11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. december 15-i ülésére

Tárgy:   Javaslat óvodai / bölcsődei csoport indítására - szülői beadvány alapján
Készítette:   Kovács Piroska Rózsa aljegyző, Regenyéné Király Andrea osztályvezető, Szlovik Józsefné önkormányzati intézmény gazdasági vezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

 Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete 268/2011.(IX.29.) Ö határozatával felkérte a polgármestert, hogy a polgármesteri hivatallal vizsgáltassa meg a mellékelt beadványban (1.sz.melléklet) szereplő kezdeményezés – új óvodai csoport indítása, új helyen, a Baross G.u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén - milyen jogszabályi, műszaki, humán erőforrási, pénzügyi, stb. feltételek teljesítése esetén valósítható meg.
 
1.      Új óvodai csoport indításának feltételei
 
1.1. Törvényi feltételek
A közoktatásról szóló jelenleg hatályos 1993. évi LXXIX. törvény 3. sz melléklet II. fejezeteaz óvodai csoportok átlag létszámát 20 főben, maximális létszámát 25 főben határozza meg. A maximális létszámot legfeljebb 20%-kal át lehet lépni a nevelési év indításánál, ha az óvodában legfeljebb két óvodai csoport indul; továbbá függetlenül az indított osztályok, csoportok számától, akkor is, ha a nevelési év, tanítási év során az új gyermek, tanuló átvétele, felvétele miatt indokolt. A fentiekben leírt maximális létszám, illetve a számított maximális létszám további 10%-kal túlléphető, ha az oktatásszervezési okok miatt indokolt és azzal a az óvodai szülői szervezet is egyetért, de a csoportlétszám nem lehet több 33 főnél.  
Óvodába a gyermek 3. életévének betöltése után vehető fel. Az újonnan jelentkező gyermekek fogadása az óvodai nevelési évben folyamatosan történik (65.§ (1.) bek.)
A fenntartó határozza meg az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát, továbbá engedélyezi az osztály, csoport átlaglétszámtól való eltérést. (102.§(2) c.)pont)
 
1.2. A Napköziotthonos Óvodák várható létszámhelyzete
 
1.2.1. A balatonalmádi Napköziotthonos Óvoda 200 fő férőhellyel (két telephelyen három épületben) és 8 óvodai vegyes csoporttal működik. A jelenlegi és jövőre várható gyermeklétszámát az 2.sz. melléklet tartalmazza. Látható, hogy az un. óvodai csúcs idején (májusban, amikor a három évesek már beiratkoznak, a hat évesek pedig még nem mennek el az iskolába) a csoportok létszáma meghaladja az előírt maximális létszámot, de a törvény által engedett túllépés keretein belül marad. A 29 – 31 fős óvodai csoportok a szülők és az óvodapedagógusok szerint azonban – a térbeli zsúfoltság mellett ill. azzal együtt – a szakmai munka rovására megy, különösen az óvoda által alkalmazott Differenciált Óvodai Bánásmód pedagógia program esetén.   Akkor is, ha a naponta óvodába járók adatai – amit a napi étkezők számával lehet kimutatni – a férőhely kihasználtság alacsonyabb fokát mutatják figyelembe véve azt is, hogy az átlagban a nyári szünet időtartama is benne van. (2007/2008-ban átlag 150 fő/nap, 2008/2009-ben átlag 132 fő/nap) Az intézmény statisztikai létszáma 2011. október 1-i állapot szerint 186 fő.
1.2.2. A hosszabb távon várható gyermeklétszámot ill. férőhely igényt – a népesség-nyilvántartás adatai alapján csak megközelítőleg lehet meghatározni. (befolyásoló tényezők: elköltözők-beköltözők, bejelentett lakcímmel rendelkező, de nem itt élő gyermekek, átmenetileg itt élők, óvodában maradó tankötelesek, óvodába más településre járók, stb.) A megközelítő adatok is azt mutatják, hogy a 200 fő férőhely az óvodában a helyi igények kielégítéséhez  hosszabb távon nem elegendő. (A születések számában 2009-ben egy jelentős emelkedés látszik (96 fő), aztán 2010 ill. 2011-ben az eddigi tendencia szerinti 70-80 gyermek születik.)
 
1.2.3. Az újabb óvodai csoport indítását indokolja a jelenleg hatályos közoktatási törvény előírása is, mely szerint a helyi önkormányzati fenntartóknak 2012. augusztus 31-éig valamennyi óvodai neveléssel összefüggő szülői igény teljesítéséhez szükséges feltételt meg kell teremteniük. (132.§(6.)bek.)  Hozzá kell tenni, hogy az almádi óvoda – ha szűkösen is – eddig az összes szülői felvételi igényt teljesítette (nem alakult ki várólista), szemben a városi, nagyvárosi tapasztalatokkal. (A fenti határidőt már kétszer módosították annak országos megvalósíthatatlansága miatt.)
1.2.4. Az újabb óvodai csoport indítását erősíti a tervezetben ismert új nemzeti köznevelési törvény is, ami szerint 2014-től az óvodába járás 3 éves kortól általánosan kötelező lesz, ami újabb férőhely-igényeket kelthet. A törvénytervezetben a óvodai csoportlétszámot min. 13, átlag 20, maximum 25 főben határozzák meg.
 
1.3. Az új csoport indításának közoktatási intézkedési tervvel való összefüggése
Az önkormányzat 2000. évben fogadta el a város önkormányzati döntés-előkészítést szolgáló feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és fejlesztési tervet (közoktatási intézkedési terv), amit a törvénynek megfelelően két évente felülvizsgált. A képviselő-testület a 2005. februári ülésén tárgyalta az „intézményi ingatlan-hasznosítási koncepciót”, melynek keretében (33/2005.(II.24.)Öh/5.pont.) felkérte a polgármestert és a jegyzőt, hogy a Mogyoró úti óvoda területén felépítendő új óvoda tervezési programját állítsa össze és a tervpályázat pénzügyi fedezetét a 2006. évi költségvetési koncepció elkészítésénél vegye figyelembe Az intézkedési terv 2006. évi felülvizsgálat során döntött a képviselő-testület arról, hogy a Mogyoró úti óvoda helyén új óvodát épít 8 óvodai csoporttal és egy bölcsődei egység megépítésének lehetőségével. A beruházás megvalósításának pénzügyi fedezete a helyi költségvetési önrész mellett EU-s vagy más pályázat, ill. címzett állami támogatás..
Az intézkedési terv 2010. évi felülvizsgálatakor már felmerült további óvodai férőhely ill. bölcsődei csoport szükségessége, ezért a képviselő-testület a 79/2010. (III. 25.)Ö. határozatával úgy döntött, az Önkormányzat megvizsgáltatja annak lehetőségét, hogy a Mogyoró utcai óvoda területén elhelyezhető-e 9 foglalkoztatási egységből álló óvoda, illetve 1 bölcsődei egység, valamint ez a módosítás milyen anyagi vonzattal jár. (A vizsgálatnak ki kell terjednie az intézkedési tervben szereplő megoldási változatokra is – pl. bölcsőde a jelenlegi Bajcsy-Zs. úti óvoda helyén.)
A terv felülvizsgálata eddig nem történt meg, ám megfelelő ( a teljes bekerülési költség nagyobb részét támogató) pályázatot sem írtak ki az utóbbi időben.
Az új óvodaépület megépítéséhez szükséges településrendezési terv módosításának az ügyében a Képviselő-testület döntése alapján újabb kérelmet terjesztettünk fel a Miniszterelnökhöz. A Balaton Törvény módosítását igénylő jogszabályváltozásról még nincs információnk.
 
1.4. Új óvodai csoport indításának személyi feltételei
Egy óvodai csoport heti időkerete 50 óra (ettől indokolt esetben el lehet térni ), mely idő alatt minden  csoportra a teljes nyitvatartási időben óvodapedagógusnak kell felügyelni. Legalább napi 2 óra átfedési időt is biztosítani kell. (Az átfedés általában a déli időszakban indokolt, melyet napi 2 órával számolunk.) így a csoportban két óvodapedagógusnak és egy dajkának kell dolgoznia. (Ktv. 24.§.(4.)bek.)
Az óvodavezető mellételt beadványa (5. melléklet) szerint a 2 óvónő és 1 fő dajka alkalmazása mellett   indokolt + 1 fő asszisztens, továbbá a melegítőkonyhai feladatok ellátásához + 1 fő konyha dolgozó alkalmazása is.
 
1.5. Az új óvodai csoport elhelyezése a Baross G.u. 32-ben.
A Baross u. 32. sz. alatti volt orvosi rendelőből az alap- és szakellátások 2011. november 1-től átköltöztek az új Egészségügyi Központba. Az épület felső szintjének családsegítő központtá történő átépítésére önkormányzatunk gesztorságával pályázatot nyert a Balatonalmádi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás. Az építkezés rövidesen megkezdődik.
Azt, hogy az épület alsó szintjén építészetileg elhelyezhető-e és milyen feltételekkel egy óvodai csoport /bölcsődei egység, a Delta Mérnöki Iroda vizsgálta meg.
 
1.5.1  Az új óvodai telephely kialakításának építészeti feltételei
A Delta Mérnöki Iroda tanulmányterve (3.4. sz.melléklet) szerint a Baross G.u. 32. alsó szintjén (intézményi új telephelyként) 1 csoportos óvoda – nagy nehézséggel és kisebb – előírások alóli felmentési kérelemmel - az épületben kialakítható. Az épületben meglévő szintkülönbség és csak a tetőtérben elhelyezhető tornaterem miatt az épület nem tekinthető akadálymentesnek. A funkcionális megoldásokban is kompromisszum szükségeltetik.
 
1.5.2. Az új óvodai telephely működéséhez szükséges berendezések, felszerelések
Mivel nem egy, már működő óvodában indulna egy új csoport, a kialakítás egyben egy új óvodai telephely kialakítását is jelenti. Nemcsak az építészeti feltételeket, hanem a felszerelési és eszközjegyzéket is jogszabály írja elő. A telephelyen majdnem minden olyan feltételt teljesíteni kell, mint a központi óvodában. Az új csoporthely ill. az 1 új csoport indítása esetén szükséges felszerelések és berendezések jegyzékét az óvodavezető (5.sz. melléklet) beadványa tartalmazza.
 
1.5.3. Az új óvodai telephely működtetésnek kalkulált költségei
           
1 csoportos új óvodai telephely a Baross G.u. 32. alsó szintjén
2012.szept.1-től                  2012. dec.31-ig   eFt
2013. jan.1-től évente             eFt
Tervezés költsége
Eng. és kiviteli terv
                     1.800
 
Átépítés költségei
 
76.054,5
 
nettó
59.885.440 Ft
 
 
ÁFA 27%
16.169.068 Ft
 
 
Működtetés költségei
 
                               17.555
16.275
·        Ebből:
2 fő óvodapedagógus
                                 2.766
                             11.064
Személyi költségek
1 fő dajka
     (bruttó)
1 ped.asszisztens
 
1 fő konyhai dolgozó
·        Ebből:
 
 
 
Dologi költségek
„egyszeri” beszerzés
 Első beszerzés   felszerelésjegyzék szerint
                                 13.486
 
 Éves dologi költségek
(gáz, áram, víz, ebédszállítás, készlet, stb.)
                                  1.303
                                5.211
Kiadás összesen:
 
95.409,5
16.275
 
A fenti táblázat a tervező és az intézményvezető által összeállított költségbecslést tartalmazza.
Az 1 csoportos óvoda telephely kialakításának egy férőhelyre jutó költsége igen magas. (A csoportszobán kívüli un. kiszolgáló helyiségek több csoport ellátására is alkalmasak lennének.)
A csoport fenntartásának költségei is magasabbak, mint a jelenlegi óvodában, amit az önálló telephelyként való működtetés eredményez. (az ebédszállítást nem a kiszállított mennyiséggel számolják, hanem a megtett km-rel; internet- telefon kapcsolat biztosítása; biztonsági rendszer működtetése; kötelező rágcsáló irtás; előírás szerinti egyéni eszközök beszerzése, tisztítása;stb)
Az új csoport esetleges indításával az intézményi étkeztetés (nyersanyagköltség + rezsi) és a befizetett étkezési térítési díj közötti különbség költségei jelentősen nem nőnek.
Bevételi oldalról: Mivel a normatív állami támogatás alapját a statisztikai gyermeklétszám adja, (jelenleg az októberi statisztika alapján 186 fő) a csoportbontással a normatív támogatás számottevően nem nőne 2012-ben. Az óvodai férőhely 25 fővel történő emelése 2013-ban - amennyiben nemcsak a jelenlegi csoportok létszámának csökkenése, hanem új beiratkozók is növelik az októberi statisztikai létszámot - 10 fő normatíva emelkedéssel lehet kalkulálni, ami a 2012. évi költségvetési törvénytervezet normatív támogatásával számolva közel 1.800 000 . Ft bevételt jelentene egész évre vonatkoztatva.
 
A benyújtott 2012. évi költségvetési koncepcióban az új óvodai telephely kialakításának, új csoport indításának és fenntartásának költségeivel nem számoltunk. A fejlesztés támogatása esetén a pénzügyi forrást meg kell jelölni.
 
1.6. Az új óvodai telephely kialakítása (óvodai csoport) indítása esetén alkalmazandó eljárási szabályok.
-         Amennyiben a képviselő-testület új óvodai csoport számára új óvodai telephely kialakításáról dönt, az intézményátszervezésnek minősül [1993. évi LXXIX. törvény 121.§ 15. intézményátszervezés: minden olyan fenntartói döntés, amely az alapító okiratnak e törvény 37. § (5) bekezdésének b) pontjában meghatározottak módosulásával jár;]
-         A közoktatási törvény 102. §(3) bek. szerint a fenntartónak a közoktatási intézmény átszervezésével, feladatának megváltoztatásával összefüggő döntése előtt be kell szereznie az intézmény alkalmazotti közösségének, és az intézmény szülői szervezetének (közösségnek) véleményét. A vélemény kialakításához minden olyan információt hozzáférhetővé kell tenni a véleményezési joggal rendelkezők részére, amely a fenntartói döntés meghozatalához rendelkezésére áll. A vélemény kialakításához - az információk hozzáférhetővé tételének napjától számítva - legalább tizenöt napot kell biztosítani az érdekeltek részére.
-         Az idézett törvény 102. § (9) bekezdése alapján:  fenntartó tanítási évben (szorgalmi időben), továbbá - a július-augusztus hónapok kivételével - nevelési évbena).. óvodát nem szervezhet át, nem szüntethet meg, fenntartói jogát nem adhatja át,b) … óvodai csoportot nem szerveztethet át, és nem szüntettethet meg,, c) óvoda feladatait nem változtathatja meg.
-         Az idézett törvény 102. §(11) bekezdéses szerint a fenntartó legkésőbb az intézkedés tervezett végrehajtása éve májusának utolsó munkanapjáig hozhat döntést a nevelési-oktatási intézmény fenntartói jogának átadásával, átalakításával, megszüntetésével, stb. az egyéb átszervezésre vonatkozó döntések határideje július utolsó munkanapja.
-         A szülői beadványban szereplő aktív, az intézménnyel együttműködő szülői részvétel minden részvevő számára kívánatos, azonban közpénzből fenntartott önkormányzati óvodában a csoportba való beosztás (kit vegyenek fel a csoportba ill. kit melyik csoportba vegyenek fel) nem szülői kompetencia. Kotv: 65.§ (3.)Az óvodába felvett gyermek csoportba való beosztásáról az óvodavezető dönt a szülők és óvodapedagógusok véleményének figyelembevételével.”
-         Az óvodába való felvételt illetően - a szegregáció tilalma mellett - a jelenleg hatályos közoktatási törvény a területi elvet követi: Kotv. 90. § (1) „a közoktatási intézményt fenntartó helyi önkormányzat meghatározza és közzéteszi az óvodák, iskolák működési (felvételi) körzetét. Az e körzetben élő gyermekek, tanulók felvételét, átvételét az óvoda, iskola nem tagadhatja meg”. Továbbá: Kotv. 65.§ §(1) Az óvodai felvétel, átvétel jelentkezés alapján történik (2) A gyermeket elsősorban abba az óvodába kell felvenni, átvenni, amelynek körzetében lakik, illetőleg ahol szülője dolgozik. A felvételről, átvételről az óvoda vezetője dönt. A kötelező felvételt biztosító óvoda - ha a gyermek betöltötte a harmadik életévét - nem tagadhatja meg a halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, továbbá annak a gyermeknek a felvételét, aki a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény 41. §-a alapján jogosult a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére, illetve akinek a felvételét a gyámhatóság kezdeményezte.
-         Jelenleg a Bajcsy úti és a Mogyoró úti óvodákhoz nincs kialakítva az óvodához tartozó utcajegyzék, egy harmadik telephely működtetése esetén ez mindenképpen indokolt, felmenő rendszerű bevezetéssel.
Amennyiben a Baross G.u. 32. alsó szintjén 1 óvodai csoport működtetését (telephellyé történő átalakítását) a Képviselő-testület támogatja, jelenleg elvi döntés hozható, majd a fenti eljárásrend betartásával és határidőkkel hozható meg a végleges döntés az intézményről. Az átépítés a költségvetési forrás biztosítása és az engedélyezési terv birtokában megkezdhető.
Ugyanakkor legkésőbb a város közoktatási intézkedési tervének ütemezett felülvizsgálata során (első olvasat 2012. március) döntést célszerű hozni a Mogyoró utcai óvoda helyén tervezett új óvoda beruházás további sorsáról is.
 
2.      Új bölcsőde indításának feltételei
 
2.1. Jogszabályi feltételek
A bölcsődei ellátás nem a közoktatási, hanem a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény hatálya alá tartozik. 42. §(1) A bölcsőde a családban nevelkedő 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátását, szakszerű gondozását és nevelését biztosító intézmény. Ha a gyermek a 3. évét betöltötte, de testi vagy szellemi fejlettségi szintje alapján még nem érett az óvodai nevelésre, a 4. évének betöltését követő augusztus 31-ig nevelhető és gondozható a bölcsődében.
Az intézmények szakmai, személyi feltételeit a 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet szabályozza.
 
2.2. Bölcsődei ellátás – igények
A törvény szerint a települési önkormányzat kötelező feladata a gyermekek védelme helyi ellátó rendszerének kiépítése és működtetése, a területén lakó gyermekek ellátásának megszervezése,  ezen belül a személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében a gyermekjóléti szolgáltatás, a gyermek napközbeni ellátása is. A bölcsődei ellátás – mint napközbeni ellátás - a 10 ezer fő állandó lakost meghaladó településeken kötelező önkormányzati feladat. Balatonalmádi lakosságszáma 2011 októberében  9340 fő.
Ugyan konkrét bölcsődei igényfelmérés még nem volt a helyi szülők körében, de időről időre érkezik megkeresés az önkormányzathoz a bölcsődei ellátásról érdeklődve. Ez volt az alapja annak is, hogy az önkormányzat a város közoktatási intézkedési tervének 2010. évi felülvizsgálatakor foglalkozott a bölcsődei szolgáltatás beindításának kérdésével.
Jelenleg együttműködési megállapodása van a városnak Balatonfüred Város Önkormányzatával, hogy igény és üres férőhely esetén felveszik ellátásra a Balatonalmádi illetőségű 3 év alatti gyermekeket. Ismereteink szerint többen Balatonfűzfő bölcsődéjébe íratták gyermeküket (jelenleg 5 fő). A vörösberényi bölcsőde férőhelyeinek száma 10 fő, jelenleg teljes létszámmal működnek
A 2010-ben ill. 2011-ben született (születendő) gyermekek 77 – 80 fős létszáma (a 2009-ben született 96 fő a trendtől eltérőnek tekinthető) – ami hasonló a 2009-et megelőző időszakkal – indokolhatja a bölcsődei ellátás helyi beindítását. Ugyanakkor – információink szerint - a környék bölcsődéi nem üzemelnek 100%-os kihasználtsággal, és január 1-től egy új csoportnyi férőhely nyílik a felújított-bővített balatonfűzfői bölcsődében.
 
2.3. Bölcsődei ellátás – intézményi keretek
15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 35. § (4) A bölcsőde szervezetileg működhet:
a) önálló bölcsődeként, b) Bölcsődei Igazgatóság, illetve Egyesített Bölcsőde szervezeti formában, annak tagintézményeként, c) többcélú, közös igazgatású intézmény önálló szervezeti és szakmai egységeként.
(5) A bölcsőde a feladat jellegétől függően
a) napos bölcsőde, b) hetes (5 napos) bölcsőde lehet.
(6) Ha a bölcsőde más intézménnyel összevontan működik, biztosítani kell a bölcsőde önálló szakmai egységként történő működtetését.
Önálló napos bölcsőde – költségvetési intézményként – alapító okirattal alapítható. Ez esetben 1 fő intézményvezetőt (szakmai vezetőt) kell alkalmazni.
Mód van arra is, hogy az önkormányzat a meglévő óvoda átszervezésével gondoskodjon a bölcsődei ellátás megszervezéséről oly módon, hogy a közoktatási intézményt közös igazgatású közoktatási intézménnyé szervezi át, ezzel egyidejűleg, ennek szervezetileg és szakmailag önálló intézményegységeként megalapítja a bölcsődét. Ez utóbbi esetben intézményegység vezetőt kell alkalmazni. A tervezet ezzel számol.  (Köot. 33.§ (1) bekezdés b) pontja, 33.§ (4) bekezdése és 121.§ (1) bekezdés 25. pontja)
 
2.4. A bölcsődei csoport(ok) indításának személyi feltételei
Egy gondozási egységre (2, legfeljebb 12 gyermek – ha valamennyi gyermek betöltötte a 2. életévét, legfeljebb 14 gyermek - ellátását szolgáló csoport) az óvodavezető mellékelt (6.sz. melléklet) jogszabályon alapuló beadványa szerint 1 fő intézményvezető-helyettes, 3 fő csecsemő- és kisgyermekgondozó, 1 fő takarító és 1 fő konyhai dolgozó alkalmazása szükséges.
 
2.5. Az új bölcsődei csoport elhelyezése a Baross G.u. 32-ben.
2.5.1.      Az új bölcsődetelephely kialakításának építészeti feltételei
A Delta Mérnöki Iroda tanulmányterve (3.4. sz. melléklet) szerint a Baross G.u. 32. alsó szintjén – önálló intézményként vagy közös igazgatású közoktatási intézmény intézményegységeként (telephelyeként) – 20 fős bölcsőde alapfunkciói biztosíthatók a gyermekszobák méretére és szélességére szóló 10%-os eltérési kérelemmel. Az így átalakított épület csak részben tekinthető akadálymentesnek (épületben lévő szintkülönbség). (A főzőkonyha a Bajcsy úti óvodában működik)
 
2.5.2.      Az új bölcsőde működéséhez szükséges berendezések, felszerelések
Az új bölcsődei csoportok indítása esetén szükséges – előírt ill. nélkülözhetetlen - felszerelések és berendezések jegyzékét az óvodavezető (6.sz. melléklet) beadványa tartalmazza.
 
2.5.3.      Az új bölcsőde telephely működtetésnek kalkulált költségei
 
Új bölcsődei egység (2 csoport) a                                   Baross G. u. 32. alsó szintjén
2012.szept.1-től 2012. dec.31-ig                            eFt
2013. jan.1-től évente                                                            eFt
Tervezés költsége
Eng. és kiviteli terv
                                1.800
 
Átépítés költségei
 
~71.150
 
nettó
55.385.800 Ft
 
 
ÁFA 27%
15.764.166 Ft
 
 
Működtetés költségei
 
17.611
21.743,5
·        Ebből:
1 fő intézm.egység vezető
3.086
                                                       12.344
Személyi költségek
3 fő gyermekgondozó
     (bruttó)
1 takarító
 
1 fő konyhai dolgozó
·        Ebből:
 
 
 
Dologi költségek
„egyszeri” beszerzés
 Első beszerzés   felszerelésjegyzék szerint
                            12.175
 
 
 Éves dologi kts.
(gáz, áram, víz, ebédszállítás, készlet, stb.)
                               1.960
                                                     7.838,5
Élelmezés bruttó
Élelmiszer beszerzés, áfa, kapcsolódó szolgáltatás
                                  390
                                                     1.561
Kiadás összesen:
 
90.561
21.743,5
 
Kiadás még az étkezési térítési díj és az étkezés biztosítása tényleges költsége közötti különbség  valamint a szociális alapon étkezési kedvezményben részesülők által be nem fizetett étkezési térítési díj (vagy díjkülönbözet). A szociális alapon kedvezményben részesülők számát és annak mértékét konkrét adatok hiányában nem tudjuk prognosztizálni.  A bölcsődében napi négyszeri étkezést kell biztosítani. A nyersanyagnorma egy főre napi 400 – 450 Ft körül alakulhat. (kalkuláció szerint - 2012-es étkezési normákkal számolva – éves norma költsége 1.561 eFt.)
Bevételi oldalról: állami normatív támogatás a bölcsőde havi jelentőlapja szerint, a naponta ténylegesen ellátott gyermekek száma alapján jár, 2012. évi költségvetési törvényjavaslat szerint 494 100 Ft/fő. Más bölcsődék tapasztalatai szerint a ténylegesen ellátott gondozási napok átlaga alapján egy bölcsődei csoportra (10-12 fő) 7 gyermek után lehet normatívát igényelni. (494.100,- Ft  x    7 fő   x 2 csoport = 6.917.400,- Ft / év)
Bevétel az étkezési (intézményi) térítési díj (nyersanyagnorma + bölcsődében a nyersanyagköltség 50%-át kitevő rezsiköltség egy ellátottra jutó napi összege) amely 100 %-os térítés esetén a nyersanyagköltség + annak 50%-a megtérülhet (1.561eFt)
 
A benyújtott 2012. évi költségvetési koncepcióban az új bölcsőde kialakításának, bölcsődei csoport indításának és fenntartásának költségeivel nem számoltunk. A fejlesztés támogatása esetén a pénzügyi forrást meg kell jelölni.
  
2.6. Az új bölcsődei telephely kialakítása (bölcsődei csoport) indítása esetén alkalmazandó eljárási szabályok
-         Döntés a bölcsőde alapításáról, benne arról, hogy önálló költségvetési intézményként vagy a működő óvoda átszervezésével annak intézményegységeként hozza-e létre az önkormányzat.
-         Amennyiben közös igazgatású közoktatási intézmény intézményegységeként, akkor elvi döntést lehet hozni, majd a 1.6. pontban leírt véleményezési eljárást le kell folytatni, továbbá
-         a Közoktatási törvény 88.§ (6) bekezdésének megfelelően be kell szerezni - a kormányhivatal által megjelölt, az Országos Szakértői Névjegyzékben szereplő - közoktatási szakértő szakmai véleményét a tervezett intézkedésről, valamint a megyei önkormányzat – fejlesztési tervre építetett – szakvéleményét.
-         Figyelembe kell venni az 1.6. pontban leírt átszervezési időkorlátot.
-         A bölcsőde intézményegységként történő megalapítását követően (alapító okirat elfogadása) az intézményvezetőnek pályázatot kell kiírnia a bölcsődei intézményegység vezető teendőinek ellátására.
-         A bölcsőde intézményegységként történő megalapítását követően (alapító okirat elfogadása) a képviselő-testületnek „A gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatótevékenység engedélyezéséről, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi vállalkozói engedélyről” szóló 259/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet foglaltaknak megfelelően működési engedély iránti kérelmet kell benyújtani a Kormányhivatalhoz.
-         A kérelemhez szükség van az ÁNTSZ és tűzoltó-parancsnokság szakvéleményére, az intézmény - célját, alapelveit, módszereit tartalmazó - szakmai programjára,  az intézményvezető - többcélú intézmény esetén a szakmai vezető - szakképesítését bizonyító irat másolatára, annak bizonyítására, hogy a feladat ellátását biztosító, külön jogszabályban meghatározott munkakört betöltő személyek (a továbbiakban: szakalkalmazottak) rendelkeznek a szükséges szakképesítéssel, az intézmény elhelyezésére szolgáló épület (épületrész) használati jogcímét bizonyító okirat másolatára, a használatbavételi engedély, illetve a fennmaradási engedély másolatára.
-         A tevékenység a jogerős működési engedély birtokában kezdhető meg.
-         Helyi rendeletben meg kell állapítani a bölcsőde étkeztetés intézményi térítési díját
   
3.      Alternatív javaslat az óvodai férőhelyek átmeneti bővítésére
 
Elismerve, hogy – legalábbis az elkövetkezendő 1-2 éven – a óvodai 200 fős férőhely nem elegendő a helyi igények kielégítésére, átmeneti megoldásként a Mogyoró utcai óvodában ki lehetne alakítani egy 15 férőhelyes csoportszobát, amire már volt példa a vörösberényi óvoda megszűntetése után.
 
 3.1.            Átalakítás: A kisméretű csoportszoba a meglévő nevelői szoba, a felnőtt mosdó és fejlesztő szoba rovására jönne létre. A fejlesztő foglalkozások megtarthatók az orvosi szobában, a nevelői szoba a körfolyosón kialakítható. A kicsi alapterület miatt a délutáni altatáshoz szükséges ágyak elhelyezése problémás. Az átalakítási munkálatokat a Városgondnokság dolgozói el tudják végezni.
 
3.2.            A Mogyoró úti óvodában indítandó új csoport személyi feltételei
Az óvodavezető (7.sz. melléklet) – jogszabályon alapuló - beadványa szerint az új csoport indításához 2 fő óvodapedagógus, 1 fő dajka alkalmazása szükséges (függetlenül attól, hogy az alapterület miatt csak kis létszámú csoport indítható)
 
3.3.            A Mogyoró úti óvodában indítandó csoport működéséhez szükséges berendezések, felszerelések
Az új csoport indítása esetén szükséges – előírt ill. nélkülözhetetlen - felszerelések és berendezések jegyzékét az óvodavezető (7.sz.melléklet) beadványa tartalmazza.
 
3.4.            A Mogyoró úti óvodában indítandó csoport működtetésnek kalkulált költségei
 csoport csak kis létszámú lehet).
 
 
1 új (kislétszámú) csoport indítása a Mogyoró utcai óvodában
2012.szept.1-től               2012. dec.31-ig eFt
2013. jan.1-től évente
eFt
 
Átépítés költségei
 
                                 200
 
 
Működtetés költségei
 
6.233,5
 
 
·        Ebből:
2 fő óvodapedagógus
                                1.850
                        7.400
 
Személyi költségek
1 fő dajka
 
·        Ebből:
 
 
 
 
Dologi költségek
 
„egyszeri” beszerzés
 Első beszerzés   felszerelésjegyzék szerint
                             3.952,5
 
 
 Éves dologi költségek
(gáz, áram, víz, ebédszállítás, készlet, stb.)
                                   90,5
                           362
 
 
 
Élelmezés (bruttó)
 
                                340,5
                        1 362
 
 
Kiadás összesen:
 
6.433,5
9.124
 
 
A fenti táblázat az intézményvezető által összeállított költségbecslést tartalmazza. Az alacsony csoportlétszám miatt az egy férőhelyre jutó kiadás magas.
Az új csoport esetleges indításával az intézményi étkeztetés (nyersanyagköltség + rezsi) és a befizetett étkezési térítési díj közötti különbség költségei jelentősen nem nőnek. (kb. 300 eFt)
 
Bevételi oldalról: Amennyiben az új csoport „csak” a meglévő csoportok magas gyermeklétszámát csökkenti, érdemleges normatíva emelkedés nem várható. Ha a 15 fős férőhely bővítés új beiratkozókat eredményez (főleg 2013-tól) , 10 főre közel 1 800 000 Ft normatíva emelkedéssel lehet kalkulálni évente.
Bevétel az étkezési térítési díj: kalkuláció szerint 1 086 eFt-tal lehet számolni (teljes évre).  
 
3.5.            Az új óvodai csoport kialakítása esetén alkalmazandó eljárási szabályok.
Amennyiben a képviselő-testület új óvodai csoport indításáról dönt, az intézményátszervezésnek minősül és az eljárásra alkalmazni kell az 1.6 pontban leírt, az átszervezésre vonatkozó rendelkezéseket.
 
 
Összegzés: A szülői beadvány azon megállapítása, hogy az óvodai csoportok létszáma magas, a férőhely szűkös, helytálló, ahogyan ezzel a fenntartó önkormányzat is tisztában van. Az új óvoda terveinek  közoktatási intézkedési tervben megfogalmazott felülvizsgálata is a megoldás szándékát mutatja.
A Baross G.u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjére az
-         1 óvodai csoport elhelyezhetőségéről elkészített tanulmányterv szerint az óvodai csoport kialakítható, de a tervező által jelzett kompromisszumok miatt nem optimális. Kiemelendő az akadálymentesség hiánya, amely egy esetleges pályázat beadásánál korlátozó tényező lehet (az építést támogató uniós pályázatok legtöbbjénél a teljes körű akadálymentesség előírás vagy pluszpontot jelentő szempont).
A rendelő 1 csoportos óvodai telephellyé történő átalakításának költsége (az 1 férőhelyre jutó kiadás) rendkívül magas. (Minden olyan kiszolgáló egységet ki kell építeni, amit a jogszabály előír, függetlenül a csoportok számától.) E tényező miatt a csoport fenntartási költsége is magas. A 2012. évi költségvetési koncepcióban elkészült munkaanyaga alapján e fejlesztésre költségvetési forrás jelenleg nem áll rendelkezésre.  
-         1 bölcsődei egység (két 10-12 fős csoport) elhelyezhetőségéről elkészített tanulmányterv szerint a bölcsődei egység kialakítható, de a tervező által jelzett kompromisszumok miatt nem ideális. A „részben akadálymentesség” az óvodai csoportnál leírtak miatt itt is korlátozó tényező lehet. Bölcsőde alapítása a városban hiánypótló ellátás lenne. Új – még nem kötelező – önkormányzati feladat vállalása azonban több ponton kockázatos. A kialakítás és fenntartás költségvetési forrása jelenleg nem biztosított. Amennyiben a bölcsőde kialakítását és fenntartását a Képviselő-testület támogatja, indokolt pályázati források bevonása. Nem biztos, hogy a bölcsőde teljes kihasználtsággal működne. A kormány az önkormányzati feladatellátás átalakítását tervezi. Az új köznevelési törvény tervezete szerint az alap- és középfokú oktatás állami kézbe kerül, ezzel összefüggésben az önkormányzati feladatok állami támogatása (normatívák) és a saját bevételek szerkezete átalakul. Az átalakulás mértéke, módja és ideje jelenleg nem ismert.
A Mogyorú úti óvodában 1 kislétszámú óvodai csoport fejlesztés 2012. szeptember 1-től enyhítene a jelenlegi óvodai csoportok zsúfoltságán és helyet biztosítana az elmúlt két évben született magasabb létszámú korosztálynak. Ugyanakkor ez a megoldás – az ellátó funkciók(fejlesztő foglalkozás,stb) körülményeinek romlása miatt – csak átmeneti lehet. Megoldást az új – legalább 9 csoportos óvoda – pályázati források bevonásával történő felépítése ill. azt követően a Bajcsy úti óvoda lapos épületének bölcsődévé történő alakítása jelenthet.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem a fenti előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatokat elfogadni szíveskedjenek.
 
Balatonalmádi, 2011. november 30.
 
Tisztelettel:
  
                                                                                                                      Keszey János
                                                                                                                        polgármester

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

323/2011. (XII.12.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzata a Balatonalmádi, Baross G. u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén új óvodai telephely kialakítását és 1 óvodai csoport indítását – a költségvetési források hiánya valamint a kialakítás gazdaságtalansága miatt – nem támogatja.
 
Felelős:                         Keszey János polgármester
Hivatali felelős:           Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                      2012. január 15.”
 
 
324/2011. (XII.12.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzata a Balatonalmádi, Baross G. u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén bölcsőde kialakítását, bölcsőde alapítását – a költségvetési források hiánya miatt – nem támogatja. Bölcsőde alapításáról a Mogyoró úti óvoda helyén tervezett új óvoda felépülése után dönt.
 
Felelős:                         Keszey János polgármester
Hivatali felelős:            Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                       2012. január 15.”
 
 325/2011. (XII.12.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
a.)    Balatonalmádi Város Önkormányzata támogatja, hogy a Mogyoró úti óvodában 2012. szeptember 1-jétől új, kis létszámú óvodai csoport induljon, amennyiben a 2011. évi pénzmaradvány felosztásánál a működés 2012. évi költségei megteremthetők.
 
b.)    Felkéri a Polgármestert, hogy a közoktatási intézkedési terv 2012. évi felülvizsgálata során – a Polgármesteri Hivatal és az érintett intézmények bevonásával – a csoport indításához szükséges eljárást készítse elő.
 
c.)    Az új csoport működtetésének szükségességét az önkormányzat a 2014/2015 nevelési évben felülvizsgálja.
 
Felelős:                        Keszey János polgármester
Hivatali felelős:            Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: a..) 2012. március 31
b.)    2011. évi pénzmaradvány felosztása 
c.)     2015. május 31. 
 

 

 
Humán Bizottság  

 

220/2011. (XII.12.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
a.)    Balatonalmádi Város Önkormányzata támogatja, hogy a Mogyoró úti óvodában 2012. szeptember 1-től új, kis létszámú óvodai csoport induljon, amennyiben a 2011. évi pénzmaradvány felosztásánál a működés 2012. évi költségei megteremthetők.
 
b.)    Felkéri a polgármestert, hogy a közoktatási intézkedési terv 2012. évi felülvizsgálata során – a Polgármesteri Hivatal és az érintett intézmények bevonásával – a csoport indításához szükséges eljárást készítse elő.
 
c.)    Az új csoport működtetésének szükségességét az önkormányzat a 2014/2015 nevelési évben felülvizsgálja.
 
Felelős:                      Keszey János polgármester
Hivatali felelős:         Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                   a.) 2012. március 31
b.)    2011. évi pénzmaradvány felosztása 
c.)     2015. május 31. 
  
221/2011. (XII.12.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata a Balatonalmádi, Baross G. u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén új óvodai telephely kialakítását és 1 óvodai csoport indítását – a költségvetési források hiánya valamint a kialakítás gazdaságtalansága miatt – nem támogatja.
 
Felelős:                      Keszey János polgármester
Hivatali felelős:         Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                   2012. január 15. 
 
 
222/2011. (XII.12.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata a Balatonalmádi, Baross G. u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén bölcsőde kialakítását, bölcsőde alapítását – a költségvetési források hiánya miatt – nem támogatja. Bölcsőde alapításáról a Mogyoró úti óvoda helyén tervezett új óvoda felépülése után dönt.
 
Felelős:                      Keszey János polgármester
Hivatali felelős:         Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                   2012. január 15. 
 

 

 
1. döntési javaslat

"Baross utcai javaslat - óvoda"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

1. Határozati javaslat:
 
_____/2011.(XII.15.)Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata a Balatonalmádi, Baross G. u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén új óvodai telephely kialakítását és 1 óvodai csoport indítását – a költségvetési források hiánya valamint a kialakítás gazdaságtalansága miatt – nem támogatja.
 
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. január 15. 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Baross utcai javaslat - bölcsőde"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

2. Határozati javaslat: 
 
_____/2011.(XII.15.)Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata a Balatonalmádi, Baross G. u. 32. volt orvosi rendelő alsó szintjén bölcsőde kialakítását, bölcsőde alapítását – a költségvetési források hiánya miatt – nem támogatja. Bölcsőde alapításáról a Mogyoró úti óvoda helyén tervezett új óvoda felépülése után dönt.
 
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. január 15. 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

3. döntési javaslat

"Mogyoró úti óvoda - új csoport"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

3. Határozati javaslat:
  
_____/2011.(XII.15.)Öh.
 
a.)    Balatonalmádi Város Önkormányzata támogatja, hogy a Mogyoró úti óvodában 2012. szeptember 1-től új, kis létszámú óvodai csoport induljon, amennyiben a 2011. évi pénzmaradvány felosztásánál a működés 2012. évi költségei megteremthetők.
b.)    Felkéri a polgármestert, hogy a közoktatási intézkedési terv 2012. évi felülvizsgálata során – a Polgármesteri Hivatal és az érintett intézmények bevonásával – a csoport indításához szükséges eljárást készítse elő.
c.)    Az új csoport működtetésének szükségességét az önkormányzat a 2014/2015 nevelési évben felülvizsgálja.
 
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: a..) 2012. március 31
                  b.)    2011. évi pénzmaradvány felosztása 
                 c.)     2015. május 31.  

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe