak.
-          A tapasztalatok szerint számos önkormányzat nem tett eleget a gyermekétkeztetéshez és a tankönyvellátáshoz kapcsolódó szociális kedvezményekre vonatkozó törvényi kötelezettségének. A költségvetési törvényjavaslat immár a pénzügyi szabályozás eszközeivel is elősegíti e kötelezettségek betartását azzal, hogy az étkeztetéshez és a tankönyvellátáshoz kapcsolódó normatívákat jövőre a kötött támogatások közé sorolja.
-          A javaslat szerint szintén a kötött normatívák közé kerül a közoktatási informatikai feladatok támogatása, garanciát teremtve e fontos területhez kapcsolódó kötelezettségek teljesítésére.
-          A katasztrófavédelmi és ezen belül a tűzvédelmi feladatok országosan egységes szakmai és gazdálkodási irányítása érdekében 2012-től a jelenlegi hivatásos önkormányzati tűzoltóságok közvetlenül az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság hatáskörébe kerülnek. Ennek megfelelően a jövő évtől a tűzvédelmi feladatok támogatására szolgáló előirányzatok a Belügyminisztérium fejezetbe csoportosulnak át.
-          2012-től a budapesti 4-es – Budapest Kelenföldi pályaudvar- Bosnyák tér közötti – metróvonal megépítésének támogatását teljes egészében az XIX. Uniós fejlesztések fejezet tartalmazza.
-          A tervezési és a beszámolási folyamatokat egyszerűsítendő 2012-től – az állami támogatások egyidejű és azonos összegű megemelése mellett – a helyi önkormányzatok átengedett személyi jövedelemadó részesedése javarészt megszűnik, a helyben maradó személyi jövedelemadóból a 8%-os részesedés ugyanakkor változatlan formában és mértékben fennmarad. Tekintettel arra, hogy a megszűnő személyi jövedelemadó részesedést kiváltó támogatás a 2011. évivel azonos célokat szolgál, e változás nem érinti tartalmilag és összegszerűségében az egyes önkormányzatok forrásait.
-          Az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok támogatása (ÖNHIKI) 8,0 milliárd forinttal, az önkormányzati fejezeti tartalék pedig több mint 3,0 milliárd forinttal csökken 2012-ben. Ennek oka egyrészt, hogy a megyei intézmények fenntartását jövőre átveszi az állam, ezért az ÖNHIKI-t már nem terheli a megyei intézmények működési forráshiányának finanszírozásához szükséges összeg.
-          A 2010 II. félévében elindult, társult formában működtetett, kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztése, felújítása és a települési önkormányzatok, illetve a többcélú kistérségi társulások tulajdonában, fenntartásában lévő iskolai és utánpótlás-sport infrastruktúra fejlesztése, felújítása mellett új támogatási cél jelenik meg: a települési önkormányzat közbiztonságának növelését szolgáló fejlesztések támogatása.
 
A kormányzati intézkedés-csomag 2012. évi főbb, önkormányzatokat közvetlenül és közvetve is érintő intézkedései az alábbiak, a teljesség igénye nélkül:
-          A közszféra keresettömege 2012. évben is változatlan marad. Ez azt jelenti, hogy sem a köztisztviselői illetmény alap, sem a közalkalmazotti tábla nem változik.
-          A „szuperbruttósítás” mértéke (azaz, hogy a személyi jövedelemadó alapja a bruttó jövedelmek munkáltatói, kifizetői 27%-os járulék-, illetve eho-mértékkel növelt összege) 2012-ben a felére, 13,5%-ra csökken, 2013-tól pedig megszűnik a vonatkozó szabályozás.
-     2012-től változik a nem pénzbeli, illetőleg béren kívüli juttatások adózása:
eltörlik a 18 ezer Ft-ig kedvezményesebben adózott étkezési utalványt. 5000 forintot meg nem haladó mértékű, fogyasztásra készétel vásárlására jogosító utalvány juttatásának lehetősége maradt meg ebben az adózási formában.
-          A Széchenyi Pihenő Kártya bevezetését tervezik, melynek részei:
·        Szálláshely kártya számla 225 ezer Ft-ig
·        Vendéglátás kártya számla 150 ezer Ft-ig
·        Szabadidő kártya számla 75 ezer Ft-ig
-          A cégautóadó köteles gépkocsik adóztatása is a jármű korának és hajtómotorjának teljesítménye függvényében történik.
-          Új adónem kerül bevezetésre, a baleseti adó.
-          A családi pótlékhoz, illetve az öregségi nyugdíjhoz kötött szociális ellátások mértéke várhatóan nem változik.
-          A helyi adókra vonatkozóan is várhatók változások.
-          Az általános forgalmi adó 25%-os mértéke 27 %-ra emelkedik.
-          A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény 44. § (1) bekezdése szerinti ápolási díj havi alapösszege 2012. évben 29.500 forint.
-          A köztisztviselők illetményalapja maradt a 38.650 Ft, és a közalkalmazotti bértábla sem változik, jelentős változás lesz az szja tv-ben.
-          A minimálbér 78.000,- Ft-ról 92.000,- Ft-ra, a garantált bérminimum 94.000,- Ft-ról 108.000,- Ft-ra emelkedik. Az adómértéke egységesen 16%, viszont változik a kedvezmények rendszere, mert az adójóváírás megszüntetésre kerül.
-          A munkavállalói pénzbeli egészségbiztosítási járulék 1 %-kal emelkedik.
-          A reprezentáció és üzleti ajándékozás SZJA mentessége megszűnik. A kifizetőnek a juttatás értéke 1,19-szerese után 16 %-os mértékű adót kell fizetni, illetve 27 % járulékfizetési kötelezettség is terheli.
-          2012-ben a köztisztviselőt cafeteria juttatás illeti meg az szja tv-ben felsorolt juttatások alapján, választása szerint. A cafeteria maximális éves összege 200.000,- Ft.
   
Tisztelt Képviselő-testület!
 
A 2012. évi költségvetési törvényjavaslatnak megfelelően terjesztem a Tisztelt Képviselő-testület elé az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepcióját.
 
Az önkormányzat 2012. évi költségvetésének összeállítása során a korábbi évekhez hasonlóan az állami támogatások és a saját források számbavétele történik meg, szembeállítva a működési és fejlesztési igényekkel.
 
A 2012. évi költségvetési koncepció az önkormányzat gazdasági programján, az önkormányzat kötelező és vállalt feladatain, a Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatán, valamint a Képviselő-testület következő évet érintő eddigi döntésein alapul.
 
 II. Balatonalmádi Város Önkormányzatának várható bevételei
A bevételeket a 2. sz. melléklet tartalmazza.
 
1. Működési célú bevételek
 
1.1. Intézményi működési bevételek
A koncepcióban az intézményi működési bevételeknél összességében az előző évihez viszonyítva 12.456 e/Ft-os növekedésével számoltunk. Az intézmények mindegyikénél a 2011. évi eredeti előirányzatból, a bázis előirányzatból kiindulva figyelembe vettük a várható változások hatásait.
A bevételek tervezésénél az ÁFA kulcs 25%-ról 27 %-ra történő növekedésének hatása tervezésre került.
A Balatonalmádi Városgondnoksági Intézmény és gazdálkodási körébe tartozó intézmények esetében legalább - a 2011. évi várható inflációs mértékkel - 3,8 %-kal történő emelkedéssel számoltunk. Néhány esetben (piac, házasságkötés térítési díja) a jelzett mértéknél magasabb mértékű emelkedéssel számoltunk.
  
A fürdők és strandok szakfeladaton abelépőjegy bevételek esetében a 2011. évi terv és a 2011. évi tényadat átlagához viszonyított 10 %-os árváltozással, bruttó strandjegy áremeléssel (+18.114 e/Ft) kalkuláltunk. A strandi tartós és eseti bérleti díjak bevételeinél 3,8 %-kal történő emeléssel kalkuláltunk, de a Wesselényi strandi bontás miatt kieső bevételek 4.030 e/Ft bevétel csökkenést eredményeznek..
 
Az igazgatási tevékenységen (Polgármesteri Hivatal) a kamatbevételek az előző évi tervnél 6.610 e/Ft-tal alacsonyabb szinten (16.020 e/Ft), a közterület-használati díjak, a házasságkötési díjak és az okmányirodai bevételek a tény adatok és a várható díjtételek növekedésének figyelembevételével (9.445 e/Ft)  kerültek tervezésre.
 
Az élelmezést nyújtó intézményeinknek az étkezésben résztvevők várható száma alapján és a 2012. évre elfogadott térítési díjakkal kell tervezni az intézményi működési bevételeket.
A 2012. évre szóló térítési díjak megállapítására 2012 év elején kerül sor.
 
A leírtakat figyelembe véve a költségvetés készítésénél a lehető legpontosabban kell az intézményi, illetve szakfeladatokon lévő bevételeket tervezni.
 
1.2. Helyi adók
A helyi adóbevételek az önkormányzati bevételek jelentős részét képezik.
A legfőbb módosítás, ami a jövő évet érinti, az építményadóban az állandó lakosoknak adott kedvezmény megszűntetése lesz, mivel e rendelkezés a Kormányhivatal illetve az Alkotmánybíróság állásfoglalása, határozatai szerint diszkriminációnak minősül, így 2012-től nem építhető be ilyen kedvezmény a rendeletünkbe. Mindemellett a költségvetésbe, annak egyensúlyának megteremtéséhez az adóbevételek növelésére van szükség, ami az idegenforgalmi adó mértékének emelését, illetve az építményadó bevételek 8-10%-os emelését teszi szükségessé.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának a helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendeletének felülvizsgálatára a költségvetési koncepcióval egyidejűleg, azzal összhangban a decemberi ülésen kerül sor.
A 2012. évi adóbevételek tervezésénél a 2011. évre tervezett, az eddig befolyt bevételekből, illetve a várható változásokból indultunk ki.
A 2011. évi eredeti előirányzathoz képest (bírság és pótlék figyelembevételével) 2.600 e/Ft-tal magasabb összeggel terveztünk a koncepcióban.
Az adóbevételek esetében az idegenforgalmi adó tekintetében adómérték emelésével terveztünk a figyelembe vehető vendégéjszaka szám mellett. A koncepció a 2011. évi 420 Ft/vendégéjszaka mértékről 440 Ft/vendégéjszaka mértékre történő emelésre tesz javaslatot. Előzetes adatok szerint év végéig várhatóan 44.000 – 45.000 e/Ft adóbevétel realizálódása várható, ami a 2011. évi tervezett bevételtől 5.000 – 6.000 e/Ft elmaradást jelenthet. A 2. számú mellékletben látható, hogy 440 Ft/vendégéjszaka mértékkel történő tervezés mellett 2012. évre 50.000 e/Ft bevétellel számoltunk.
Az iparűzési adó mértéke 2011. évben 1,95 % volt. Az iparűzési adó a legnehezebben tervezhető bevétel, hiszen nehezen látható, hogy mely vállalkozások fognak a jövőben fizetési nehézséggel küzdeni, esetleg felszámolás alá kerülni, megszűnni, mely vállalkozások fognak székhelyet, telephelyet változtatni, vagy éppen árbevételük fog szűkülni. Jövő évi gazdálkodási eredményük nehezen becsülhető, de a jelenlegi illetve a jövő évre várható gazdasági helyzet figyelembevételével a szokásosnál óvatosabban célszerű tervezni. Ez időpontig befolyt adó bevétel ismeretében a koncepció jövő évre 128.000 e/Ft nagyságú előirányzat tervezésére tesz javaslatot. 
 
1.3. Átengedett adók (SZJA bevételek), költségvetési támogatások
Az átengedett bevételek összege 332.808 e/Ft, ami az előző évihez (336.776 e/Ft) képest 1,2 %- kal, 3.968 e/Ft-tal csökken.
A törvényjavaslat alapján a helyi önkormányzatokat a településre kimutatott személyi jövedelemadó 8 %-a illeti meg. Ez önkormányzatunk számára az előző évi összeghez jelentős összegű csökkenést 15.100 e/Ft-ot (10,3 %) jelent, ami 131.533 e/Ft tervezhető bevételt jelent.
A település iparűzési adóerő képesség alapján számított SZJA jövedelemkülönbség mérséklése, kiegészítése címen az önkormányzat 11.132 e/Ft-tal több támogatásra számíthat a 2011. év eredeti előirányzatához viszonyítva.
A költségvetési törvény tervezet erre vonatkozó bekezdése már nem tartalmazza azt, hogy az Önkormányzatokat az állandó lakhely szerinti személyi jövedelemadó 40 %-a illeti meg.
Megállapítható, hogy a helyi önkormányzatok átengedett személyi jövedelemadó részesedése javarészt megszűnik, a helyben maradó SZJA-ból 8 %-os részesedés marad meg. A költségvetési törvény 4. számú melléklete a települési önkormányzatok jövedelemdifferenciálódása mérséklésének szabályozását tartalmazza, mely SZJA részesedést kiváltó támogatássá válik.
A figyelembe vett lakosságszám 9.340 fő, 97 fővel magasabb, mint az előző évben.
 
A gépjárműadó alkalmazását teljes mértékben a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXI. törvény határozza meg, amely 2012. évre történő módosításai mértékemelést nem tartalmaznak. Az adóügyi osztály a 2011. évi tényadatok figyelembevételével 2012. évre 75.000 e/Ft bevétel tervezését javasolja.
 
1.4. A költségvetési támogatások
 
A törvényjavaslatban szereplő állami normatív támogatások fajlagos összegei és az önkormányzat várható mutatószámai alapján a 2012. évre kalkulált normatív és a normatív, kötött hozzájárulások összege 361.186 e/Ft, mely összeg 24.527 e/Ft-tal magasabb, mint a 2011. évi 336.659 e/Ft összegű támogatás (7, 8. sz. mellékletek). A legjelentősebb növekmény a település üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladatai jogcímen, amelynél mintegy 12,5 millió forintot jelent a lakosságszámra vetített 1.305 Ft-os fajlagos összeg növekedése. 2011. évben a Veszprém Megye Önkormányzatától átvételre kerülő logopédiai feladattal kapcsolatos támogatás 2012. évben várhatóan 6.000 e/Ft összegű támogatást jelent.
 
A szociális területnél a pénzbeli szociális juttatások összegét az előző évi szinten állítottuk be. Ez a hozzájárulás a települési önkormányzatokat nagyobb arányban a segélyezettek száma és kisebb arányban a lakosságszám alapján differenciáltan illeti meg.
A közoktatási normatíváknál a teljesítménymutató fajlagos összege 2012. évre vonatkozóan nem változik, marad a 2.350.000 forint/teljesítménymutató/év.
Alapvetően a normatív hozzájárulások jogcímeinél a normatíva fajlagos összegek nem változtak, maradtak a tavalyi összegek és a feltételek is.
Változás, hogy a normatív kötött támogatások közé átcsoportosításra kerültek egyes jogcímek, így a kedvezményes óvodai, iskolai kollégiumi étkezés, tanulók ingyenes tankönyv ellátása és a szakmai, tanügyigazgatási informatikai feladatok támogatása, melyek felhasználása kötött.
 
A fent említett támogatás összegéből a normatív, kötött felhasználású támogatások jogcímen 2012. évben egyes közoktatási és szociális feladatokhoz kiegészítő támogatást kap önkormányzatunk 20.836 e/Ft összegben, míg  2010. évben 1.644 e/Ft támogatással számolhatott önkormányzatunk.
 
1.5. Támogatásértékű bevételeknél (államháztartáson belülről átvett pénzeszközök): olyan bevételeket vettünk számításba, amelyre aláírt támogatási szerződés van, illetve a jövő évben is várható támogatás. 
E bevétel soron az OEP támogatása már csak minimális összeggel szerepel, mivel 2012. évben az OEP finanszírozás az Egészségügyi központot működtető nonprofit Kft-t illeti.
A Szociális Alapszolgáltatási Központ által ellátott szociális feladatokra - a többcélú kistérségi társulás által lehívásra kerülő - kiegészítő normatív támogatások összege 15.370 e/Ft (elmúlt évben 14.838 e/Ft).
A PKKK által a kistérség települései részére nyújtott mozgókönyvtári szolgáltatáshoz 2.000 e/Ft működési célú, illetve 200 e/Ft felhalmozási célú kiegészítő támogatás várható a kistérségtől.
A Vörösberényi Általános Iskolában és a Györgyi Dénes Általános Iskolában történő közalkalmazottak prémium évek program keretében történő foglalkoztatás után várhatóan igényelhető támogatás összege 3.988 e/Ft lesz (múlt évben 4.579 e/Ft volt).
A Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó társulás tagjainak a tervezett bevételekkel le nem fedett kiadásokhoz történő hozzájárulás összege a tervezett adatok alapján 17.232 e/Ft lesz. (A költségvetés bevételi oldalán megjelenik a települések kiadásokhoz történő hozzájárulása, illetve kiadási oldalán a településekkel történő elszámolás eredményeként visszautalandó összeg)
Közfoglalkoztatás támogatása jogcímen 2011. évben 8.705 e/Ft eredeti előirányzattal terveztünk, mely összesen 11,5 fő közfoglalkoztatott bér és járulékainak kiadásai után, 11.855 e/Ft után - központi költségvetésből igényelhető - 95 %-os, illetve 70 %-os támogatását jelentette. A 2012. évi koncepcióban szintén 11,5 fő közfoglalkoztatásának kiadásaival (2012. évre jelzett minimálbérrel) terveztünk a Balatonalmádi Városgondnokság intézménynél (10,5 fő) és a Polgármesteri Hivatalnál (1fő), amely összesen 14.462 e/Ft kiadást jelent. A bevételek között a jövő évi közfoglalkoztatás után pályázat alapján – jelenlegi feltételekkel - elnyerhető 8.390 e/Ft nagyságú támogatással terveztünk. A lényegesen magasabb kiadáshoz társuló támogatás csökkenés indoka, hogy 2011. év során jogszabályi változás alapján a pályázati rendszer változott; rövid távú pályázat során a támogatás alapjául szolgáló bért 34.546 Ft/fő/hó-ban, a hosszú távú pályázat során a támogatás alapjául szolgáló bért 57.000 Ft/fő/hó-ban határozta meg. 2011. év során a Képviselő-testület biztosította a közfoglalkoztatottak személyi juttatásainak kifizetését minimálbér összeggel, azzal, hogy a többletkiadás fedezetét biztosítja. 2012. évre is a 2011. évre engedélyezett foglalkoztatás alapján terveztünk.
   
2. Felhalmozási célú bevételek
 
2.1. A felhalmozási és tőke jellegű bevételek, valamint ÁFA visszatérülés bevételek között a tárgyi eszközök (ingatlanok) értékesítése és a felhalmozási célú kiadások után történő ÁFA visszatérülés kerül tervezésre.
Az ingatlan és bérleti jog értékesítés bevételekénta koncepcióban a 2011. évi értékhez (nettó 64.520 e/Ft) képest lényegesen alacsonyabb összeg (nettó 50.400 e/Ft) összeg kerülhet tervezésre az alábbi ingatlanok figyelembevételével:
                       
                        Hadak u. 4-6   .                       nettó  48.800 e/Ft + Áfa   / 4114 m2
                        Városrend.c.területrendezés     nettó   1.600 e/Ft + Áfa
                        Összesen:                              nettó 50.400 e/Ft + Áfa
 
Az ingatlan és bérleti jog értékesítéseként feltüntetett nettó 50.400 e/Ft + Áfa (bruttó 64.008 e/Ft) bevétel realizálódása jelentős kockázati tényezővel bír, így a tervezett nettó összeg 50 %-ára 25.200 e/Ft összegű céltartalék képzése ajánlott, amely a 2012. évben realizálódó bevétel teljesülését követően felhalmozási célú kiadásokra felszabadítható lesz (felhalmozási célú pályázati önrész keretének növelésére fordítható).
A strandi felújítási és beruházási feladatokra (27.650 e/Ft) tervezett kiadások után visszaigényelhető ÁFA összege 5.878 e/Ft.
 
A pénzügyi befektetések bevétele soron részvények értékesítésével nem számolhattunk.
 
2.2.  A felhalmozási célú pénzeszközök átvétele soron az előző évivel azonos összegű bevétel, 8.400 e/Ft került tervezésre.
A lakossági önerős befizetéseknél az önerős útépítéshez, a szennyvízcsatorna pótbekötéshez, valamint a gázhálózatra történő befizetéssel számoltunk.
 
2.3. Támogatási kölcsönök megtérülése sorban az előírások alapján 10.906 e/Ft bevétellel tervezhetünk 2012. évben, amelyből a befejezett Beruházó Víziközmű Társulat (2008. évben megszűnt csatorna társulat) lakossági érdekeltségi hozzájárulásként várható befizetés összege 10.111 e/Ft.
  
3. Finanszírozási bevételek
 
Pénzmaradvány igénybevétele soron a felhalmozási célú bevételek közötta 2008. évben megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat 2012. évi kiadásai és bevételei közötti különbség, a vörösberényi templom tető felújítására átadásra kerülő 6.000 e/Ft támogatás és a Liszt F. u. lakás 5.000 e/Ft összegű felújítási kiadásának fedezete, míg a működési célú bevételek között a Turisztikai Egyesület számára TDM pályázat önrészének biztosítása céljából átadásra kerülő 5.850 e/Ft támogatás forrása került tervezésre
   
III. Balatonalmádi Város Önkormányzatának várható kiadásai
 
1. Működési célú kiadások
 
A működési kiadások tervezése az elmúlt évi gyakorlatoknak megfelelően "bázis" szemléletben történik.
 
A költségvetés tervezésénél és a gazdálkodás során minden érdekelttől hatékony és takarékos gazdálkodást várunk el.
 
A személyi jellegű kiadásoknál a költségvetési törvénytervezet az illetmény megállapítását szolgáló illetményalap, illetve a bértáblázat 2011. évi szinten (2009-2010. évivel megegyező) tartásáról rendelkezik, így sem közalkalmazotti, sem a köztisztviselői bérelemeléssel nem számoltunk.
A személyi jellegű kiadások 2012. évi számításánál a köztisztviselők és a közalkalmazottak esetében a 2011. évi számítási metódusból indultunk ki.
A közalkalmazotti körben egységesen összesen 12 eFt/fő/hó értékű étkezési utalvánnyal és egyéb kedvezményesen adózó béren kivüli személyi juttatással terveztünk, míg a köztisztviselői körben a 2011. évre megállapított nagyságú cafetéria juttatás kiadásával számoltunk. A 2009-2011. évekhez hasonlóan 2012. évben sem számoltunk közalkalmazotti, köztisztviselői adható személyi juttatás összegét tartalmazó kerettel (2009. év előtti években biztosított keret).
A koncepció szintjén figyelembe vett személyi jellegű kiadások összege fedezetet nyújt a kötelező átsorolásokra, a rendszeres személyi juttatásokra, jogszabály alapján tervezendő 2 %-os közalkalmazotti ösztönző keretre, a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak számára biztosítandó minőségi kereset-kiegészítésre (5.250 Ft/hó/fő), valamint a nem rendszeres személyi juttatásokra (jubileumi jutalom, nyugdíjazással kapcsolatos kiadásokra).
 
A 2012. évi koncepció készítésekor igény érkezett létszámbővítésre vonatkozóan, illetve több intézménynél is vannak olyan álláshelyek, melyek a Képviselő-testület által határozott időpontig, csak  2011. december 31-ig kerültek engedélyezésre.
A Györgyi Dénes Általános Iskola a tornateremmel és a Nevelési Tanácsadó épületével történő bővítése miatt takarítási többletmunka kapcsán 1 fő takarító közalkalmazotti álláshely biztosítását kérte.
Az intézménnyel történt egyeztetést követően megbízási szerződés alapján 3 hónapra történő takarítónői foglalkoztatás kiadásai (343 e/Ft) kerültek tervezésre a koncepcióban.
A Képviselő-testület 2010. év során Balatonalmádi Városgondnokság kérését - a 83/2010.(VI.24. Öh-tal - támogatta, mely alapján alkalmi munkavállalásra biztosított külső személyi juttatás előirányzat terhére az ez idáig engedélyezett intézményi létszámán felül további 2 fő munkavállaló alkalmazását engedélyezte számára 2010. december 31-ig, majd ezt követően a 2011. évi koncepció elfogadásával egyidejűleg 2011. évre 2011. december 31-ig. Jelenleg a jogszabályi előírások továbbra sem teszik lehetővé az intézmény számára az alkalmi munkavállalók foglalkoztatását, így továbbra is a 2 fő-vel megemelt intézményi létszám engedélyezését kéri. A 2 fő álláshelyre az intézmény továbbra is igényt tart, mivel az intézmény számára biztosított állandó létszám - intézményvezető véleménye szerint - szűkre szabott a feladatokhoz viszonyítva. A közfoglalkoztatás indítása az intézmény szerint esetleges és bizonytalan, amely általában csak májustól novemberig terjedő időszakot ölel fel. A koncepció a 2 fővel növelt (kiadása járulékokkal és adóval együtt összesen 3.155 e/Ft) intézményi létszám kiadási igényével számol.
A Szociális Alapszolgáltatási Központ2010. novemberében a Képviselő-testület felé jelezte, hogy az intézmény jelenlegi ellátotti létszámát figyelembe véve a szabályszerű működtetés további 4,5 fő (melyből Balatonalmádi települést + 1 fő érint) alkalmazott foglalkoztatását teszi szükségessé. Balatonalmádi települést érintő 1 fő gondozói létszámnövekedés kiadási igénye járulékokkal együtt 2011. január 1-jétől 11 hónapra 1.537 e/Ft volt, melyet a testület a 286/2010.(XI.25.). Öh. alapján elfogadott és Balatonalmádi településre kért 1 fő álláshelyet biztosított 2011. december 31-ig. Az intézmény tájékoztatása szerint az intézmény 2011. évben 2011. október végéig Balatonalmádiban 73 gondozottat látott el, jelenleg 53 fő van a rendszerben, ebből 5 (átmenetileg) kórházi ellátásban részesül, egy balesetben sérült kisgyermek után pedig nem vagyunk jogosultak normatív támogatásra. A gondozási órák száma 2011. október végéig 9430 óra volt, amely a 212 gondozási nappal és 6 gondozóval osztva egy gondozóra minden nap 7,5 óra gondozási időt jelent (ebben nem számolható el az úton töltött, valamint a kötelező adminisztrációra fordított időt). Az 1 fő közalkalmazott foglalkoztatásának kiadása 11 hónapra 2.071 e/Ft kiadást jelent.
A Képviselő-testület a 313/2009. (IX.24.) Öh-ban foglaltak alapján a Polgármesteri Hivatal létszámát 2009. október 1-től – 2011. december 31-igaz EU-s projektek lebonyolításával jelentkező többletmunka miatt 1 fővel növelte és a Polgármesteri Hivatal létszámát 2009. október 1-től - 2011. december 31-ig65 főben (közfoglalkoztatott létszám nélkül) állapította meg. A 2012. évi költségvetési koncepció 2012. január 1-től a hivatal személyi kiadásait és azt terhelő munkáltatói járulékokat az előző évihez képest 1-fővel kevesebb álláshelyre tervezte.
 
Az illetmény alapot, illetve a bért a közalkalmazottak és köztisztviselők vonatkozásában is az érvényben lévő bértáblák (szorzók) figyelembe vételével kell tervezni (béremelést nem tartalmaz). A köztisztviselők esetében az illetményalap 38.650 Ft, míg a közalkalmazottak pótlék alapja 20.000 Ft (2009-2011.  évi mértekkel azonos).
A túlóra, helyettesítési díj és egyéb bérjellegű kiadások szigorúan a jogszabályi előírásoknak és a helyi tantárgyfelosztás alapján az előző évek gyakorlatának megfelelően tervezhető.
A központi bérintézkedések valójában nem ismeretesek, a minimál bér emelése is tárgyalás alatt áll még. A médiából lehetett értesülni arról, hogy az NGM a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsnak (NGTT) a minimálbér 92.000 Ft-ra, valamint a garantált bérminimum 108.000 Ft-ra történő emelését javasolja. Az intézmények, a hivatal és a strand személyi juttatásainak tervezésénél a fenti ajánlás összegeiből indultunk ki.
 
A tervezés (költségvetés készítés) során elengedhetetlennek tartjuk a személyi jellegű kiadások folyamatos és rendszeres egyeztetését.
 
A jövő évi várható személyi juttatások tervezésénél a 2011. évi bázis előirányzatból kiindulva az idei költségvetésben tervezett nem rendszeres személyi juttatások (felmentés, végkielégítés, jubileumi jutalom, nyugdíjazás, kereset kiegészítés) előirányzatai elvonásra, a 2012. évi várható nem rendszeres személyi juttatások pedig tervezésre kerültek.
 
Egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvény alapján a munkavállalók részére 2012. évben juttatott béren kívüli juttatás (kedvezményesen adózó személyi juttatás) 1,19 szeresét 10 %-os egészségügyi hozzájárulás (EHO) fizetési kötelezettség terheli. Ez a kiadás a koncepcióban 4.836 e/Ft-tal tervezésre került.
 
Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvény a napokban elfogadásra került (kihirdetése még nem történt meg), amely értelmében a SZJA törvény változása alapján az eddigi adómentes kifizetések (reprezentáció, üzleti ajándék) mentessége megszűnt, amely alapján a kifizetéseket egészségügyi hozzájárulás és kifizetői SZJA fizetési kötelezettség terheli. A koncepcióban ezekkel a kiadásokkal (EHO és SZJA) nem számoltunk, de a 2012. évi költségvetés készítése során a - rendelkezésre álló adatok ismeretében - számolni kell.
 
 
Az önkormányzat a központi hozzájárulásokban "normatívákban" a dologi kiadások fedezetére már előző években sem kapott emelést.
 
Az intézmények, illetve a szakfeladatok dologi kiadásainak számításánál a 2011. évi bázis előirányzatból indultunk ki.
Az intézmények, valamint a hivatal és szakfeladatai esetében az ÁFA kulcs 25 %-ról 27 %-ra történő emelés dologi kiadások között jelentkező hatásával (beszerzések és értékesítésék után jelentkező ÁFA kiadás) számoltunk, ami önkormányzati szinten meghaladta a 14.500 e/Ft-ot.
 
Az elmúlt években megvalósult fejlesztések működtetése, illetve egyéb változások egyes intézményeknél, szakfeladatoknál többletműködési kiadást igényelnek, illetve egyéb változást eredményeztek.
A Balatonalmádi Városgondnoksághoz, mint városüzemeltetési feladatok ellátójához került a Polgármesteri Hivataltól a közvilágítás feladata (29.000 e/Ft), a dologi kiadásai előirányzatából a Baross G. u-i egészségügyi feladatok ellátását biztosító  épületek kieső közüzemi kiadásai miatt elvonásra került 5.098 e/Ft, az Egészségház miatt jelentkező biztosítási díj többlete miatt 250 e/Ft további előirányzat biztosításra került számára.
A Napköziotthonos Óvoda dologi kiadása 965 e/Ft-tal megemelésre került, mert 2012. évben rehabilitációs hozzájárulása az érintett összeggel növekszik.
A Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédia dologi kiadási előirányzata a logopédiai feladatok átvételével jelentkező kiadásokkal (4.311 e/Ft) növekedett, valamint az iskola épületében lévő lift éves felülvizsgálati díjával (254 e/Ft).
A Szociális Alapszolgáltatási Központ dologi kiadásai csökkentésre kerültek, mivel 2011. júliusától nem látja el Alsóörs település számára az idősek nappali ellátás feladatát (646 e/Ft), valamint a védőnői feladatok ellátása 2011. november 1-jétől az Egészségügyi Központnál történik (1.484 e/Ft).
 
A Polgármesteri Hivatalhoz tartozó szakfeladatok dologi kiadásai csökkentésre kerültek az Egészségügyi Központ tevékenységének megkezdése miatt a labor kiadásaihoz történő hozzájárulással (2.400 e/Ft), valamint az ügyeleti hozzájárulás kiadásaival (4.595 e/Ft).
Az önkormányzati tulajdonú strandok hatékony, megfelelő színvonalon történő üzemeltetése szükségessé teszi a fürdő, strandszolgáltatás szakfeladat 2011. évi dologi előirányzatának 10 %-kal történő emelését (3.625 e/Ft).
 
 
A dologi kiadási előirányzatoknál fogyasztói árnövekedés hatásával az előző évektől eltérően a feladatellátás megfelelő színvonalon történő ellátásához - minimális összeggel - tervezni kell 2012. évre.
A dologi kiadások tervezése az elmúlt években a következők szerint alakult:
Az önkormányzat a dologi kiadási előirányzatait 2003. évben 6 %-kal, 2004. évben 4 %-kal, 2005-2006. években 0 %-kal, 2007. évben 3,1 % - kal, 2008. évben részben 3,75 %-kal, részben 7,5 %-kal (intézmények és szakfeladatok, ahol közüzemi díj fizetése jelentkezett, illetve utak-hidak fenntartása, vízkárelhárítás) emelte. 2009. évben a tervezésnél a 2008. évi előirányzatok megemelésre kerültek először 5 %-kal, majd – a Pannónia Kulturális Központ és a Szociális Központ kivételével – az előirányzatok 10 %-a átcsoportosításra került a költségvetés céltartalékába. 2009. év során az „elvont” keret összegéből testületi döntések alapján különböző mértékben összesen 20.773 e/Ft nagyságú keret felszabadításra került. 2010. évben a 2009. évi eredeti előirányzat megemelésre került az „elvont” és céltartalékba helyezett keret összegéből visszajuttatott összeggel, az ÁFA változás hatásával, valamint egyéb összegek (céltartalékból áthelyezés, többletfeladatok kihatásai) korrigálásával, 2011. évben a 2010. évi előirányzatból kiindulva néhány helyen többletfeladat felmerülése miatti többlet előirányzat biztosításával terveztük. A költségvetésben 2008-2011. évekre inflációval nem számoltunk.
 
Az intézmények, a Polgármesteri Hivatal és szakfeladati esetében (strand kivételével) a 2011. évi közüzemi díjak és az üzemanyag kiadási előirányzatát a jövő évre prognosztizált 4,2 %-os fogyasztói árindex mértékével megemeltük.
 
 
A szennyvízgyűjtése, tisztítása, elhelyezés szakfeladat kiadásai között szerepel a 2008. évben megszűnt Víziközmű Társulat által felvett hitel kamatának 2012. évi várható összege (a III. negyedévi kamat mértékével kalkulálva) 12.944 e/Ft-tal, míg előző évben 11.727 e/Ft kiadással terveztünk.
 
Az intézmények és a hivatal költségvetésében tervezendő karbantartási kiadásokon felül az előző évekhez hasonlóan az előre nem tervezhető kiadásokra 1.800 e/Ft összegben terveztünk keretet a céltartalékok között (felújítási keretre 4.500 e/Ft került tervezésre). E keretek felosztásához kérelemre, műszaki szakvélemény alapján juthatnak az intézmények. Az intézmények részéről a keret többszörösét kitevő igények érkeztek a koncepció készítése során.
 
Törvénymódosító javaslat tartalmazza a cégautó adó 2012. évben történő emelését is. Eddig a céges autók után 1600 köbcentiméterig havi 7.000 Ft, e felett pedig 15.000 Ft volt a fizetendő cégautó adó havonta. A tervezet szerint más lesz a cégautó adó kivetési alapja és mértéke is, így 2012-től a céges autó adója is teljesítmény alapúvá válik. Ezen kívül szempont lesz a cégautó környezetvédelmi osztályba sorolása is. A koncepció a gépjárművek után fizetendő cégautó adó többletkiadásával a pontos adatok hiányában nem tudott számolni, de a költségvetés készítésénél – a rendelkezésre álló pontos adatok birtokában – a többletkiadások tervezése szükséges.
  
A társadalom- és szociálpolitikai juttatások (segélyek) tervezésénél a 2011. évi eredeti előirányzatból, a 45.300 e/Ft-ból indultunk ki.
 
Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően, - a 2011. évi kiadások korrigálását követően - "Gazdálkodási tartalék" céltartalékába terveztük azokat a feladatokat, amelyek felhasználásának helye pontosan nem határozható meg, illetve testületi döntés szükséges a "szakfeladaton" történő szerepeltetéséhez.
A 2011. évben tervezett tételeken felül az alábbi esetekben történt további tartalékképzés:
-    a strandi animátori tevékenység kiadásainak biztosítása 800 e/Ft-tal szerepel,
A koncepcióban a működési kiadások között költségvetési lehetőségeinket tekintve általános tartalék keret képzésére nem volt lehetőségünk. A gazdálkodási céltartalékokat nevesítetten a 6. sz. melléklet tartalmazza.
 
A 2012. évi működésre átadott pénzeszközök, támogatás értékű kiadásokra tett javaslatokat az 5. sz. melléklet tartalmazza.
A támogatásértékű kiadások között a Szociális Alapszolgáltatási Központ társult településeivel történő elszámolás kiadásai is szerepelnek a 2010. évi elszámolás adatainak figyelembevételével (a 2012. évi költségvetés készítésénél ennek módosulása várható a 2011. évi tény adatok tükrében).
Működésre átadott pénzeszközök között tervezzük az alapítványok, társadalmi és egyéb szervezeteknek nyújtott támogatásokat, összességében a 2011. évi szintnek megfelelő nagyságrenddel.
A Turisztikai Egyesület támogatásánál - 2010. évhez hasonlóan - a Tourinform Iroda működtetése, a tagdíj és a turisztikai vásárokon történő megjelenés kiadásai kerültek figyelembevételre. A 2011. évi költségvetésben szereplő TDM pályázat önrészét a civil szervezet nem vette igénybe, de kérésének megfelelően a 2012. évi koncepcióban szerepeltetjük, melynek forrása a 2011. évi pénzmaradvány.
  
2. Felhalmozási célú (beruházási, felújítási és átadási célú) kiadások:
 
A koncepció készítéséhez a képviselőktől, az intézményvezetőktől és az osztályvezetőktől kért javaslatokat tanulmányoztuk. Figyelembe véve a költségvetési lehetőségeket, főként azokat a fejlesztési kiadásokat vehettük számításba, amelyekre testületi döntés született, illetve jogszabályi előírás kötelezővé teszi számunkra.
 
A Képviselő-testület által elfogadott munka- és gazdasági program a 2010-2014 évek fejlesztési prioritásait az alábbiak szerint állapította meg:
 
a./ a már megkezdett beruházások befejezése
b./ jogszabályi kötelezettségből adódó fejlesztések megvalósítása. (minimál feltételek biztosítása, akadálymentes használat feltételeinek kialakítása ...)
c./ meglévő ingatlanok felújítása, a kötelező feladatellátást szolgáló épületek  elsőbbségével,
d./ pályázati, lakossági forrásból finanszírozható fejlesztések indítása.
  
A Képviselő-testületi döntés szerint elsőbbséget kell biztosítani azoknak a fejlesztéseknek, amelyek az adott szolgáltatás mennyiségi vagy minőségi bővítésével többletbevételt is eredményeznek, illetve elősegítik a munkahely megőrzést és munkahelyteremtést.
 
A 2010-2011. évi költségvetésben előirányzott beruházások, felújítások egy része 2012-re húzódik át. Ezek között kell megemlíteni az önerős útépítéseket, a közvilágítás bővítését, a strandi kisebb felújításokat, a megkezdett csapadékvíz-rendezési munkákat, a Városházában tervezett kisebb felújításokat és nem utolsó sorban a már elbírált EU-s pályázatokon elnyert támogatással megvalósuló beruházásokat (Szociális Intézmény infrastruktúra fejlesztése KDOP, LEADER Kultúrpark).
 
2.1. Pályázatok, pályázatok alapján megvalósuló fejlesztések
 
A pályázatok önrészére az elmúlt évi költségvetés eredeti előirányzatában 50.000 Ft-ot sikerült biztosítani. Ennek többszörösére lenne szükség 2012 évben, annak érdekében, hogy a benyújtandó pályázataink önrészét biztosítani tudja önkormányzatunk. Lehetőségeinket figyelembe véve a koncepció 40.000 e/Ft-ot  tudott szerepeltetni. A pályázat útján megvalósult, lezárás alatt álló és megvalósítandó fejlesztések összköltségét és pályázati önrész igényét a 9. melléklet részletezi.
 
2.1.1. A Szociális Alapszolgáltatási Központ Baross G. u. 32. szám alatti megüresedő rendelőbe történő áttelepítésére vonatkozó pályázatról és gesztorként további három település pályázatának benyújtásáról a Képviselő-testület 2009. novemberében döntött. Az önkormányzatunkat terhelő önrész már a 2009. évi költségvetésben biztosításra került. A pályázatra vonatkozó támogatási szerződés 2010. augusztus 5-én aláírásra került. A közbeszerzési eljárások lefolytatása megtörtént. A szociális intézmények infrastrukturális fejlesztésének befejezése 2012. év első felében várható.
 
2.1.2. LEADER program keretén belül 42,5 millió forint bruttó költségű pályázatot nyújtottunk be az Európa Szoborpark megvalósítására, melyhez 35.643 e/Ft pályázati támogatást nyertünk el. Az egyébként 100 %-os támogatási intenzitású pályázat önkormányzatot terhelő ÁFA pénzügyi fedezete a költségvetésben biztosított. A beruházási feladatok megvalósítását végző vállalkozás közbeszerzési eljárás keretében történő kiválasztása a napokban megtörtént. A munkaterület átadása ez év december elején megtörténik.
 
2.1.3. 2011. évben több felhalmozási célú pályázat benyújtásáról döntött önkormányzatunk, melyek elbírálása még nem történt meg. Pályázatott nyújtottunk be Fenntartható Energia Cselekvési Terv (SEAP) keretében, mely maximális pályázati önrésze 10.000 e /Ft, melyből a 2011. évi költségvetésben 5.300 e/Ft-ot már biztosítottunk. 2011 októberében KEOP pályázatott nyújtott be önkormányzatunk Endre-Vörösmarty út csapadékvíz elvezetésére, melynek önrészéhez testületünk 9.400 e/Ft önrészt biztosított a 2011. évi költségvetésben. Házi komposztálók és aprítók beszerzésére szintén KEOP pályázat benyújtásáról döntött önkormányzatunk ez évben. A pályázat megvalósításához önrészeként költségvetésünk 500 e/Ft pályázati önrészt biztosított 2011. évben.
 
2.1.4. A már önkormányzati döntéssel bíró pályázatok önrésze a 2011 évi költségvetésben nagyrészt biztosított. A folyamatban lévő pályázatok és a benyújtott (még el nem bírált) pályázatok 2012. évi ÁFA változással járó és egyéb többletkiadások fedezetét biztosítja a 2012. évi költségvetési koncepció felhalmozási célú tartalékok között – erre a célra elkülönített – 10.000 e/Ft összegű keret. Az EU-s pályázatokra előkészített, vagy előkészítés alatt álló fejlesztéseket a 9. melléklet mutatja. 
 
2.1.5. A közeljövő fejlesztési feladatai között jó néhány korábban pályázati úton támogatott beruházás szerepel. A következő évekre vonatkozó pályázati kiírások előkészítése a kormányzat részéről folyamatban van. A támogatási prioritások és a saját forrás figyelembevételével kell majd döntést hozni újabb pályázatok benyújtásáról, lehetőség szerint a most lezárás alatt lévő illetve a befejeződéséhez közeledő projektek elszámolását követően.
  
2.2. Egyéb beruházások és felújítások
 
2.2.1. Az önerős útépítés továbbra is népszerű a lakosság körében. A költségvetési főösszeg 1 %-nak megfelelő nagyságrendű, 27.000 e/Ft összegű önkormányzati forrást – a hatályos rendeletnek megfelelően – biztosítani kell a 2012. évi költségvetésben is. Ez a nagyságrend 2-3 utca megépítésére nyújt fedezetet, azonban a felmerülő igények ezt jóval nagyobb mértékben meghaladják. A legutóbb elfogadott testületi határozatban szereplő prioritások figyelembevételével, a rendelkezésre álló forrás valamint a lakossági befizetések alapján az alábbi utcákat lehet jövőre elkezdeni: Csalogány u. (2.500 e/Ft), Attila u. folytatás (5.500 e/Ft), Hóvirág u.(18.000 e/Ft), Cserfa u. (18.000 e/Ft), Kisberényi köz (82.700 e/Ft), Ezerjó u. (3.300 e/Ft) költséggel. Valamennyi utcaengedélyezési tervvel rendelkezik. Az önerős útépítések beruházásként tudnak megvalósulni.
 
2.2.2.   A közvilágítási hálózat bővítésére a korszerűsítés eredményeként most már közvetlenül is jelentkező megtakarítás és az elmúlt évi beruházási előirányzat maradványának terhére 12.700 e/Ft előirányzat tervezhető.. Ezen összeg elégséges a jövőre megújuló Posta parkoló területén közvilágítási hálózat kiépítésére valamint az Öregpark területén a Szoborparkhoz kapcsolódóan az elavult közvilágítás cseréjére, továbbá a város azon területeinek fejlesztésére, ahol évtizedes elmaradásaink vannak. A közvilágítási fejlesztések részben beruházásként, részben felújításként tudnak megvalósulni.
 
2.2.3.   A nem önerős útépítésekre a 2011. évi költségvetés 20.579 e/Ft eredeti előirányzatot biztosított. Hasonló nagyságrendű, 20.000 e/Ft összegű 2012. évi előirányzattal a városban felmerülő útépítési igény csak minimális mértékben fog teljesülni. Jövő évben a Dózsa György útnak a Vízmeder utcáig terjedő 200 méteres befejező szakaszát, a Töltés-Vécsey utca hiányzó szakaszait, Páfrány utca-71-es főút csatlakozó 100 méteres szakaszát lehet megépíteni. A nem önerős útépítések 10.000 e/Ft értékben beruházás, illetve 10.000 e/Ft értékben felújítás keretein belül tudnak megvalósulni.
 
2.2.4.      Járda építése és felújítása céljára 2012. évben legalább 15.000 e/Ft előirányzat tervezése szükséges. Mindenképpen felújításra szorul a 71-es út mellett a Városközpont területén a Verseny utcáig terjedő szakasz és a Városközponttól a Bajcsy-Zsilinszky utcáig terjedő szakasz, valamint a Hattyú ABC parkoló bejárattól a pékség feletti Bajcsy-Zsilinszky utcáig tartó szakasz, továbbá a Szent Erzsébet liget területén egyes járdaszakasz, a keleti kapu és a főbejárat között. A járdák felújítására prioritásokat kell meghatározni, mert a felsorolt járdaszakaszok felújítási költsége a tervezett összeg dupláját is meghaladhatja.
 
2.2.5.      Posta parkoló felújítására a 2011. évi módosított költségvetésben 5.428 e/Ft áll rendelkezésre. Ez az összeg a közművek felújítására és cseréjére elegendő. A tér városközponthoz méltó rendezésére és kialakítására további 18.000 e/Ft biztosítása szükséges. Ebből az összegből a tér burkolását, parkosítását, csatlakozó utak kialakítását lehet a szezon kezdetére elvégezni.
 
2.2.6.      Vízvezeték-hálózat és csatorna-hálózat cseréje, felújítása az újonnan épülő és felújítandó utakhoz kapcsolódóan 7.500 e/Ft előirányzat biztosítását teszi szükségessé. A hálózatok cseréje és felújítása felújítás keretein belül tud megvalósulni.
 
2.2.7.      Polgármesteri Hivatal homlokzati felújítása, korszerűsítése már évek óta aktuális feladat. A szociális blokkok, konyhák felújítása, vezetékek cseréje, burkolatok felújítása, épületszárnyak klímatizálása mellett a legnagyobb tétel az épület homlokzatának, hőszigetelésének felújítása, a nyílászárók szükség szerinti cseréje, melyekhez a 2011. évi maradványösszeg mellett 10.000 e/Ft biztosítása szükséges lenne, mely a 2011. évi pénzmaradvány felosztásakor a rendelkezésre álló szabad előirányzat függvényében lehetséges lehet.
 
2.2.8.      Támfal omlások helyreállítása, új támfalszakaszok építésére már a 2011. évi költségvetés is tartalmazott előirányzatot. A nem felhasznált keret átvitele mellett további 10.000 e/Ft tervezése indokolt. Több helyen vannak elmaradásaink. Ilyenek az Óvári Ferenc utca elején a volt rendőrségi épület telkén lévő támfal, és az Öreghegy területén több kisebb romos állapotú szakasz felújítása, valamint az útépítésekhez kapcsolódó támfalszakaszok megépítése egyebek mellett a Gárdonyi és az Attila utcáknál. A fejlesztések részben – 3.000 e/Ft összegben - beruházásként, részben – 7.000 e/Ft összegben - felújításként tudnak megvalósulni.
 
2.2.9.   Csapadékvíz elvezetési kivitelezését a város több pontjánkell megoldani. Sürgős probléma a Vízmeder utca és környéke csapadékvíz elvezetésének megoldása, a Béke utca –Barátság utca- Vécsey utcai szakasz, az Öreghegy -71-es Főút vízelvezetés megoldása. Továbbá a tavalyi és idei év csapadékos időjárása bebizonyította, hogy az egyre több burkolt útfelülethez képest a keletkező csapadékvizek elvezetése és a befogadóig történő elvezetése egyre inkább szembetűnő nehézséget jelent. Bekért ajánlatok alapján a becsült kivitelezési költség 25.000 e/Ft. Ennek megfelelően meglévő hálózat átalakítására és bővítésére 12.500 e/Ft, míg az építendő utakhoz kapcsolódóan 12.500 e/Ft összegű előirányzat tervezése indokolt.
 
2.2.10. Wesselényi Strand büféépület jelenleg tervezés alatt áll. A strandrekonstrukció projekt keretein belül a kétegységes büféépület megépítésén túl várhatóan megvalósításra kerül a mederkotrás és - homokozás, valamint a strandolási feltételeket biztosító stég építése is. Az épület építésének és a strandi környezet kialakításának becsült költsége 40.000 e/Ft. A strandi csúszda bontása, majd azt követően a terület rendbetétele további 3.000 e/Ft előirányzat biztosítását tesz szükségessé.
 
2.2.11. Strandi beruházások és felújítások a 2011. évről áthúzódó munkák maradványának felhasználásával valamint további 27.650 e/Ft előirányzat tervezésével folytatódhatnak.
A fenti összeg az alábbi beruházási és felújítási munkálatokat tartalmazza:
-          Mederkotrás, homokozás, hínárvágás és nádvágás Wesselényi és Káptalanfüred strandokon,
-          Wesselényi strand főépület külső nyílászáró cseréje,
-          Wesselényi strand apartmanok rendbetétele,
-          Wesselényi strand röplabda pálya szegélyezése,
-          Wesselényi strand Fittness rész burkolása,
-          Káptalanfüredi strand homokozó árnyékolás folytatása,
-          Káptalanfüredi strand oszlopok burkolása terméskővel a bejárati részen,
-          Káptalanfüredi strand középső vizesblokk csempézése és zuhanytálca felújítása,
-          Káptalanfüredi strand 20-30 kerékpártároló beszerzése,
-          Káptalanfüredi strand 5-5 db fix pad telepítése,
-          Káptalanfüredi strand 3 db korszerű szabadtéri zuhany telepítése,
-          Káptalanfüredi strand nyugati részen homokos föveny kialakítása,
-          Káptalanfüredi kisstrand kerítés cseréje,
-          Káptalanfüredi kisstrand pénztár előtti térkövezés valamint partvédőmű melletti járda térkövezése,
-          Budatava strand kabinsor külső és belső részleges festése,
-          bejárati és partmenti részek térkövezés folytatása,
-          gyermekmedence plexi burkolattal történő lefedése,
-          röplabdapálya szegélyezése.
  
2.2.12. A városrendezési terv előírásainak megfelelően út- és közműépítésekhez szükséges utcaszabályozások céljára a korábbi évek gyakorlatának megfelelően fedezet biztosítása szükséges. A kiadások fedezetére a 2012. évi koncepcióban városrendezési célú közterület rendezésre 4.000 e/Ft kiadással számoltunk.
Az utakon túl megjelentek kártalanítási igények a zöldterületként kijelölt ingatlanok vonatkozásában is, ahol a tulajdonosok az ingatlanok vételét kérik az önkormányzattól.
Az elmúlt időszakban több ingatlannal (a 349/19, a 349/17, /18,és a 347 hrsz-ú ingatlanok) kapcsolatosan a tulajdonosok jelezték az önkormányzat számára eladási igényüket, illetve kárigényüket. Jelenlegi adataink, információink szerint az említett igények 50.000 e/Ft-os kiadást jelentenének önkormányzatunk számára, mely kiadás tervezésére nem volt lehetőségünk.
 
2.2.13. A korábbi évek gyakorlatának megfelelően szükséges tervezni a MÁV Zrt részére 2.000 e/Ft összegű felhalmozási célú átadást, amelyet  a 2012. évi költségvetés tervezésekor áthúzódó kiadásként a 2011. évi pénzmaradvány igénybevétele terhére tervezhetünk.
  
2.2.14.A Polgármesteri Hivatal informatikai fejlesztése nem szűkíthető a számítástechnikai eszközök beszerzésére. A Képviselő-testület által elfogadott informatikai stratégiában kitűzött célok és feladatok megvalósítására az ott elfogadott műszaki tartalomnak megfelelően az éves költségvetésben kell pénzügyi fedezetet biztosítani. A számítástechnikai fejlesztésen belül meghatározó költséghányadot képez a szoftver-legalizáció, ezt a költséget tervezni kell 2012. évben is. A koncepció az informatikai fejlesztési célú kiadásokra 9.572 e/Ft-ot biztosít a beruházási kiadások között (előző években a felhalmozási célú céltartalékok között került tervezésre)
 
2.2.15. Az önkormányzati intézmények és hivatal felújítása céljára az elmúlt évek gyakorlatának és mértékének megfelelően célszerű tartalékot képezni. A beérkezett, jelzett igények számszerűsítése alapján ennek többszörösére lenne szükség.
 
2.2.16. Közbeszerzések és egyéb tervezési és beruházási fejlesztési előkészítési feladatokra10.000 e/Ft keretösszeg biztosítása szükséges, amelynek tervezése a felhalmozási célú céltartalék között történt.
  
2011. évben a párhuzamosan futó EU-s nagyberuházások miatt jó néhány kisebb, de fontos - az éves költségvetésben egyébként pénzügyi fedezettel rendelkező - beruházás-felújítás megvalósítása elmaradt. Annak érdekében, hogy az egyébként a 2011. évi költségvetésben rendelkezésre álló felhalmozási célú előirányzatok pénzmaradványa konkrét kötelezettségvállalás nélkül se vesszenek el, illetve felhasználhatók legyenek a 2012. év elején az eredeti cél megvalósítására az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletben biztosítani kellene felhasználásukat, illetve a 2012. évi költségvetésben eredeti előirányzatként kell szerepeltetni.
  
Az intézményvezetők, illetve képviselők által javasolt fejlesztések közül a jelentősebbeket csak pályázati forrásokkal támogatott nagy beruházások részeként lehet megvalósítani. A kisebb - főként karbantartás jellegű - fejlesztéseket az intézmény költségvetésében kell tervezni, vagy az intézményi felújításokra elkülönített keret terhére lehet megvalósítani.
  
3.      Hiteltörlesztések
 
A Japán hitel (Környezetvédelmi Rehabilitációs Program) törlesztése az ütemezés szerint 2019. évben járt volna le. Önkormányzatunk hitel állományának összege 2011. június 30-i állapot szerint 530.479 e/Ft volt. Az adósság állomány elengedésének tárgyában Talabér Márta országgyűlési képviselő, Várpalota város polgármestere javaslatot terjesztett be a kormány elé. Az előterjesztés eredményeként 2011. november 3-án a várpalotai Polgármesteri Hivatal tanácstermében a miniszterelnök-helyettes sajtótájékoztatót tartott, melyben bejelentette, hogy elengedésre kerül a hét települést (köztük Balatonalmádit) érintő 3,5 milliárd forintos adósságállomány. Balatonalmádi Város Önkormányzatát az elkövetkező időben már nem terheli Japán hitel fizetési kötelezettség.
A megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat által felvett 235.000 e/Ft-os hitel harmadik (első törlesztő részlete 2010. évben jelentkezett 25.000 e/Ft-tal, majd a második 2011. évben jelentkezik 10.000 e/Ft-tal) törlesztése 15.000 e/Ft-os fizetési kötelezettséggel jelentkezik 2012. évben.
 
4.      Egyéb
 
Az idegenforgalmi alap képzését helyi rendeletünk írja elő, azonban költségvetési helyzetünket figyelembe véve nem tudunk javaslatot tenni az idegenforgalmi alap külön, nevesített képzésére.
Az idegenforgalmi alap összege – az előző évek gyakorlata alapján – felhalmozási célú pályázati önrész forrását képezheti.
 
A felhalmozási célú kiadásoknál a működési kiadásokhoz hasonlóan szintén nem volt lehetőség általános tartalék képzésére. Ezzel szemben az előző évek gazdálkodásának tapasztalatai azt mutatják, hogy nagy szükség van általános tartalék képzésére, mert az előre nem várt, nem tervezhető rendkívüli kiadásokra csak ez tud fedezetet biztosítani.
  
IV.       Összegezés
 
 A 2012. évi költségvetési koncepció mérlegét vizsgálva megállapítható, hogy az összes jövő évre számításba vett kiadás meghaladja az összes bevételt.
 
 2012. évi tervezhető bevétel jelenlegi ismereteink szerint:                   1.806.834 e/Ft
 2012. évi kiadási szükséglet jelenlegi ismereteink szerint:                                1.978.833 e/Ft
            Hiány:                                                                                                  171.999 e/Ft
 
A hiány összege 171.999 e/Ft, nagyon magas, (múlt évi koncepcióban 203.837 e/Ft,) ami a bevételi oldalon fejlesztési célú hitelként került beállításra. A hiányként mutatkozó összeg a 2011. évi költségvetés eredeti előirányzataként szereplő fejlesztési célú hitel összegének csaknem másfélszeresét eléri (117.283 /Ft).
  
A 2012. évi költségvetés készítése során a feltüntetett hiány csökkentésére kell törekedni, mert ekkora nagyságú hiány költségvetési év végéig történő visszapótlása hitelfelvétel nélkül nehezen teljesíthető.
A hiány csökkentésének eszköze lehet saját bevételeink növelése, kiadások csökkentése, valamint további pályázatokon elnyert támogatások lehetősége.
  
A koncepcióhoz benyújtott intézményvezetői és hivatali javaslatokat megköszönjük, lehetőségeinkhez képest szerepeltettük, de a költségvetési lehetőségeink – a látható hiány - miatt további szerepeltetésükre nem volt lehetőség a koncepcióban. A benyújtott javaslatok a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Számviteli Osztályán megtekinthetőek.
  
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a 2012. évi költségvetési koncepció megvitatására, s a határozati javaslatban foglaltak elfogadására.
   
Balatonalmádi, 2011. november 29.
 
  Keszey János
   polgármester 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

 
322/2011. (XII.12.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2012. évi költségvetésének koncepcióját a következőkben határozza meg:
 
1.        Elsődleges az intézmények és a Polgármesteri Hivatal működőképességének biztosítása, a korábban felvett hitelek törlesztő-részleteinek és kamatainak fizetése, az elnyert pályázatokkal megvalósítandó fejlesztések befejezése, felhalmozási célú pályázatok önrészének biztosítása és az egyéb kötelezettségek teljesítése.
 
2.         A költségvetési terv összeállításánál alapvető szempont a pénzügyi egyensúly megteremtése. A költségvetést a ténylegesen szükséges összegek alapján kell elkészíteni. A tervezés során feltárt bevételi többleteket, illetve kiadási megtakarításokat a hiány csökkentésére kell fordítani.
 
3.         A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a 2012. évi költségvetésüket a következők figyelembe vételével tervezhetik:
 
3.1.      Az intézmények és a hivatal ( ----- kivételével) működési bevételeiket a 2011. évi eredeti előirányzatból kiindulva legalább az előző évi infláció mértékével (előrejelzés szerint 3,8 %) kötelesek növelni, ez alól kivételt képez a feladat csökkenés miatti bevétel kiesés.
Az önkormányzati strandok bruttó belépőjegyeit legalább 10 %-os árváltozással kell tervezni. (a koncepció 10 %-os árváltozással számolt)
A helyi adók (idegenforgalmi adó, pótlék, bírság kivételével) tekintetében a 2011. évi tervezett bevételhez képest legalább 1,6 %-os bevétel növekedéssel kell tervezni a 2012. évi eredeti előirányzatot. (a koncepció ezzel a növekedéssel számolt)
Az idegenforgalmi adó mértéke 420 Ft/vendégéjszaka mértékről 440 Ft/vendégéjszaka mértékre emelkedik. (a koncepció a 440 Ft/vendégéjszaka mértékkel számolt)
 
3.2.      Az intézmények jogszabályban meghatározott köre a személyi juttatások előirányzatában a keresetbe tartozó juttatások bázis évi előirányzatának 2 %-át költségvetésükben tervezik.
 
3.3.      Az intézmények a pótlékokat a költségvetési törvényben meghatározott pótlékalap figyelembe vételével, a jelenlegi mértéknek megfelelően tervezik.
                         
3.4.      A Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények az étkezési utalvány összegét 5 e/Ft/fő/hó –val, egyéb kedvezményesen adózó béren kívüli juttatást pedig 7 e/Ft/fő/hó – val tervezik a munkavállalók részére (a közfoglalkoztatásban résztvevő és a szezonális jelleggel foglalkoztatott munkavállalók kivételével).
 
            A Polgármesteri Hivatal a 2011. évre meghatározásra kerülő cafetéria kerettel tervez a 2012. évi költségvetésben munkavállalói (közfoglalkoztatottak kivételével) részére.
 
            A Polgármesteri Hivatal a strandi munkavállalók részére az étkezési utalvány összegét 5 e/Ft/fő/hó – val, egyéb kedvezményesen adózó béren kívüli juttatást pedig 7 e/Ft/fő/hó – val tervezi, a strandi szezonálisan foglalkoztatottak részére (közfoglalkoztatottak kivételével) az előbbi juttatás 50 %-át tervezi.
 
3.5.      A közalkalmazotti és a strandi foglalkoztatottak körében tervezésre kerülő kedvezményesen adózó személyi juttatások után, valamint a köztisztviselői körben tervezésre kerülő cafetéria keret után fizetendő EHO tervezésre kerül a 2012. évi költségvetésben.
 
3.6.      A reprezentációs kiadások és az üzleti ajándék után fizetendő kifizetői SZJA és egészségügyi hozzájárulás a 2012. évi költségvetésben tervezésre kerül.
 
3.7.      Az intézmények és a hivatal a dologi kiadási előirányzataikat az élelmezési kiadások kivételével
-         a 2011. évi eredeti előirányzatból kiindulva az ÁFA változás növekedésének hatásával, valamint a közüzemi díjakra és az üzemanyag kiadásokra vonatkozóan a 2012. évre jelzett infláció hatásával tervezik,
-         a strandi dologi kiadások tekintetében a 2011. évi eredeti előirányzatból kiindulva az ÁFA változás növekedésének hatásával, valamint 10 %-os dologi növekedés hatásával számolva tervezik,
-         bevétel növekedés után fizetendő többlet ÁFA kiadás korrigálásával tervezik,
-         a cégautóadó mértékének növekedésével tervezik,
-         a baleseti adó fizetendő összegével tervezik.
 
Az élelmezési kiadásoknál a tényleges árváltozás hatásával és a szolgáltatást várhatóan igénybevevők számával kell számolni.
                  
3. 8.     A társadalom- és szociálpolitikai juttatások (segélyek) összege a 2011. évi szintnek megfelelő összeggel tervezendő 2012. évben.
 
4.                  A Szociális Alapszolgáltatási Központ 2012. évi engedélyezett létszámát - jogszabályi előírások teljesítése miatt – 36,5 fő-ben (2011. évi engedélyezett 41,5 fő) állapítja meg 2012. december 31-ig , melyből Balatonalmádi településre vonatkozó engedélyezett létszám 15,1 fő.
 
5.            A Balatonalmádi Városgondnokság engedélyezett létszámát 40 fő-ben állapítja meg, melyből a közfoglalkoztatásban résztvevők engedélyezett száma 10,5 fő (2011. évben közfoglalkoztatásban résztvevők engedélyezett létszáma 10,5 fő volt) 2012. december 31-ig. A közfoglalkoztatásban résztvevők létszáma év közben az intézményekhez átcsoportosításra kerül a tényleges adatok ismeretében.
 
6.            A Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszámát 65 fő-ben állapítja meg, melyből a közfoglalkoztatásban résztvevők engedélyezett száma 1 fő (2011. évben közcélú foglalkoztatott 1 fő).
 
7.      A társadalmi szervezetek és egyéb szervezetek támogatása a mellékelt 5. számú   melléklet szerint tervezendő.   
         
8.                  Idegenforgalmi Alapot a 2012. évi költségvetésben - költségvetési lehetőségeinket
figyelembe véve -  nem tervez az önkormányzat, azzal, hogy az Idegenforgalmi Alap
bevételét képező összeget a felhalmozási célú pályázati önrészként kell tervezni.
 
9.              A 2012. évi költségvetés felhalmozási célú kiadásainak tervezésénél a 4. számú mellékletben szerepeltetett feladatokat kell figyelembe venni.
 
10.              A 2012. évi költségvetés eredeti előirányzatai között az önkormányzat tervezi a 2011. évi felhalmozási célú kiadások fel nem használt előirányzatait, melyek fedezetét a 2011. évi pénzmaradvány igénybevétele képezi.
 
11.       A 2012. évi költségvetés összeállításakor max. 120.000 e/Ft hitel (hiány) tervezhető.
 
 
Felelős:              Keszey Jánospolgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:            2012. február 15.”
 

 

 
Humán Bizottság  

 

 
219/2011. (XII.12.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepcióját „A helyi adókról szóló 26/2008.(XII.19.) rendelet” változatlanul hagyása mellett javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.
 
Felelős:          Bálint Sándor
Határidő:        2011. december 15. – Képviselő-testületi ülés

 

 
Döntési javaslat

"A 2012. évi költségvetési koncepció"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
.../2011..(XII.15.). Öh.
  
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2012. évi költségvetésének koncepcióját a következőkben határozza meg:
 
1.        Elsődleges az intézmények és a Polgármesteri Hivatal működőképességének biztosítása, a korábban felvett hitelek törlesztő-részleteinek és kamatainak fizetése, az elnyert pályázatokkal megvalósítandó fejlesztések befejezése, felhalmozási célú pályázatok önrészének biztosítása és az egyéb kötelezettségek teljesítése.
 
2.         A költségvetési terv összeállításánál alapvető szempont a pénzügyi egyensúly megteremtése. A költségvetést a ténylegesen szükséges összegek alapján kell elkészíteni. A tervezés során feltárt bevételi többleteket, illetve kiadási megtakarításokat a hiány csökkentésére kell fordítani.
 
3.         A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a 2012. évi költségvetésüket a következők figyelembe vételével tervezhetik:
 
3.1.      Az intézmények és a hivatal (…………. kivételével) működési bevételeiket a 2011. évi eredeti előirányzatból kiindulva legalább az előző évi infláció mértékével (előrejelzés szerint 3,8 %) kötelesek növelni, ez alól kivételt képez a feladat csökkenés miatti bevétel kiesés.
Az önkormányzati strandok bruttó belépőjegyeit legalább 10 %-os árváltozással kell tervezni. (a koncepció 10 %-os árváltozással számolt)
A helyi adók (idegenforgalmi adó, pótlék, bírság kivételével) tekintetében a 2011. évi tervezett bevételhez képest legalább 1,6 %-os bevétel növekedéssel kell tervezni a 2012. évi eredeti előirányzatot. (a koncepció ezzel a növekedéssel számolt)
Az idegenforgalmi adó mértéke 420 Ft/vendégéjszaka mértékről 440 Ft/vendégéjszaka mértékre emelkedik. (a koncepció a 440 Ft/vendégéjszaka mértékkel számolt)
 
3.2.      Az intézmények jogszabályban meghatározott köre a személyi juttatások előirányzatában a keresetbe tartozó juttatások bázis évi előirányzatának 2 %-át költségvetésükben tervezik.
 
3.3.      Az intézmények a pótlékokat a költségvetési törvényben meghatározott pótlékalap figyelembe vételével, a jelenlegi mértéknek megfelelően tervezik.
                         
3.4.      A Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények az étkezési utalvány összegét 5 e/Ft/fő/hó –val, egyéb kedvezményesen adózó béren kívüli juttatást pedig 7 e/Ft/fő/hó – val tervezik a munkavállalók részére (a közfoglalkoztatásban résztvevő és a szezonális jelleggel foglalkoztatott munkavállalók kivételével).
 
            A Polgármesteri Hivatal a 2012. évre meghatározásra kerülő cafetéria kerettel tervez a 2012. évi költségvetésben munkavállalói (közfoglalkoztatottak kivételével) részére.
 
            A Polgármesteri Hivatal a strandi munkavállalók részére az étkezési utalvány összegét 5 e/Ft/fő/hó – val, egyéb kedvezményesen adózó béren kívüli juttatást pedig 7 e/Ft/fő/hó – val tervezi, a strandi szezonálisan foglalkoztatottak részére (közfoglalkoztatottak kivételével) az előbbi juttatás 50 %-át tervezi.
 
3.5.      A közalkalmazotti és a strandi foglalkoztatottak körében tervezésre kerülő kedvezményesen adózó személyi juttatások után, valamint a köztisztviselői körben tervezésre kerülő cafetéria keret után fizetendő EHO tervezésre kerül a 2012. évi költségvetésben.
 
3.6.      A reprezentációs kiadások és az üzleti ajándék után fizetendő kifizetői SZJA és egészségügyi hozzájárulás a 2012. évi költségvetésben tervezésre kerül.
 
3.7.      Az intézmények és a hivatal a dologi kiadási előirányzataikat az élelmezési kiadások kivételével
-         a 2011. évi eredeti előirányzatból kiindulva az ÁFA változás növekedésének hatásával, valamint a közüzemi díjakra és az üzemanyag kiadásokra vonatkozóan a 2012. évre jelzett infláció hatásával tervezik,
-         a strandi dologi kiadások tekintetében a 2011. évi eredeti előirányzatból kiindulva az ÁFA változás növekedésének hatásával, valamint 10 %-os dologi növekedés hatásával számolva tervezik,
-         bevétel növekedés után fizetendő többlet ÁFA kiadás korrigálásával tervezik,
-         a cégautóadó mértékének növekedésével tervezik,
-         a baleseti adó fizetendő összegével tervezik.
 
Az élelmezési kiadásoknál a tényleges árváltozás hatásával és a szolgáltatást várhatóan igénybevevők számával kell számolni.
                  
 3. 8.     A társadalom- és szociálpolitikai juttatások (segélyek) összege a 2011. évi szintnek megfelelő összeggel tervezendő 2012. évben.
 
4.                  A Szociális Alapszolgáltatási Központ 2012. évi engedélyezett létszámát - jogszabályi előírások teljesítése miatt – 36,5 fő-ben (2011. évi engedélyezett 41,5 fő) állapítja meg 2012. december 31-ig , melyből Balatonalmádi településre vonatkozó engedélyezett létszám 15,1 fő.
 
5.            A Balatonalmádi Városgondnokság engedélyezett létszámát 40 fő-ben állapítja meg, melyből a közfoglalkoztatásban résztvevők engedélyezett száma 10,5 fő (2011. évben közfoglalkoztatásban résztvevők engedélyezett létszáma 10,5 fő volt) 2012. december 31-ig. A közfoglalkoztatásban résztvevők létszáma év közben az intézményekhez átcsoportosításra kerül a tényleges adatok ismeretében.
 
6.            A Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszámát 65 fő-ben állapítja meg, melyből a közfoglalkoztatásban résztvevők engedélyezett száma 1 fő (2011. évben közcélú foglalkoztatott 1 fő).
 
7.      A társadalmi szervezetek és egyéb szervezetek támogatása a mellékelt 5. számú melléklet szerint tervezendő.   
         
8.                  Idegenforgalmi Alapot a 2012. évi költségvetésben - költségvetési lehetőségeinket
figyelembe véve -  nem tervez az önkormányzat, azzal, hogy az Idegenforgalmi Alap
bevételét képező összeget a felhalmozási célú pályázati önrészként kell tervezni.
 
9.              A 2012. évi költségvetés felhalmozási célú kiadásainak tervezésénél a 4. számú mellékletben szerepeltetett feladatokat kell figyelembe venni.
 
10.              A 2012. évi költségvetés eredeti előirányzatai között az önkormányzat tervezi a 2011. évi felhalmozási célú kiadások fel nem használt előirányzatait, melyek fedezetét a 2011. évi pénzmaradvány igénybevétele képezi.
 
11.       A 2012. évi költségvetés összeállításakor max. ……………. e/Ft hitel (hiány) tervezhető.
 
    
Felelős:              Keszey Jánospolgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:            2012. február 15.
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe